‘De week’ onder Klien Sjiet (35): Rug, CVO en de onbetaalbare Jens

15 april 2014 19:30

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 15.

Don’t squeeze my like toothpaste– 10CC (1977)

Kaderavond
Voor de tweede keer dit seizoen wordt er een kaderavond in kantine ‘De Waaie’ gehouden. Een avond speciaal voor trainers en leiders van zowel senioren- als jeugdteams. Trainer Arnold Haanstra geeft voor twintig belangstellenden een presentatie aan de hand van wedstrijdbeelden van het eerste elftal tegen Dwingeloo die onlangs werd gespeeld. Gezien het noodweer is de opkomst van twintig best aardig te noemen, maar als je bedenkt dat onze club rond de zeventig kaderleden heeft, dan valt de opkomst toch tegen. Wel hebben zestien kaderleden zich netjes voor deze avond afgemeld.

Toevallig?
Dinsdagochtend vroeg schiet het mij in de rug tijdens het tandenpoetsen. Oké, uitgelachen? Och, ik kan het me levendig voorstellen dat jullie hierom lachen. Maar goed, ik sla vooreerst geen acht op de pijnlijke rug, want dat zal wel gauw overgaan. Helaas. In de middag krijg ik toevallig (?) twee hints op mijn werk om naar de fysiotherapeut te gaan. Eerst krijg ik een mail van Robert de Vries met het verzoek om een bericht op de website te zetten dat fysiotherapeut Alle Sterk op woensdagavond weer inloopspreekuur heeft in ‘De Waaie’. En even later komt er in de mailbox de nieuwsbrief binnen van Impuls fysiotherapie.

Multiskilled
Als ik op woensdagochtend na bezoek aan de kapper het pand wil verlaten, ziet Frans Germ Groen mij weglopen. En blijkbaar moet een kapper tegenwoordig multiskilled zijn, want hij laat mij meteen een oefening zien die ik moet nadoen om van de rugpijn af te komen. Ik doe het hem niet na, bedank hem vriendelijk voor de tip en keer hem de rug toe.

Beuckelaer
Een oude man voel ik mij als ik mij voortbeweeg. Nu realiseer je dat lopen helemaal niet vanzelfsprekend is. En of het allemaal nog niet compleet is, krijg ik die dag ook nog een blad in mijn handen gedrukt over de nieuwbouw van verzorgingscentrum de ‘Beuckelaer’. De Bildtse teksten zitten overigens vol taalfouten en dat is op zijn minst opmerkelijk, want de schrijver van deze teksten is tevens de samensteller van het recent verschenen Bildts woordenboek.

Oefenwedstrijd
Woensdagavond na het werk, begeef ik mij naar Alle, want hij heeft immers inloopspreekuur. Mogelijk dat ik een afspraak kan maken voor een behandeling. Als ik op ons sportcomplex aankom, blijkt er een oefenwedstrijd te zijn tussen Vrouwen 2 en CVO. Goh, ik wist niet eens dat CVO een vrouwenteam had. Volgens mij dit seizoen voor het eerst, want ze moeten nog veel leren, want St.-Anna walst over de Froubuurtsters heen.

Inlopers
Het inloopspreekuur begint overigens te lopen. De eerste keer was er nog niemand, de tweede keer één en nu zijn er zes ‘inlopers’. Het moet eerste even bekend worden binnen de vereniging. Op woensdag 23 april a.s. is het volgende inloopspreekuur.

Voorzitter voetbalt
In ‘De Bildtse Post’ staat dat het roemruchte eerste elftal van CVO uit 1998 het zaterdag zal opnemen tegen het huidige eerste elftal. Dit in het kader van het vijftig jaar jubileum van CVO. Dit wordt zaterdag gevierd. Zoals de meesten weten is onze voorzitter Ronald Riemersma van oorsprong Froubuurtster en hij maakte ook deel uit van het succesvolle team dat uiteindelijk de derde klasse wist te halen. En na bijna tien jaar trekt Ronald zaterdag de voetbalschoenen weer aan. Daar moet ik maar eens naar toe… Samen met Coos van Kooten, Johannes van der Woude en Mina Dijkstra begeef ik mij om vier uur richting Froubuurt. Er staat een grote tent; en dat voor zo’n klein clubje… Ah, ze beginnen net aan de tweede helft. Ronald begint achterin, maar op een gegeven moment is hij in de spits te ontwaren. Eelke Idsardi is nog steeds bloedfanatiek en is vrijwel op het gehele veld te vinden. Desondanks verliezen de ‘oudjes’ met 4-1.

Wortels
Weten jullie trouwens dat er naast Ronald nog een bestuurslid bij onze club is die wortels heeft bij CVO? Jazeker. Schelte Lep! Zijn pake Schelte is zelfs medeoprichter van CVO.

Onheil
“Nou mot ’t niet botter worre!”. Na wederom een doelpuntrijke wedstrijd van het vierde (5-6 verlies tegen Beetgum) snel ik huiswaarts om snel te eten om weldra weer terug te keren in ‘De Waaie’, maar dan in de hoedanigheid van leider van het eerste elftal. Maar…. Tijdens het verorberen van een stukje vlees voel ik dat er een stukje van de kies afbreekt. Hij belandt daarna tussen de rode bieten. “Ferdikke, hewwe wij dat weer.”  Dat kom je vaak tegen, he: als je iets mankeert, dan komt er die week nog meer onheil op je pad. Morgen maar naar de tandarts.

Puntje
Dit belooft niet veel goeds voor de middag… En op voorhand lijkt het een onmogelijke taak voor het eerste te worden om de ongeslagen koploper Dieze West te verslaan. En die middag kunnen de gasten ook nog eens kampioen worden. Ook dat nog. Een puntje is genoeg. Maar St.-Anna weet de Zwollenaren op 2-2 te houden. Een zeer verdiend punt. Zelfs een zege zit er lange tijd in.

Onbetaalbaar
En terwijl de spelers, veelal met onuitspreekbare namen, van Dieze West het kampioenschap vieren, vieren de Bildtkers toch ook het behaalde punt. En dan te bedenken dat de Dieze-spelers een onkostenvergoeding krijgen, zoals het betalen van spelers tegenwoordig wordt genoemd. En de spelers van St.-Anna? Zij lappen een paar keer € 5,00 en Jens de Haan voorziet de spelers en staf iedere keer keurig van een consumptie en zorgt daarnaast ook nog voor een bittergarnituur. Kijk, voor ons is Jens dan onbetaalbaar…

Tot de volgende week.