Ontknoping in de tweede klasse K (deel 2)

9 mei 2014 10:30

Met nog één competitieronde te gaan is het onderin nog behoorlijk spannend. St.-Anna kan nog in de nacompetitie geraken als het zondag 11 mei a.s. verliest of met een remise afsluit.

Bij winst op GAVC zijn de Bildtkers veilig. Rechtstreekse degradatie heeft St.-Anna na de winst op LSC 1890 in ieder geval weten af te wenden.

De nummers dertien en veertien (Wacker) degraderen rechtstreeks. De nummers elf en twaalf spelen nacompetitie voor behoud van het tweedeklasserschap.

De strijd om deze nacompetitie te ontlopen gaat tussen Dwingeloo, Drachten, Friesland, Olyphia en St.-Anna.

St.-Anna dient op de ranglijst Friesland en Olyphia in de gaten te houden. Olyphia heeft hetzelfde aantal punten als St.-Anna en gaat op bezoek bij LSC 1890. De club uit Sneek is al zeker van nacompetitie.

Op dit moment heeft St.-Anna twee punten meer dan Friesland. Verder is het doelsaldo van St.-Anna weliswaar beter, maar Friesland treft thuis het reeds gedegradeerde Wacker en de Leeuwarders zullen er vast alles aan doen om te winnen. Kortom: St.-Anna moet winnen om aan alle onzekerheid een eind te maken.

De stand onderin:

9. Olyphia 25-28, 51-66 (-15)
10. St.-Anna 25-28, 40-58 (-18)
11. Friesland 25-26, 44-69 (-25)
12. Drachten 25-24, 49-61 (-12)
13. Dwingeloo 25-23, 43-69 (-26)
14. Wacker 25-14, 39-80 (-41)

Indien twee of meer teams op grond van een gelijk aantal punten in aanmerking komen voor de herkansingsplaats en geen van deze teams nog rechtsreeks kan degraderen, dan is het doelsaldo van de competitie beslissend voor het bepalen van de herkanser (= spelen van nacompetitie). Is ook het doelsaldo gelijk, dan wordt een beslissingswedstrijd of een beslissingsreeks gespeeld.

Het programma van bovengenoemde clubs voor zondag 11 mei 2014:

LSC 1890 – Olyphia
GAVC – St.-Anna