Klien Sjiet (286): Sikko, quiz, arbiterklucht, draaie! draaie! en nog even dit 1 en 2

10 april 2022 17:45

Iedere week wordt hier het wel een wee van onze club besproken. Deze week week 14. Deze column is buiten verantwoordelijkheid van het bestuur en de webredactie.

When I Was Young - Eric Burdon (1967)

Jongste debutant
Tom Dijkstra komt vrijdagavond naar mij toe en laat mij een tekst lezen die ik zelf ooit in een column heb geschreven. Het is niet Max van Kooten die als jongste debutant de geschiedenis ingaat en noch Johan Feenstra. Het is Tom zelf. Hij was nog net wat korter vijftien dan Max. Hebben we dat even rechtgezet.

Sikko
Dezelfde avond speelt St.-Anna 3 thuis tegen Blauw Wit ’34 8. Door een misverstand is er geen scheidsrechter. Gelukkig is Sikko de Haan bij het team van Blauw Wit betrokken. Deze amicale Sikko was jarenlang nauw betrokken bij onze club tot aan zijn verhuizing naar Leeuwarden. Hij neemt de fluit ter hand en fluit de wedstrijd op voortreffelijke wijze. Bedankt, Sikko!

Knotsgek
Zaterdagochtend natuurlijk naar de soos in de bestuurskamer. Weinig nieuws daar. En dat het team van Tjamme Valk altijd knotsgekke uitslagen behaalt, is ook al niet bijzonder meer. Nu wint JO10-2 met 9-6, geloof ik.

Quiz
Zondagochtend zet ik het bericht van de activiteitencommissie op de site. Meedoen aan de jaarlijkse quizavond is altijd meer dan de moeite waard. Het is niet alleen leerzaam, maar tevens een uiterst gezellig uitje. Dus doe ook mee zaterdag 16 april a.s. Op onze website staat meer informatie over de quiz.

Arbiterklucht
De wedstrijd tussen het eerste en Friesland begint in Leeuwarden drie kwartier later. Iemand schijnt een grap uitgehaald te hebben door te bellen dat de aangestelde scheidsrechter verhinderd is. De KNVB stelt een vervanger aan. Zo kan het dat de oorspronkelijk aangestelde scheidsrechter er gewoon is, maar hij mag van de KNVB de wedstrijd niet meer fluiten. Dan kom je helemaal uit Beilen en buiten je schuld om mag je niet fluiten… Er dient derhalve gewacht te worden op de invalarbiter die ook niet om de hoek woont: in Tynaarlo. Lekker allemaal. Had deze man nu niet even gebeld kunnen worden, zodat hij zijn auto zou gaan keren om weer huiswaarts te gaan en dat de reeds aanwezige scheidsrechter de wedstrijd kon leiden? Dan zouden we ook geen drie kwartier later hoeven te beginnen. Niet dus. Soms begrijp ik de KNVB niet.

Draaie! Draaie!
Kan de linksback van het eerste elftal trouwens stoppen om bij iedere bal die hij speelt te pas en te onpas te roepen van ‘Draaie! Draaie!’ Acht van de tien keer hoeft er namelijk niet gedraaid te worden. Dit roept hij al geruime tijd en bij steeds meer mensen valt dit op en zij beginnen zich daar onderhand aan te irriteren, zo blijkt zondag.

En dan nog even dit (1)
Denk dat het wel raadzaam is om door te geven dat het eerste elftal niet op zondag 17 april a.s. thuis speelt tegen Gorredijk, maar op Paasmaandag 18 april a.s. Trouwens, een paar dagen daarvoor, op vrijdagavond 15 april a.s. haalt het eerste de competitiewedstrijd in tegen… Gorredijk. Inderdaad, uniek dat beide clubs elkaar in nog geen drie dagen tijd treffen in competitieverband.

En dan nog even dit (2)
Of er volgende week een column komt, is onzeker. De columnist gaat namelijk met een stel kornuiten een weekend naar Liverpool en komt maandagavond weer thuis. Als de column wel komt, dan in ieder geval later in de week.

Misschien tot de volgende week.