Dát stond er in ‘De Treffer’ (1)

2 februari 2014 20:15

Na vorig seizoen bestaat ons clubblad ‘De Treffer’ niet meer. Ingehaald door de (digitale) tijd. Maar alle dertig jaargangen zijn zorgvuldig bewaard. Wedstrijdverslagen mochten er niet in geplaatst worden, maar wat stond er dan wél in? In deze rubriek pakken we iedere maand een Treffer van 25 jaar geleden.

In ‘De Treffer’ van februari 1989 stond het volgende:

Nieuw
In het voorwoord meldt Douwe Zwart dat de club een nieuw stencilapparaat heeft aangeschaft. Dat is aanleiding om oud-voorzitter Anne Tienstra op de cover te plaatsen. Hij is de bediener van het stencilapparaat.
Ook dit stencilapparaat ging trouwens niet de geschiedenisboeken in als de allerbeste aankoop van onze vereniging. Dat lag in ieder geval niet aan Anne. Pas een aantal jaren later was de kwaliteit eindelijk van een uitstekende kwaliteit.

Henk

In ‘Van mens tot mens’ interviewt Jan K. de Groot laatbloeier Henk Kooistra. Henk was destijds 26 jaar en bovenaan het interview staat de kop: “Laatbloeier Henk Kooistra compenseert zijn tekortkomingen door er een flinke brok gezonde werklust tegenover te stellen.” Waarna een uitspraak van Henk volgt: “Het uitschakelen van mijn tegenstander is mijn enige taak.”
Herinnert u zich Henk nog? Anno 2014 kom ik Henk nog wel eens in Leeuwarden tegen als ik tijdens lunchtijd een stukje in de buitenlucht loop. Dit geeft aan dat wij Henk dus nooit meer op ons voetbalcomplex tegenkomen. Klopt. Al jaren niet meer. Het interview had wel korter gemogen, vindt de samensteller van deze rubriek en destijds de interviewer. Het is nu wel heel lang(draderig) geworden.

Feestavond
Op pagina zeventien: “Een ieder die een kleine bijdrage wil leveren in de vorm van zang en dans of wat dan ook om de feestavond van de voetbalvereniging op 11 maart a.s. luister bij te zetten, dient dit op voorhand even door te geven aan Douwe Zwart.”
Wordt waarschijnlijk volgende maand vervolgd.

Face to feest
Ook Dames 1 heeft feest gehad, zo valt te lezen in het artikel ‘Face tot feest’. Iedereen heeft zelf versnaperingen meegenomen. Naderhand blijkt dat iedereen te veel heeft meegenomen, want het voedsel raakt bij lange na niet op. De eerste speelster vertrok die avond om half elf, terwijl de laatste tot in de kleine uurtjes bleef.
Ja, destijds zat er in dat team veel vrouwen die wel van een feestje hielden.

PK

Hoi! Hoi! Snypsnaren! Wij vermelden de beste snaar van deze maand: Rin Westra vertelde dat hij direct na aanvang van een wedstrijd al ‘útpoept’ is. Hij zei: “Na fijf tellen bin ik útpoept, want dan is de benzine op.” Waarop Meinte Visser reageerde met de volgende, nu al legendarische, woorden: “Dat kin ok niet âns, want d’r sitte soafeul PK’s achter.”
Rin is anno 2014 nog steeds met grote regelmaat in ‘De Waaie’ te vinden. Meinte Visser woont al geruime tijd in Wytgaard.

Dezelfde maat
Een uniek feit doet zich voor op de kaartavond van 27 januari 1989, want tot driemaal toe loten Jelle de Bruin en Sietse Hiemstra bij elkaar en… ze winnen de eerste prijs! Het is nog nooit voorgekomen dat je drie keer bij dezelfde persoon bent. En dan ook nog afgetekend winnen met bijna driehonderd punten verschil met de nummer twee.
Nadien is dit nimmer weer voorgekomen.