Van Mens Tot Mens: Germ Bouma

25 november 2013 6:45

Al enkele seizoenen slijt Germ Bouma (27) zijn dagen als actief voetballer op de vroege zondagochtend. Daarvoor heeft hij jarenlang op prestatieniveau gekeept, maar de laatste seizoenen is het echter kantine-gehaktballetje-biertje. Daar komt vanaf nu verandering in, tenminste als het aan Germ zelf ligt. Hij wil er weer voor gáán. Hieronder gaan we dieper in op de vraag waarom hij destijds gestopt is als keeper en waarom hij nu besloten heeft om weer de handschoenen aan te trekken.

Germ Bouma wil er weer voor gaan:

“Ik wil er alles voor geven om topfit te worden”

Je hebt besloten om weer op prestatieniveau te gaan keepen. Maar laten we bij het begin aanvangen: wanneer besloot je om met keepen te stoppen?
Na het seizoen 2009-2010.

Waarom?
Heel simpel: omdat ik er geen plezier meer in had.

Duidelijk. Daar is geen bal tussen te krijgen. Nu wil je er weer voor gaan als keeper. Hoe is dat zo gekomen, Germ?
Dit seizoen pakte ik het trainen bij het tweede elftal weer op, zodat zowel de eerste als tweede selectie met twee keepers kon trainen. Na een aantal trainingen kreeg ik er weer plezier in. Hierdoor besloot ik om de handschoenen weer aan te doen.

Om weer op niveau te komen, is het wel hard werken, vermoed ik. Wat doe je zoal om weer terug op niveau te komen?
Na jaren niet op niveau te hebben getraind, moet ik nu wel extra trainen. Ik heb nog een grote conditionele achterstand. Dus buiten de voetbal- en keeperstrainingen om, ben ik veel uren in de week in de sportschool te vinden. Daarnaast trek ik mijn baantjes in het zwembad.

“Na een aantal trainingen kreeg ik er weer plezier in”

Zo… Je werkt er dus hard aan om weer terug te komen op jouw oude niveau, zeg maar. Wanneer denk je topfit te zijn, zodat je mogelijk kan aanhaken bij de eerste of tweede selectie?
Ik moet zoveel mogelijk wedstrijden keepen op het hoogste niveau. Dan pas krijg ik weer wedstrijdritme en vorm.

En is dat inmiddels ook al gebeurd?
Nog niet constant. Tot nu toe heb ik eenmaal in Zondag 2 gekeept. Maar zoals ik al eerder aangaf, dien ik eerst weer topfit te zijn.

“Na jaren niet op niveau te hebben getraind, moet ik nu wel extra trainen”

Dat gaf je inderdaad aan. Wat zijn eigenlijk jouw ambities?
Voor de lange termijn is dat om een betrouwbare keeper te worden op prestatieniveau. Nu wil ik eerst graag het plezier houden en er alles voor geven om topfit te worden.

Hoeveel tijd zit er trouwens tussen dat jij gestopt bent als keeper van Zondag 1?
De laatste jaren was ik al geen eerste keeper meer bij de eerste selectie. Ik denk dat we hiervoor dienen terug te gaan naar 2008.

En wat heb je in die tussentijd gedaan?
Omdat ik niet meer wilde keepen, ben ik in het vierde gaan voetballen. Een gezellig team, maar gezien mijn leeftijd heb ik daar nog niets te zoeken.

Ja, je bent inderdaad nog jong, Volgens mij keepte je ook al vrij jong bij de senioren. Wat weet je nog over jouw debuut bij het eerste?
De eerste keer dat ik mee ging met de eerste was in 2003. Na het ‘Bildts Songfestival’ zat ik met confetti achter de oren op de bank. Verderop in het seizoen maakte ik in een oefenwedstrijd met FVC mijn debuut. We wonnen deze wedstrijd destijds met 3-1.

“Zondag 4 is een gezellig team, maar gezien mijn leeftijd heb ik daar nog niets te zoeken”

Zeg, Germ, wat voor keeper ben je eigenlijk?
Ik ben een keeper die ver voor mijn goal staat. Je zal mij bijna nooit op de lijn zien staan.

Ben je het eens met de stelling dat een keeper in het algemeen toch een beetje gek is, zoals vele voetbalkenners ventileren?
Ik vind dat je als keeper niet gek hoeft te zijn, maar een keeper moet wel gedreven zijn. Het beeld dat keepers gek zijn begrijp ik wel. Als keeper moet je je in veel situaties toch met je hele lichaam en lichaamsdelen voor de bal duiken. Dat zullen veel mensen misschien gek vinden.

(lacht) Bedankt, Germ voor dit ‘te gekke’ interview.
Graag, gedaan.