Klien Sjiet (329): Kermis, het vierde en fantasie-opstelling

22 mei 2023 11:00

Iedere week wordt hier het wel een wee van onze club besproken. Deze week week 20. Deze column is buiten verantwoordelijkheid van het bestuur en de webredactie.

Fantasy  - Earth, Wind & Fire (1978)

Kermis (1)
Stannemet zit in de genen van familie De Groot, dat vertelde ik vorig jaar al. Dit jaar ga ik voor de 36ste keer het feestgedruis in. En met mij zijn er gelukkig nog meer.

Kermis (2)
Zaterdag uiteraard de ledenpartij. Ik zoek in het boek van Douwe Zwart op wie er 25 jaar geleden in de prijzen vielen die nu ook nog vaak in ‘De Waaie’ rondlopen. Welnu, dat is in 1998 dun gezaaid: Tjepco Vrieswijk wint de tweede prijs in de B-klasse en Tjerk de Jager de tweede in de A-klasse.

Kermis (3)
Mijn kermis begint traditiegetrouw op vrijdagmiddag bij Douwe Zwart. Om 15.30 uur aldaar neem ik mijn eerste pilsje. Daarna wordt koers gezet naar de kantine waar met een select gezelschap de kermis wordt ingeluid. Ik had het goede voornemen om daar niet te lang te blijven hangen, zodat ik ook de avond in de tent kan meemaken. Het loopt echter uit de hand en als verstandig drinker ga ik kwart over negen huiswaarts.

Kermis (4)
De volgende dag verschijnen er in onze vriendenapp verscheidene foto’s waarbij vrienden en vriendinnen op de foto staan met een voor mij onbekend iemand. Als ik in ‘De Waaie’ ben, hoor ik dat dit Samantha Steenwijk was. Een bekende Nederlander, zo het schijnt. Die naam komt mij inderdaad wel bekend voor, maar geen idee wat ze doet. Presentatrice? Actrice? Zangeres? Het laatste, wordt mij verteld.

Berlikum en Dronrijp kampioen
Langs deze weg wil ik de eerste selectie van sc Berlikum en Dronrijp feliciteren met het kampioenschap van de derde klas. Volgend seizoen zal voor het eerst de derby tussen Berlikum en St.-Anna plaatsvinden in competitieverband.

Derde lichting vierde
De derde lichting van een legendarisch vierde is een feit. Dit nieuwe team speelt zondagochtend de eerste wedstrijd; een oefenwedstrijd tegen Stiens 6 en de Bildtkers winnen met 2-1. Het team heeft het goed voor elkaar. Gesponsorde kleding bijvoorbeeld en er is zelfs een zuil met logo’s van sponsoren, zodat daarvoor de persconferenties kunnen plaatsvinden.

Fantasie-opstelling
De opstelling van het eerste elftal van St.-Anna komt tot stand door middel van het trekken van lootjes, omdat er zondag tegen EMMS niets meer op het spel staat. Zo kan het dat Marc Bakker centraal achterin staat, Erwin Riemersma linksbuiten, Jari Braaksma achter de spitsen en Timo Bijma linksback. Alleen de keeper behoudt zijn positie. Zowaar wordt er ook nog in Slagharen gewonnen: 3-4.

Kermis (5)
Wij zitten zondagmiddag weer met een mooie ploeg buiten de tent en er wordt veel gelachen. Traditioneel verzorgt Roelof van der Veen schalen met kibbeling en zoude haring. ‘Malle Pietje’ sponsort dit. Even later worden we verrast door Bennie Stapensea die ook met twee schalen kibbeling aan komt zetten. Klasse, Roelof en Bennie. Bedankt! Hierdoor kunnen wij er weer even goed tegenaan.