Klien Sjiet (308): Twee voetbalkantines, Sinterklaasgedicht, troosteloze middag en bommelding

5 december 2022 17:00

Iedere week wordt hier het wel een wee van onze club besproken. Deze week week 47. Deze column is buiten verantwoordelijkheid van het bestuur en de webredactie.

Songbird - Fleetwood Mac (1977)

Klep
Dinsdag breng ik de presentatiegids in mijn wijk rond. Dan kom je veel verschillende brievenbussen tegen. Bij Roelof en Ageeth van der Veen moet je zelfs eerst een hekje door om bij de brievenbus te komen. Die van Hessel de Weert lijkt wel uit twee delen te bestaan. Ben je de ene door, dan krijg je tegendruk van waarschijnlijk nog een klep. Maar het exemplaar bij Johan Bootsma moet toch echt vervangen worden. Er zit daar zo’n kleine gleuf is dat ik de glossy presentatiegids alleen verfrommeld  in de brievenbus krijg. Dat is zo zonde voor deze mooie glossy gids. Hans, misschien een tip voor je Johan’s verjaardag, voor Vaderdag of voor zomaar.

Jan
Dinsdag scandeert iemand mijn naam als ik door de S. Brandsmalaan rijd. Het blijkt Jan de Groot te zijn. Niet de voormalige gymnastiekleraar, maar Jan uit Beetgum die aan het begin van deze eeuw bij ons in het eerste speelde. Het is lang geleden dat ik hem tegenkwam. We praten natuurlijk even bij.

Londen
In de kringloopwinkel kom ik woensdagmiddag een boek tegen over alle voetbalclubs uit Londen. Ik doe het boek open en het is echt 100% waar: ik kom meteen op de pagina waarop de geschiedschrijving begint van Crystal Palace, de club waar ik een maand geleden ben geweest.

Gebeld tijdens Oranje
De wedstrijd van Nederland is woensdagmiddag nog geen kwartier onderweg of ik word gebeld door… Ja, door wie en wat eigenlijk? Heeft met energie te maken. De vrouw aan de andere kant van de lijn praat in ieder geval Fries. “Weetstou wel dat ’t Nederlâns elftal nou an ’t speulen is?”, vraag ik haar toch nog op een vriendelijke toon. Zij beaamt dat en zegt dan: “Mar ik moat ek nach mar ’n oerke.” Hier kun je natuurlijk niets mee. Ze kan het, zoals ze zelf zegt, kort houden als ik een vast contract heb bij mijn huidige energieleverancier. Ik heb nog nooit zo snel ‘ja’ gezegd.

Christine McVie
Drommels, Christine McVie is overleden. Woensdagavond appt Paulus Akkerman mij dit bericht. Is toch wel schrikken. Zij maakte deel uit van de legendarische band Fleetwood Mac en schreef ook veel nummers.

Twee voetbalkantines
Vrijdagavond lijkt het wel alsof er twee voetbalkantines in ons dorp open zijn. Naast de gebruikelijke kantine ‘De Waaie’ wordt de sporthalkantine eveneens bezet door voetbalvolk. Er is klaverjassen en van de zestien deelnemers, hebben vijftien affiniteit met onze club. Daarnaast speelt het tweede elftal in de zaal en zitten daarna na in de sporthalkantine.

Sinterklaasgedicht
Inmiddels is er ook van alles aan de gang in kantine  ‘De Waaie.’ De eerste selectie organiseert een pakjesavond. Er zit ook een cadeautje voor het bestuur bij. Bennie Stapensea leest het gedicht voor dat handelt over de overstap van de zondag naar de zaterdag. Het is een prachtig gedicht. Dit gedicht staat hierbij als plaatje afgebeeld. Wie dit geschreven heeft? Sinterklaas natuurlijk. Ja, flauw. Klopt. Maar je geeft immers nooit namen prijs als het om Sinterklaasgedichten gaat…

Rondje
Ik kan mij niet heugen wanneer ik voor het laatst een rondje rondom het B-veld liep. Vast wel een paar jaar geleden. Maar zaterdagmiddag speelt St.--Anna 3 daar een wedstrijd en samen met Siep Koopmans doe ik dat eindelijk weer eens. Sterker nog: wij geven zelfs een extra rondje weg.

Troosteloze middag
Het is zondagmiddag danig bewolkt hetgeen sportpark ‘De Waaie’ een troosteloos decor geeft. Het is behoorlijk koud en waarschijnlijk weerhoudt dat mensen om de wedstrijd te bezoeken, want dit is wel een laagterecord; de coronaperiode niet meegerekend. En als het scorebord ook nog eens niet goed werkt en het eerste verliest, dan mag je spreken van een troosteloze middag.

Bommelding
Het geringe toeschouwersaantal heeft ook zijn weerslag op het aantal mensen in de kantine na afloop. Ook hier een laagterecord. Om 17.00 uur is nagenoeg iedereen weg. Het lijkt wel of er een bommelding is aangekondigd. Het vieren van Sinterklaas zal hiermee vast te maken hebben. Ook wordt het vanaf 16.30 uur behoorlijk koud in de kantine. Ik ben niet echt een snert-liefhebber, maar om het iets warmer te krijgen, nuttig ik in de kantine twee koppen snert.

Verzoek
Tot slot nog even een verzoek: als je last ondervindt van je schouder en bovenarm, dan kom je erachter hoe vaak mensen onbewust een vriendschappelijke klap op het schouder of bovenarm geven. Dat had je voordien niet door. Maar vanwege een onwillige schouder, voel ik het nu wel. Dus als je mij een schouderklop wilt geven of gewoon een klap op de schouders of bovenarm, doe dat dan even op de linkerkant. Dank je wel hiervoor.