Klien Sjiet (293): De seizoensafsluiter, Flamengo-tenue, 175 en Pieter Jan Plat

6 juni 2022 8:30

Iedere week wordt hier het wel een wee van onze club besproken. Deze week week 22. Deze column is buiten verantwoordelijkheid van het bestuur en de webredactie.

Vrouwencafé - Frans Halsema (1981)

Kantinevrijwilligers
“Bardienst kantine geschrapt: vrijwilligers sinds coronacrisis schaarser.” Dit valt vrijdag te lezen op Nu.nl. Ik kijk er niet van op, maar dit probleem was er natuurlijk ook al voor de coronacrisis. Wellicht is het tegenwoordig nog nijpender dan voor de pandemie. Bij onze club zorgt Alfred Miedema ervoor dat er op iedere wedstrijddag en op vrijdagavond kantinevrijwilligers zijn. Dat hij hier altijd in geslaagd is, lijkt zo voor velen vanzelfsprekend, maar dat is het zeker niet. Dit mag wel eens gezegd worden. Daarom grote complimenten voor Alfred. En natuurlijk kunnen nieuwe kantinevrijwilligers zich altijd bij Alfred aanmelden. Graag zelfs!

De seizoensafsluiter
Ik wil middels deze column nog even extra aandacht besteden aan de traditionele seizoensafsluiter. Naast de gebruikelijke huldiging van de kampioenen op het bordes (lees: talud) en de activiteit voor de jeugd, is er om 16.30 uur een afscheidswedstrijd voor Sytze Jorrit Jorritsma en Geert Scheer. Beide gestopte spelers van het eerste elftal stellen een eigen team samen van veel spelers waarmee en -tegen ze in hun loopbaan voetbalden en deze twee teams spelen tegen elkaar. En daarna is er gelegenheid om iets te drinken en de barbecue staat aan. Dit spektakel mag je op zaterdagmiddag 11 juni a.s. in ‘De Waaie’ zeker niet missen!

Leo Blokhuis uithangen
Vrijdagavond is het weer gezellig toeven in de kantine en ik onderneem dan ook geen enkele poging om vroegtijdig huiswaarts te keren. Ik hang onbedoeld maar weer eens de Leo Blokhuis uit door informatie te geven over de artiesten of nummers die via de geluidsinstallatie voorbijkomen. Ik weet het: je hebt niets aan informatie over popartiesten, maar ik vind het gewoon leuk om wetenswaardigheden over bands, zangers en liedjes tot mij te nemen en als daar de gelegenheid voor is, dan kan ik het niet laten om hierover te vertellen. Misschien is het ook wel een vorm van lastigvallen…

Vrouwencafé
Trouwens, de kantine is deze avond een heus Vrouwencafé. Met andere woorden: er zijn deze avond meer vrouwen dan mannen in de kantine. Dit komt doordat er in ‘De Waaie’ 30+-voetbal is. Vier teams zijn aanwezig en sc Berlikum wordt op ons sportpark kampioen. Gefeliciteerd, Berlikum!

Flamengo-tenue
Voordat ik mij naar de kantine begeef, wil ik nog even naar een wedstrijd van St.-Anna 30+ kijken. Weliswaar ontwaar ik vier teams in actie op het hoofdveld, maar daar zit St.-Anna niet bij. “Dat is núvver”, peins ik in mijzelf, “d’r binne fier tiims en der mot St.-Anne hoe dan ok bij weze.” Maar dan ontdek ik Marjan Koopmans. Het blijkt dat de speelsters van St.-Anna een opvallend tenue aan hebben: een roze shirt met identieke kleur sokken. Louis Jaspers geeft aan dat dit nog de shirts zijn van de ‘Bildtse Klaailand Games’ van een paar weken geleden. Dit Flamengotenue staat de speelsters overigens goed.

Nacompetitie
Helaas is Vrouwen 1 na zaterdag veroordeeld tot het spelen van nacompetitie met als inzet handhaving in de eerste klasse. Het team van trainer Raymond Kick speelt zaterdag om 14.00 uur thuis tegen Burgum. Dat is inderdaad tegelijk met de afsluiter van het seizoen. Ben je van plan om nar de afsluiter te gaan, kom dan vroeger, zodat wij in groten getale Vrouwen 1 kunnen aanmoedigen.

Zondag - zaterdag
Zaterdagmiddag naar het eerste dat uit tegen Trynwâlden speelt. Een tegenstander waartegen ons vlaggenschip waarschijnlijk het meest vaak speelde, maar dit zal de laatste keer zijn in competitieverband wat betreft zondagvoetbal, want de club uit de wouden maakt na dit seizoen de overstap naar het zaterdag. En dan denk je toch onbewust van: “En wanneer wij?” Onze club hunkert in ieder geval naar het model waarbij zaterdag- en zondagclubs bij elkaar in de competitie komen, zodat we tegen zaterdagclubs op zaterdag(avond) spelen en tegen zondagclubs op zondag; tenminste mochten er tegen die tijd nog clubs uit Friesland op zondag voetballen… Dit model kan ons niet snel genoeg komen.

Pieter Jan
De wedstrijd tegen Trynwâlden draait om Pieter Jan Plat. Het is namelijk zijn laatste wedstrijd in het eerste. Na veertien seizoenen stopt Pieter Jan. Derhalve heeft hij alleen deze wedstrijd nog om op 175 doelpunten te komen. Dan dient Pieter Jan, die al topscorer allertijden is van ons eerste, tweemaal te scoren en dat doet hij! De doelstelling is gehaald. Een paar minuten voor tijd krijgt hij een publiekswissel. Er wordt een erehaag gevormd door de staf en de selectie. Echt een kippenvelmoment voor de columnist. Daarna ga ik naar hem toe, geef de amicale Pieter Jan een hand en bedank hem voor al deze fijne jaren.

Tot de volgende week.