‘De week’ onder Klien Sjiet (19): Liklikwatil, Sinterklaas en supporters

9 december 2013 18:30

Box-to-box (19)

In deze rubriek wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 49.

The Ting Tings - that's not my name (2009)

Wind
We gaan richting de winterstop en dat is te merken. Niet alleen aan het stormachtige weer, maar ook wat er in december nog valt te beleven bij onze club. Het lijkt er op dat de wind, in tegenstelling tot de storm van donderdag en vrijdag, enigszins is gaan liggen. Hiermee wil ik niet suggereren dat er van alles gaande is bij de club, in tegendeel, want het is, eigenlijk als vanouds, rustig bij de club. Wat ik er echter mee wil zeggen is dat het zo langzamerhand rustig wordt op de voetbalvelden. Er staan alleen nog inhaalwedstrijden voor de jeugd op het programma waarvan een deel de laatste tijd ook nog eens wordt afgelast.

Contractverlenging
Arnold Haanstra verlengt zijn contract bij onze club. Dat is zeker nieuws. Arnold is aan zijn eerste seizoen bij onze club bezig en doet dat naar ieders tevredenheid. Zelf heeft hij het ook naar de zin en daarom is het als vanzelfsprekend dat de man uit Bolsward ook volgend seizoen de hoofdtrainer is.

Liklikwatil
In het Algemeen Dagblad van woensdag wordt melding gemaakt van het overlijden van de laatste telg van de familie Panini. In eerste instantie komt waarschijnlijk niets bij je op. Je proeft de naam eens… Panini… Panini… Hé, is dat niet…? Ja, inderdaad, dat is de uitgever van de befaamde Panini voetbalplaatjes. Nadere introductie is overbodig. Welke gezonde jongen heeft nu niet voetbalplaatsjes verzameld en geplakt? Ik in ieder geval jarenlang. Ook alle Nederlandse plaatjes worden vervaardigd in de Italiaanse fabriek onder leiding van de vier gebroeders Panini in Italië. Er staat een groot stuk in de krant over de voetbalplaatjes. Een collega komt op het werk aan mijn bureau om mij de krant te overhandigen. Maar alvorens hij dit doet, stelt hij mij de volgende vraag: “Bij welke club heeft Karel Liklikwatil gespeeld?” Ik hoef hierover niet lang na te denken: Veendam. Een trek van uiterste verbazing overheerst het gezicht van mijn collega. Maar toegegeven: zo’n naam vergeet je natuurlijk ook niet snel; ook al speelde Liklikwatil in het begin jaren tachtig profvoetbal. Maar weten jullie wat ik daarnaast ook grappig vind? Dat hij Karel heet. Zou zijn broer Guus of Kees Liklikwatil heten?

Sinterklaas
De eerste selectie viert Sinterklaas in de vorm van pakjesavond. Of ik had de schrijfkunst bij enkele spelers onderschat of juist nog niet ontdekt of de vriendin, familielid of zelfs internet bood soelaas. Er is namelijk een aantal gedichten dat verdomd goed is geschreven. Laten we er echter maar vanuit gaan dat deze spelers hier talent voor hebben en het gedicht zelf hebben geschreven. Het is in ieder geval een gezellige avond met veel jolijt.

Vrouwen 1
Er wordt geschiedenis geschreven bij Vrouwen 1. Voor het eerst sinds jaren is er voor de winterstop geen enkele wedstrijd afgelast. Tevens is het team van Sido Postma en Marten Dijkstra dit seizoen het enige team van onze vereniging waarbij alle wedstrijden doorgang hebben kunnen vinden.

Top-2000
Het is stemweek voor de Top-2000 en dit houdt ook de gemoederen bezig bij onze club. Zowel op vrijdagavond als zaterdag is dit een gespreksonderwerp in de kantine. Elkaars lijsten worden vergeleken en besproken en daarop volgt veel goedkeuring. Iedereen zit derhalve wel aardig op één lijn,

Zaterdag 1
Het Zaterdag 1 van Peter Boersma draait mooi bovenin mee en moet die zaterdag uit tegen Leovardia 4. Het probleem bij dergelijke Leeuwarder clubs is altijd wie men de zaterdag op papier heeft staan. Er heerst namelijk altijd het gevoel dat vele Leeuwarder teams ieder weekend weer een ander team het veld insturen. Helaas is dit die zaterdag ook het geval bij Leovardia 4. Er staat een vijftal spelers in het veld die bekend zijn bij de spelers van St.-Anna en bovendien op hoog niveau hebben gespeeld. Wat!? Die zo nog in het eerste kunnen uitkomen. Zo kan het dus zijn dat er in plaats van ruime winst tegen de nummer laatst ternauwernood met 3-3 gelijk wordt gespeeld. Daarbij komt ook nog eens de dubieuze rol van de scheidsrechter waarvoor de tegenstander na afloop zelfs excuses voor aanbiedt. Maar goed, je hebt daar niets aan, want in de strijd om het kampioenschap verliest Zaterdag 1 wel twee punten.

Wrang
Zondag gaat het eerste op bezoek bij LSC 1890. Deze club is twee eeuwen geleden opgericht. Volgens mij heeft St.-Anna 1 daar nog nooit gewonnen. Wel viel er in het verleden veel te beleven tijdens de onderlinge wedstrijden. De laatste jaren is dat niet meer het geval. Helaas verliest ons vlaggenschip opnieuw in Sneek en dat gebeurde in de slotminuten. Wrang.

Supporters
Wat geen prijs oplevert, maar wel een goede stimulans is voor het team, is dat er veel supporters uit St.-Anna in Sneek aanwezig zijn. De voorgaande wedstrijden werden ver buiten de provincie gespeeld of tegen de Friese grens aan (Olyphia). Ook bij die verre uitwedstrijden waren enkele supporters aanwezig en dat is natuurlijk grote klasse!

Bij de foto Enige cadeautjes van de Sinterklaasavond van Zondag 1.

Tot volgende week.