Klien Sjiet (312): Oudejaarstoernooien, nieuwe trainer, geluid en Nieuwjaarsreceptie

2 januari 2023 15:45

Iedere week wordt hier het wel een wee van onze club besproken. Deze week week 52. Deze column is buiten verantwoordelijkheid van het bestuur en de webredactie.

House For Sale - Lucifer (1975)

Oudejaarstoernooi (1)
In vergelijking met voorgaande jaren is het opmerkelijk dat de animo bij de jeugd om mee te doen aan het traditionele Oudejaarszaalvoetbaltoernooi veel minder is dan voor de corona. Zou dat met de pandemie te maken hebben? Hoe dan ook: duidelijk is in ieder geval dat bijvoorbeeld de opgave van de JO17-1 behoorlijk achterloopt en dat komt omdat deze pubers liever op de laatste dag van het jaar vuurwerk willen afsteken… Ik begrijp het niet, maar het is ook allang geleden dat ik puber was, al vertoont mijn gedrag daar nog wel eens trekjes van…

Oudejaarstoernooi (2)
Is wel even wennen, hoor, de organisatie zonder Coos van Kooten en Gerrit Minnema. Vanaf het begin van dit jaarlijkse zaalvoetbaltoernooi is Coos de grote animator geweest: in totaal maar liefst 35 jaar. Hij was overduidelijk het gezicht van dit toernooi. En dan is het flink wennen dat dit gezicht er niet twee dagen continue is. Ook Gerrit heeft een lange staat van dienst: precies dertig jaar.

Seniorentoernooi
Aan het zaalvoetbaltoernooi voor de senioren doen 64 leden mee en dat is een uitstekende opkomst. Ik heb het archief er eens op nageslagen. Wie van de huidige deelnemers deed in 1996 ook al mee? Dat zijn er twee: Paul Feenstra en Bert van Kooten. Zoals verwacht wordt het een uiterst gezellige avond.

Muziek versus geluid
“En Jan, je luistert zeker vanaf het begin naar de Top-2000?” Een aantal jaren geleden nog wel voortdurend, maar tegenwoordig zo nu en dan. Alleen de laatste dagen is het voor mij de moeite waard. Nu ik het er toch over heb. Er staat een nummer in die er wel heel vaak instaat. Dat mag toch niet? O, is dat muziek van tegenwoordig. Inderdaad, dat lijkt exact op elkaar en wordt door mij steevast geen muziek, maar geluid genoemd.

Nieuwe trainer
Donderdag maakt het bestuur de nieuwe trainer van de eerste selectie bekend: Albert Ruitenberg. Om eerlijk te zijn, heb ik nog nooit van die naam gehoord. Niet om dwars te zijn, maar nu het nog kan, volg ik al jaren alleen het zondagvoetbal. Maar binnenkort zal ik vast met Albert kennismaken. Welkom bij de club, Albert.

Nieuwjaarsreceptie
Voor het eerst sinds 1 januari 2020 is er weer een Nieuwjaarsreceptie op de eerste dag van het jaar. Na de toespraken van de voorzitters van de voetbal- en kaatsvereniging, reikt de activiteitencommissie ‘De Waaier Fan ’t Jaar’ uit aan Piet J. Keizer. Een meer dan terechte keuze. Piet is al heel lang actief voor de club als vrijwilliger. Daarna is er het optreden van de cabaretgroep ‘de klaine Bildtse Kemedy’ waarvan ik dus ook deel uitmaak. Het is natuurlijk altijd afwachten wat de aanwezigen ervan vinden, maar iedereen was gelukkig heel enthousiast.

Even niet
Vanwege de winterstop, is er een tijdje geen column. Tot over een paar weken.