St.-Anna en GAVC delen de punten in een doelpuntloze wedstrijd

7 maart 2014 18:45

Voor donderdagavond 6 maart jl. stond de inhaalcompetitiewedstrijd St.-Anna - GAVC op het programma. Het was de zevenentwintigste ontmoeting tegen de Grouster Amateur Voetbal Club in de KNVB.

Tekst: Willem Hiemstra

De eerste wedstrijd was op 26 november 1972 en deze ging voor St.-Anna thuis met 0-1 verloren. Van de zesentwintig gespeelde wedstrijd won St.-Anna er twaalf, in zes ontmoetingen werden de punten gedeeld en acht keer was er winst voor de Grousters. Doelsaldo: 49 voor en 44 tegen.

St.-Anna trad aan met de volgende spelers: in het doel Jelmer van der Zee en verder Joris Kolkman, Jesse Offringa, Geert Scheer, Frans Buurstra; Etienne Kick, Pieter Jan Plat, Theo Vlak; Klaas Jan Bijlsma, Gerrit Strikwerda en Jens de Haan. Scheidsrechter was de heer Keller, die prima floot en de twee gele kaarten keurig over beide clubs verdeelde.

St.-Anna ging furieus uit de startblokken en Pieter Jan Plat had zich al in de eerste minuut van de wedstrijd onsterfelijk kunnen maken. Hij kreeg de bal uitstekend aangespeeld, had de hoek voor het uitzoeken, maar helaas schoot hij de bal tegen de paal.

De gastheren hielden het initiatief en kregen de beste kansen. Na twintig minuten was Frans Buurstra dichtbij de openingstreffer, maar zijn kopbal verdween naast de staander en een paar minuten later schoot Jens de Haan, voor rust uitstekend op dreef, na de rust onzichtbaar, de bal eveneens naast.

De verdediging van St.-Anna, met als uitblinker Jesse Offringa, had de zaakjes goed onder controle en doelman Jelmer van der Zee moest pas na een half uur spelen voor het eerst in actie komen en deed dat met veel verve.

Vijf minuten voor de rust had Jens de Haan, na een prima voorzet van Klaas Jan Bijlsma, de kans om de score te openen, maar zijn schot verdween over de lat. Ruststand 0-0.

Na de rust eenzelfde spelbeeld. Al na twee minuten testte Jens de Haan het zijnet, terwijl de bezoekers nauwelijks doelrijpe kansen kregen. Na een kwartier spelen in de tweede helft een dubbele wissel bij de thuisclub. Etienne Kick en de geblesseerde Klaas Jan Bijlsma verlieten het speelveld en hun vervangers waren Johan Dijkstra en Willem Schreiber.

Deze laatste kreeg in zeventigste minuut de kans op een treffer, maar ook zijn schot verdween in het zijnet. Vijf minuten later kregen de gasten nog een mogelijkheid op een doelpunt, maar doelman Jelmer van der Zee tikte de bal uit de vrije trap het veld weer in.

Doelpunten vielen er dus niet en een hardwerkend St.-Anna kreeg met een punt duidelijk te weinig.