Klien Sjiet (277): Dansende koeien, engerlingen, lichtmasten aan en Jan

6 februari 2022 13:45

Iedere week wordt hier het wel een wee van onze club besproken. Deze week week 5. Deze column is buiten verantwoordelijkheid van het bestuur en de webredactie.

Waiting for the worms - Pink Floyd (1979)

Hervatting
Vanaf deze week is er weer volop beweging op sportpark ‘De Waaie.’ Het juiste moment om mijn column weer te hervatten. Hopelijk tot aan het einde van het seizoen.

Dansende koeien
Dat is in ieder geval wel de intentie van de KNVB. Maar ja, het virus doet wat het wil… Gelukkig zijn wij er steeds beter tegen bestand. Zaterdag lijken we in ieder geval wederom dansende koeien die na de winter weer voor het eerst losgelaten worden in de weide. Wij mogen weer bij het voetballen aanwezig zijn! Trouwens, het is wel heel toepasselijk, want het Bildtse woord voor weide is immers Waaie en zo heet ons sportpark en onze kleuren zijn zwart en wit en laat dat nu ook de kleur zijn van de meeste koeien…

Engerlingen
Wat nog wel steeds zorgen baart, zijn die akelige engerlingen op het B-veld en het veldje nabij de kaatsmuur. Deze wormen zorgen ervoor dat de bewuste velden omgeploegd worden door een onbedoelde samenzwering van deze wormen met de vogels. Vrijdagochtend loop ik met Johannes van er Woude en Bennie Stapensea eerst over het B-veld en vervolgens over het aangetaste veldje. Hier en daar hakken we er met een schep een klein stukje uit. Op één zo’n stukje zaten maar liefst zes engerlingen! Dit betekent dat er wel duizenden van die vieze krengen in de grond aanwezig zijn. Er mag dus niet op het B-veld gevoetbald worden. Dat wordt een zware klus voor Sandra Wadman c.s. om iedere zaterdag alle wedstrijden gespeeld te krijgen. Maar ik heb er alle vertrouwen in.

Akkrum omgeruild
Dinsdagochtend vroeg appt Jordy Miedema met de mededeling dat de wedstrijd van het eerste tegen Akkrum omgedraaid wordt. Dit betekent dat wij op 27 februari a.s. niet thuis spelen, maar in Akkrum. En dan spelen wij kermiszondag thuis. Klasse van Akkrum dat men mee wil werken.

Oefenen 1ste
Nu we het toch over het eerste hebben. Aankomende zondag (13 februari) oefent het eerste thuis tegen GAVC.

Lichtmasten aan
Zaterdagochtend rond 8.45 uur fiets ik naar ‘De Waaie’ en het is licht. De zon schijnt zelfs. Maar als ik het parkeerterrein oprijd, ontwaar ik tot mijn grote verbazing dat de lichtmasten op het hoofdveld aan zijn! Geen idee wie dit heeft gedaan, maar deze persoon realiseert zich hoogstwaarschijnlijk niet wat het zoal kost om de lichtmasten te laten branden; vooral nu de prijzen maar stijgen. En dan is het nog schrijnender als je constateert dat het aan hebben van de lichten op deze ochtend totaal overbodig is.

Vrouwelijke scheidsrechters
In de bestuurskamer, waar als vanouds het ontvangstcomité zetelt, is het gezellig. Ik kom erachter dat er voor de eerste vier wedstrijden van die dag vier vrouwelijke scheidsrechters zijn dat aangesteld. Volgens mij is dat een primeur.

Zaterdagmiddag
In de middag lopen we voor het eerst sinds lange tijd weer een rondje om het veld heen, maar de wind maakt het minder aangenaam. Na de beide pupillendoekjes op de daarvoor bestemde plaats te hebben neergezet, laten we de oefenwedstrijd van Vrouwen 1 voor wat het is en nemen plaats aan de bar in de kantine. Op deze middag ontmoet ik personen die ik al een hele poos niet tegengekomen ben. Op een gegeven moment vragen wij ons af hoe het eigenlijk met Jan Hoekstra is. Prompt komt hij eraan fietsen. Wat een toeval. Het wordt een gezellige middag met een klein tikkeltje reüniegevoel.

Tot de volgende week.