‘De week’ onder Klien Sjiet (23): Struuf, 100 en Funny homevideo’s

20 januari 2014 10:30

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 3.

Je moet de struif niet om een ei bederven – Het Hendrik Trio (2002)

Vriezer
De enige plaats waar het op dit moment vriest, is in de nieuwe aangeschafte vriezer. De oude was definitief door het ijs gezakt en niet meer te redden. Deze nieuwe vriezer heeft veel ruimte. En dat was het? Ja, dat was het. Wat moet ik er verder nog over vertellen? Ik heb namelijk nog nooit gehoord dat er ooit een spreekbeurt gehouden is over een vriezer.

Dokter
Ik weet waar ik over praat, want tijdens militaire dienst was ik dokter. Nou, ja dokter… Eigenlijk geneeskundig krijger. Eigenlijk gewoon hospik. Na ruim dertig jaar is dokter Van Eikenhorst gestopt als huisarts in St.-Anna. Niettegenstaande dat het een goede dokter was en een aardige man, had hij de schurft (voor schurft is toch wel een middeltje…) aan voetbal. Dus dat kon wel eens voor problemen zorgen. Ik durf te beweren dat veel voetballers door de jaren heen noodgedwongen smoezen hebben verzonnen om maar niet te hoeven melden de kwetsuur opgelopen te hebben met voetballen.

Struuf
Paul Feenstra, al sinds jaar en dag bij onze voetbalclub betrokken, wint binnen een week maar liefst drie prijzen met zijn pannenkoekenrestaurant ‘De Struverij’. In Amsterdam wint hij, samen met Agatha en Jetze Roskam, de eerste prijs van de kinderjury met ‘Patatje Pannenkoek’. Verder wint hij de vijfde prijs in het algemeen klassement. En op woensdag krijgt ‘De Struverij’ de aanmoedigingsprijs op de Bildtse ondernemersavond. Van harte gefeliciteerd Paul, Agatha en Jetze met deze prijzen!

100
Omdat ik pas om half één hoef te beginnen met werken voor de kost, kan ik op donderdagochtend nog een aantal dingen doen. Bijvoorbeeld de uitgewassen shirts van het eerste naar de kantine brengen. Daar tref ik Johannes van der Woude die bezig is met het entreehokje. “Even ’n bakky, niet?”, nodigt Johannes mij uit en even laten zitten we samen met Jelle Posthumus en Henny Wildeboer Schut aan een bakje. Kort daarop komen Bauke de Vries, Arie Bouma en Klaas Steen binnen. Zij hebben een overleg die ochtend. Maar alvorens daaraan te beginnen, wordt er eerst koffie gedronken. Ik kijk eens om mij heen en begin te rekenen. Verhip, precies honderd! Aan de tafel zit maar liefst honderd jaar bestuursvergadering bij elkaar. Arie 42 jaar, Bauke en Jelle beiden 21 jaar en opgeteld is dat 84 jaar. Zo’n staat van dienst heb ik nog lang niet, en mag niet eens in hun schaduw staan, maar mijn zestien jaar daarbij opgeteld betekent wel precies honderd jaar bestuurservaring.

Trainen in Minnertsga
Voor het eerst in het bestaan van de club traint er een team van onze club bij Minnertsga. Zondag 1 kan er op vrijdagavond terecht om op het kunstgras te trainen. Mocht er nog een winter komen, wat de schrijver vurig niet hoopt, dan kan onze club op vrijdagavond in Minnertsga terecht, tenminste als Minnertsga zelf geen oefenwedstrijd heeft.

Boerenkoolzaalvoetbal
Samen met Gerrit Minnema heb ik zaterdag zaalwacht in sporthal ‘De Bildtse Slag’. De A-junioren voetballen in de zaal in het kader van de zaalvoetbalcompetitie rayon Noord West. Het niveau valt behoorlijk tegen. Het spel heeft meestentijds veel weg van boerenkoolzaalvoetbal en dan ook nog eens zonder worst en spekjes. St.-Anna, deelnemend met twee teams, steekt gelukkig boven het bedenkelijke niveau uit en het mag daarom ook niemand verbazen dat onze beide teams eerste en tweede worden.

Funny halvideo’s
En nadat Tjamme Valk ons weer van twee bekertjes koffie heeft voorzien, maken we ons op de laatste poule van deze dag: de reserveteams. Oh, niet best… niet best… Regelmatig krijg ik echt het idee dat ieder moment Hans Kraay de hal binnen kan stappen en improviserend een nieuwe aflevering van Funny homevideo’s, in dit geval sporthalvideo’s, aankondigt. Met name Berlikum 2 maakt er een potje van. In de wedstrijd tegen CVO 1 weet men in tien minuten tijd drie rode kaarten te ‘scoren’ na zeer grove charges en daarnaast deelt scheidsrechter René van Kalken ook nog twee gele kaarten uit aan de Berlikumers. Alle kaarten zijn meer dan terecht. Wij moeten dit na afloop van onze dienst toch even verwerken en dan ben je bij Jelger en Aukje Miedema in de kantine aan het goede adres. Met een drankje en een gehaktbal met patat komen wij weer helemaal bij. Het echtpaar heeft het weer uitstekend voor elkaar en zorgt bovendien voor de nodige gezelligheid.

Toilet
De competitie wordt hervat. Althans, voor het eerste elftal. Men reist naar De Wijk om daar tegen Wacker (een foeilelijk clublogo trouwens. Zoek maar eens op) te spelen. Zoals een ieder inmiddels zal weten, wordt er met 3-0 verloren. Het is overigens een mooi complex met spiksplinternieuwe kleedboxen en die zien er piekfijn uit. Alleen merkwaardig dat er geen toilet in de kleedkamer aanwezig is. Daarvoor moet je de kleedkamer uit de gang door en ergens in het midden zijn de toiletten. Dat zou ik toch anders gedaan hebben. Maar ja, jij bent geen architect. Nee, ik ben geen architect.

Zwarte zondagmiddag
St.-Anna verliest en ook PSV delft deze zondag het onderspit tegen Ajax. Dat zet de columnist bepaald niet aan tot een vreugdedansje. In tegendeel: in alle anonimiteit verdwijnt hij, eenmaal terug in St.-Anna, gedesillusioneerd in het donker.

Tot de volgende week.