Klien Sjiet (321): Dode vogel, twee kikkers en Superfoute Vrouwen Party

19 maart 2023 16:30

Iedere week wordt hier het wel een wee van onze club besproken. Deze week week 11. Deze column is buiten verantwoordelijkheid van het bestuur en de webredactie.

Woman - John Lennon (1980)

Helaas komt er een deukje in het programma van de ‘Superfoute Vrouwen Party’ als de KNVB de tegenstander van St.-Anna zaterdag, VVK, uit de competitie haalt. Het zou immers mooi geweest zijn als er zoveel mogelijk vrouwenteams thuis zouden spelen.

2232
Vrijdagavond klaverjassen. Ik kan mij niet herinneren dat ik ooit zoveel punten heb behaald in één potje: 2232. Dit biedt uiteraard perspectieven voor de eerste plaats die avond. In de tweede en derde ronde gaat het echter een stuk minder. Niettemin win ik toch de vijfde prijs waarmee ik ook best tevreden ben.

Slippers
Tom Keijzer, zoon van oud-eerste-elftalspeler Gerard Keijzer, staat zaterdagochtend op de lijst om een jeugdwedstrijd te fluiten. En hij is er ook. Tot zover gaat er niets mis. Maar dan ontdekt hij dat zijn voetbalschoenen nog thuis liggen. Geen probleem, volgens Tom, dan fluit hij toch gewoon op badslippers? Dit gaat Schelte Bouma iets te ver. Zijn wedstrijd zit erop als scheidsrechter. Zodoende leent Schelte zijn voetbalschoenen aan Tom uit.

Dode vogel
Zaterdagmiddag in ‘De Waaie’ waren de toeschouwers bij de wedstrijd van JO17-1 getuige van een gevalletje ‘Eddy Treijtel.’ Voor de jongere lezers: zoek dat maar eens op. Maar uit het navolgende zal waarschijnlijk ook wel duidelijk worden wat ermee bedoeld wordt: na een hoge uittrap van Redmer Bleeker schrok een groep goudplevieren zo ontzettend dat er één bij was die zich blijkbaar dood schrok en ter plekke neerviel.
Vlagger Peter de Vries stond erbij en keek ernaar. Bedankt Wietse Jan Dijkstra voor het doorgeven van dit opmerkelijke voorval.

Twee kikkers
Dezelfde dag, maar dan in de avond, hoorde ik nog een merkwaardig verhaal van die middag: Rutmer van der Meer was grensrechter bij, volgens mij, de JO19-1. Omdat het heerlijk lenteweer was, deed hij de jas uit en deponeerde die op de grond. Na de wedstrijd wilde hij zijn jas aandoen en toen sprongen er ineens twee kikkers uit. Mij werd verzekerd dat dit echt gebeurd is. Ik ben echter toch niet helemaal overtuigd dat dit daadwerkelijk gebeurd is. Ik zal Rutmer nog wel eens aan zijn jasje trekken als ik hem tegenkom.

Superfoute Vrouwen Party (1)
Die zaterdagavond was ik bij de ‘Superfoute Vrouwen Party’ aanwezig. Ik zeg dan wel avond, maar het begon al om 17.00 uur. Bijna iedereen had wel iets ‘fouts’ aan. En er zaten prachtige creaties tussen. Een deel van Vrouwen 1 had een vv Minnertsga-shirt aangedaan en Natasja Braaksma en Femke Keizer lieten dat ook goed blijken aan de columnist die een bepaalde reputatie heeft wat betreft Minnertsga.

Superfoute Vrouwen Party (2)
De activiteitencommissie had het deze avond uitstekend voor elkaar. Een heel groot compliment. Een draaiend rad was er en een ‘Zingo’, terwijl Jordy Miedema de winnaar werd van het meest foute tenue. Het werd een gezellige avond. Alleen jammer dat er twee clubactiviteiten tegelijk plaatsvonden, want de sponsorcommissie had een sponsoravond in Bartlehiem georganiseerd. Werd er eerst gezegd dat de beide activiteiten elkaar niet zouden beschadigen, zaterdag bleek dat echter wel degelijk het geval te zijn. Een flink aantal personen zou namelijk in de kantine gebivakkeerd hebben als er geen sponsoruitje zou zijn geweest, zo constateerde ik. Wellicht heeft het bestuur het er al over gehad dat de activiteiten voortaan beter gecoördineerd dienen te worden om te voorkomen dat dit nogmaals voorkomt. Over het bestuur gesproken: in de kantine was, volgens mij, slechts één bestuurslid kortstondig aanwezig vanwege de kinderen, maar naderhand hoorde ik dat er maar liefst vijf bestuursleden met de sponsorcommissie mee op stap waren. Had dat nu echt niet beter verdeeld kunnen worden?

Superfoute Vrouwen Party (3)
Zoals gezegd was er ook een ‘Zingo.’ Ik maak al vanaf eind jaren tachtig de voetbalfeesten van onze club mee, maar deze avond werd ik keihard geconfronteerd met het feit dat onze generatie langzaam maar zeker naar het einde van het bulldozerspel wordt geschoven. De muzieklijst bestond uit drie-vierde ‘Geluidnummers’ en nog net een vierde uit nog echte muziek. Dus ik kon niets uitrichten en gaf mijn kaart al snel aan de jongeren.

Superfoute Vrouwen Party (4)
En toen iedereen al een tijdje aan het swingen was op dit ‘boem-boem-geluid’ besloot ik dat ik beter naar huis kon gaan; ook ingegeven door het feit dat ik al behoorlijk veel schavuitenwater tot mij had genomen. Mooi in ieder geval dat de jongeren genoten. Uiteraard een goede zaak. Zij zijn immers de toekomst, terwijl ik zo langzamerhand al licht tegen het verleden aan begin te schurken.