St.-Anna in Leeuwarden onderuit tegen MKV ‘29

15 september 2014 8:15

Loopt St.-Anna nu al achter de feiten aan? Wellicht te vroeg om dat te stellen, maar aan twee wedstrijden één schamel punt overhouden is nu niet bepaald een reden om daarover naar huis te appen. In Leeuwarden werd er op zondag 14 september jl. van MKV ’29 met 3-1 verloren. Dit had niet gehoeven, maar je kunt er natuurlijk niets aan veranderen.

Omdat Cambuur thuis speelde, kostte dit zeker toeschouwers. Veel Leeuwarders verkozen namelijk Cambuur boven MKV en ook enkele Bildtkers, per slot van rekening is het Bildt een Cambuurregio, gaven de voorkeur aan het bezoek aan het stadion. Desondanks waren er veel meer Bildtkers rondom het veld van MKV te vinden dan Leeuwarders.

Zoals gebruikelijk is bij een wedstrijd tastten de beide clubs elkaar in de beginfase eerst af, hoewel de thuisclub iets feller startte zonder overigens gevaarlijk te worden. Na een kwartier begon het initiatief meer bij de Leeuwarders te liggen, maar de defensie van St.-Anna gaf vooreerst geen krimp.

St.-Anna stelde daar eigenlijk niet zoveel tegenover. Fraaie combinaties en slordige passen c.q. balverlies wisselden elkaar af. Ook MKV liet regelmatig zien dat zij de- bal-in-de-voeten-van-de-tegenstander-spelen beheersen. Hierdoor golfde het spel wel op en neer en zoals gezegd etaleerde St.-Anna, maar ook de gastheren, goede combinaties.

Verontrustend was echter dat de Bildtkers geen kansen creëerden hetgeen niet gezegd kon worden van MKV, maar tot een openingsdoelpunt voor de Leeuwarders leidde dit niet. St.-Anna kreeg een halve kans in de persoon van Guylian Kick. Ruststand: 0-0.

Niet dat de eerste helft saai was, maar in de tweede helft viel er wel meer te beleven. Ja, vooral vanwege de vier doelpunten die er zouden vallen. Nadat het spel heen en weer golfde was het MKV dat de score in de 67ste minuut opende. In het doelgebied kon een Leeuwarder simpel intikken.

In plaats van dat St.-Anna bij de pakken neer ging zitten (wat een vreselijk cliché, maar voila), ging men op jacht naar de gelijkmaker. En die viel prompt, want twee minuten na het doelpunt van de thuisclub was het Theo Valk die het ‘onnozele’ muurtje van MKV afstrafte.

Lang konden de gasten hiervan niet genieten, want in de 74ste minuut kon de linksbuiten van MKV opstomen en diens voorzet werd (wederom) simpel ingetikt waardoor St.-Anna andermaal op een achterstand kwam. Onnodig, maar daar heb je op dat moment niets aan.

Veel kansen kreeg St.-Anna overigens ook niet in de tweede helft. De grootste was voor Waling Westra, maar diens schot verdween rakelings over het doel. Wel nam St.-Anna meer risico’s om in iedere geval nog een punt uit de wacht te slepen. (brrr, weer zo’n vreselijk cliché), maar aan al die aspiraties kwam abrupt een einde, nadat doelman Sydo Jansma, in de 87ste minuut, noodgedwongen een MKV-er, die alleen voor hem was verschenen, in het doelgebied neerhaalde. Een rode kaart en een strafschop tegen was zijn deel. Omdat St.-Anna al driemaal gewisseld had, moest Jesse Offringa op doel. Hij kon echter de toegekende penalty niet keren. De benutte strafschop zorgde voor 3-1 MKV en daarbij bleef het.

Velocitas thuis
Terug naar de inleiding: St.-Anna heeft één punt gehaald uit de eerste twee competitiewedstrijden en natuurlijk is dat te weinig. Vooral als het tegenstanders zijn geweest die het vorige seizoen nog derdeklasser waren. Er zal zondag 21 september a.s. het één en ander moeten gebeuren. Wat zoal? Drie punten halen. Ja, dat is logisch en riekt naar Cruijff-retoriek, maar dan dienen er wel een paar dingen te veranderen. Om even kort door de bocht te gaan: kansen creëren en minder balverlies leidden. Kan dit gerealiseerd worden, dan zit een goed resultaat in de thuiswedstrijd tegen Velocitas 1897 er zeker in!

Opstelling St.-Anna: Sydo Jansma; Frans Buurstra, Sytze-Jorrit Jorritsma, Jesse Offringa, Johan Dijkstra; Theo Valk, Harmen Visser, Waling Westra; Guylian Kick (64. Timo Bijma), Gerrit Strikwerda (75. Erwin Riemersma. Een verdienstelijk debuut van de eerstejaars A-junior) en Klaas Jan Bijlsma (64. Pieter Jan Plat).