St.-Anna verliest van hekkensluiter Wacker

20 januari 2014 10:15

Soms is er echt sprake van zelfkastijding voor een verslaggever van de club om een wedstrijdverslag te schrijven. Terwijl de spelersgroep de klap langzaam aan verwerkt, beleeft de correspondent bij het schrijven van het verslag de wedstrijd nogmaals. En dat was na de wedstrijd van zondag 19 januari jl. allesbehalve een pretje en dat is een understatement. Uit tegen Wacker, de nummer laatst, werd namelijk met maar liefst 3-0 verloren.

Vooraf werd er nog zo gewaarschuwd: St.-Anna heeft er al decennia lang patent op om juist van de onderste te verliezen. “’t Sil dochs niet dat wij fan Wacker ferlieze die’t nag maar een punt het!?”, zong het een paar uur van te voren door de ruimtes waar St.-Anna bivakkeerde. Helaas werd het wel bewaarheid. In een hele slechte wedstrijd van de Bildtkers werd er dus met 3-0 verloren.

St.-Anna speelde de gehele wedstrijd ondermaats. De eerste helft was ook niet bijster goed, maar toen ging het nog enigszins, maar de tweede helft was op z’n zachtst gezegd van zeer bedenkelijk niveau. Dan kan de verslaggever dat wel gaan afzwakken en met de mantel der liefde bedekken, maar dan komt hij niet meer geloofwaardig over op degenen die de wedstrijd hebben aanschouwd.

In de eerste helft kreeg St.-Anna de meeste mogelijkheden, maar Wacker de grootste kans. Deels door keeper Jelmer van der Zee en de onderkant lat bleef de bal wonderwel uit het St.-Annabuurtster doel.

Verder kan de eerste helft afgedaan worden door te melden dat St.-Anna veel balverlies leed en ook de spelhervattingen kwamen vaak in de voeten van de spelers van Wacker uit De Wijk. De thuisclub toonde veel inzet en werklust en deze ‘wapens’ misten het doel (letterlijk en figuurlijk) niet; al moest er tot in de tweede helft gewacht worden totdat dit effect sorteerde.

Toch had St.-Anna, net voor rust, op voorsprong moeten staan. De keeper van Wacker sprong in het doelgebied tegen Guylian Kick aan, miste daardoor de bal waarna St.-Anna doelpuntte, maar tot verbazing van iedereen keurde de scheidsrechter het doelpunt af vanwege hinderen van de keeper…

Na de ruststand van 0-0 was St.-Anna er op gebrand om de drie punten mee naar St.-Anna te nemen. Maar de Bildtkers kwamen bedrogen uit. Binnen twee minuten scoorde Wacker tweemaal en bij beide goals was St.-Anna wederom niet scherp. Het eerste doelpunt, in de 48ste minuut, ontstond na een belabberde hoekschop van de gasten waarna een messcherpe counter ineens voor 1-0 zorgde.

St.-Anna stond nog te mopperen over de tegengoal of het tweede doelpunt zat er ook al in. Opnieuw lag balverlies daaraan ten grondslag. Balverlies op het middenveld bood Wacker namelijk de gelegenheid om opnieuw door het centrum door te stomen en met een strak schot de stand te verdubbelen: 2-0.

Het gevolg was dat St.-Anna achter de feiten aanliep en het spel werd nog chaotischer waarbij balverlies leidend was. Stelde St.-Anna er dan helemaal niets tegenover? Jazeker wel, want in de 58ste minuut schoot Theo Valk op doel, maar de bal schampte de paal.

In de 63ste minuut leek de thuisclub op 3-0 af te stevenen, nadat de spits alleen op Jelmer kon aflopen, maar Geert Scheer trok aan de noodrem. Hiervoor werd hij fors gestraft: een gele kaart en een strafschop. Tot grote vreugde van de St.-Annabuurtsters keerde Jelmer de penalty.

Toch bleek dit achteraf uitstel van executie, want in de 77ste minuut werd de trekker overgehaald en besliste een snelle spits met een droog schot de wedstrijd: 3-0. Hiermee werd de wedstrijd dus in het slot gegooid. In een kwartier driemaal scoren leek een onmogelijke opgave voor St.-Anna. Vooral in deze vorm.

Wel kregen de Bildtkers na de 3-0 nog enkele grote kansen, maar ook deze grote kansen werden helaas onbenut gelaten waardoor er afgelopen zondag niet werd gescoord door St.-Anna.

Na het laatste fluitsignaal dropen de spelers en de meegereisde supporters ontgoocheld af. Want met alle respect: Wacker is één van de zwakste tegenstanders in de competitie, maar St.-Anna deed het in deze wedstrijd nog zwakker waardoor Wacker terecht met 3-0 won.

Maar goed, zo´n slechte wedstrijd kun je er tussen hebben in een seizoen. Het spreekt voor zich dat het zondag 26 januari a.s. echt anders moet! Scherpte, werklust, goed combinatiespel. Kansen benutten en een stukje venijn zal in het spel gebakken moeten worden, wil St.-Anna thuis van het stugge Olyphia winnen. De spelers zijn er heus wel van doordrongen dat er echt niet zo kan worden gespeeld als tegen Wacker. En St.-Anna heeft dit seizoen vaak genoeg laten zien goed te kunnen voetballen. Dus spelers: “De kop d´r foor sundeg!“

Opstelling: Jelmer van der Zee; Frans Buurstra, Geert Scheer, Jesse Offringa, Frank Oosterhaven (65. Timo Bijma); Ruben van der Leij, Theo Valk, Gerrit Strikwerda; Pieter Jan Plat, Klaas Jan Bijlsma en Guylian Kick.