‘De week’ onder Klien Sjiet (26): Nieuwe fusten en de hoofdstad van Vietnam

11 februari 2014 9:30

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 6.

Question – Moody Blues (1970)

Fusten
Vrijdag ben ik voor het eerste deze week in ‘De Waaie’. Weliswaar wordt er door de eerste en tweede selectie in Minnertsga op kunstgras getraind, de nazit is natuurlijk in onze eigen kantine. Ik kom tegelijk op het complex aan met Siep Koopmans. Het gesprek komt meteen op die aardige vier nieuwe jongens. Nieuwe jongens? Nieuwe spelers? Nee, hoor. De twee zeer grote biertanks zijn deze week vervangen door vier kleinere tanks. Dit is voor de houdbaarheid van het bier veel beter. Ik bewonder deze knapen eerst even en kort daarop proef ik het eerste gerstenat uit de nieuwe tank.

Warming up
De warming up voor de kwis van de zaterdag begint eigenlijk vrijdagavond al. Iedereen stelt elkaar vragen over sport en muziek. Triomfantelijk noem ik de naam van Gary Brooker als iedereen het antwoord schuldig moet blijven wie de zanger van Procal Harum is. Maar ja, als Ronald Riemersma mij vervolgens vraagt wie de recordhouder is bij het hoogspringen, kan ik niets anders doen dan mijn schouders ophalen. Op deze avond worden bovendien de laatste aankopen gepresenteerd van de diverse kwisgroepjes. Ik hoor dat er al veertien groepjes zijn.

Kwisavond
Maar liefst achttien teams strijden zaterdagavond om de eerste plaats op de kwisavond in de kantine. Een record. En weet je wat ook zo leuk is? Alle leeftijden zijn vertegenwoordigd. Van achttien tot en met zeventig jaar. Er wordt fanatiek gestreden. Gosse Koopmans is de uitstekende presentator. Uiteindelijk wint ‘De reservebank’ voor de derde achtereenvolgende keer. Een uitstekende prestatie. Het is trouwens wel close. De nummer twee heeft namelijk een punt minder en de nummer drie (het team waar de columnist in zit) twee punten. Er zitten pittige vragen tussen en uiteraard vragen waarbij de antwoorden op het punt van je tong liggen. Jan Hoekstra liet dat ook steeds verbaal blijken: “’t Lait op ’t puntsy fan myn tong.” Oké, maar heeft het ook niet te maken met de Cola-Berenburg, Jan, die regelmatig op het puntje van de tong landt? Maar dat is het geval bij veel deelnemers. Een drankje hoort er bij.

Vragen
Noem eens een paar vragen, Jan. Nou, bijvoorbeeld deze: wat is het Engelse woord voor galgje? Hangman. Wat is de hoofdstad van Vietnam? Hanoi. Onze groep begint zwak aan de kwis, maar gaandeweg geraken we op stoom en zetten een indrukwekkende inhaalrace in, maar de slow start wordt ons uiteindelijk toch fataal.

B-veld
Helaas deze week geen wedstrijdverslag van het eerste elftal als gevolg van een communicatiestoornis. Daarom hier even een korte impressie. Omdat Zondag 1 thuis nogal wat wedstrijden heeft in te halen, omdat het hoofdveld in slechte staat verkeert, wordt er besloten om nu maar eens uit te wijken naar het B-veld. Noodgedwongen dus om niet verder achterop te geraken. De uitslag is net zo belabberd als het weer en er komen nauwelijks toeschouwers op af. Er is hierdoor geen sfeer en de Bildtse spelers krijgen de toeschouwers verre van warm. St.-Anna zit momenteel in een behoorlijke sportieve crisis. Er zal nu echt uit een ander vaatje getapt moet worden. Komt dat even goed uit, want wij hebben vrijdag immers vier nieuwe vaten gekregen…

Op de foto
De verdiende winnaars van de kwis. Van links naar rechts: Sydo Jansma, Ronald Riemersma en Paulus Akkerman. Klassewerk, mannen! (foto: Mina Dijkstra)