‘De week’ onder Klien Sjiet (16): Smurfesnot, Dieuwertje Blok en Malle Pietje

18 november 2013 16:15

Box-to-box (16)

In deze rubriek wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 46.

Black – Pearl Jam (1992)

Smurfesnot
Tjepco Vrieswijk ontdekt dinsdag dat de vriezer in de keuken van de kantine stuk is. “Alle ijsko’s foelden as smurfesnot an”, aldus Tjepco. De vriezer gaat naar de reparateur. Tot die tijd doet de tweede vriezer, die doorgaans onder het talud staat, dienst als ‘hoofdvriezer’.

Scheidsrechteravond
Helaas kan ik op dinsdagavond niet aanwezig zijn op de scheidsrechtersavond en ik heb toch het één en ander gemist, tenminste afgaande op het verslag hierover op de site. Erwin Zeinstra, alom in het land (maar ook daarbuiten) bekend als assistent-scheidsrechter, leidt een scheidsrechtersavond voor de scheidsrechters van de club en andere belangstellenden. Ik heb gehoord dat iedereen zich uitermate goed heeft vermaakt.

Uitstel
Natuurlijk, het zal vast een spelletje zijn geweest van LVV Friesland. De Leeuwarder club doet namelijk het verzoek om de inhaalwedstrijd St.-Anna 1 - Friesland 1 op donderdagavond uit te stellen tot een nader te bepalen datum. Is het wellicht zand in de ogen strooien bij St.-Anna, zodat de Bildtkers in de veronderstelling zijn dat Friesland nogal wat spelers mist? Uiteraard werkt onze club niet mee aan het uitstel van de wedstrijd. Tegelijkertijd was het verzoek tot uitstel ook meteen het laatste initiatief dat Friesland zelf neemt, want tijdens de wedstrijd neemt het team totaal geen initiatief. Een behouden speelwijze is nog een understatement. De 1-0 overwinning voor St.-Anna is dan ook meer dan terecht.

Vrij-dag
Mijn eerste vakantiedag is vrijdag. Ik moet vakantie-uren opmaken. Dan kan ik deze week mooi aan de slag met de tekst voor het optreden van ‘de klaine Bildtse Kemedy’. In de ochtend even naar ‘De Waaie’ alwaar het een drukte van belang is. De frijdegoffendploeg is onder meer aanwezig. Klaas Steen en Johannes van der Woude zetten de ruimte uit voor de zes vlaggenmasten die aan de westkant van het kaatsveld komen te staan.

Intocht
Dit jaar draaide de voorbereiding van de intocht eens niet om Sinterklaas, maar om zijn medewerkers, herhaal: medewerkers. Welke kleur hebben de gezichten op zaterdagmiddag? ‘Gewoon’ zwart, zo blijkt. Over gezichten gesproken: presentatrice Dieuwertje Blok lijkt eeuwig mooi te blijven. Ze lijkt maar niet ouder te worden. Wat zou zij ieder jaar voor Sinterklaas vragen? Maar even navragen, want ik wil ook wel jong blijven. Wat zeg je? Oh, ik ben al te laat.

Malle Pietje
Wie ook, letterlijk, uitpakt is Roelof van der Veen. Als ik op zondagochtend het sportcomplex opfiets, zie ik Roelof van der Veen en Menno Hoekstra, leiders en spelers van Zondag 4, twee immens grote dozen naar de kleedkamers sjouwen bij gebrek aan een schoorsteen. “De nije treningspakken binne d’r, Jan”, roept Menno mij onder het lopen toe. Daar moet ik natuurlijk het fijne van weten en ik snel achter de beide mannen aan. En het resultaat mag er zijn en is bovendien typisch vierde. Het vierde is altijd anders geweest dan de overige seniorenteams. En hoe ziet het trainingspak eruit? Een witte trainingstop en een zwart broek. Aan de voorkant op de rechterborst staat “’t Fierde” en daarboven vier kampioensterren. Is het vierde dan zo vaak kampioen geweest? Nee, slechts eenmaal, maar dat doet er verder niet toe. Op de achterkant staat een logo van “Malle Pietje”. Roelof van der Veen heeft namelijk een bedrijfje in antiek en dergelijke en deze zaak is op vrijdagavond en zaterdagmiddag open. De zaak heet “Malle Pietje” en voor de jongeren onder ons: dit is een bekend personage uit de Tv-serie “Swiebertje”. Desgewenst kunnen belangstellenden wel een DVD van mij lenen van deze kinderserie waar stiekem ook volwassenen naar kijken. Verdorie, voor mij is het stiekeme er dus af… Roelof sponsort deze trainingspakken van het vierde. Klasse, Roelof!

Bildtse derby
Qua prestaties is het weekend voor de seniorenteams niet bepaald om naar deze rubriek te schrijven, maar het is niet altijd roltoeters, confetti en serpentines. Nagenoeg alle teams verliezen waarvan de meesten ruim. Alleen het vierde weet te winnen. Hoogstwaarschijnlijk geïnspireerd door de nieuwe trainingspakken weet men de derby tegen St.-Jacob 2 te winnen. De thuiswedstrijd levert een 6-4 winst op. Hierdoor klimt ’t fierde naar de vierde plaats en is nog twee punten verwijderd van de nummer drie en dat is… St.-Jacob 2.

Tot volgende week.