Een gelukkige overwinning voor St.-Anna tegen Velocitas

22 september 2014 16:15

De start van de competitie is voor St.-Anna nog niet geweldig. Na het terechte verlies vorige week tegen MKV bleven we op 1 punt steken. Afgelopen zondag kwam Velocitas uit de stad Groningen op bezoek.

Tekst: Piet K. Keizer

Deze ploeg deed het nog slechter door al twee keer met 3-0 te verliezen. Misschien een kans om de drie punten in St.-Anna te houden, maar dan moet er wel een beetje beter gevoetbald worden, want het spel is nog niet om over naar huis te schrijven.

Nou, het spel was achteraf gezien ook nu nog niet geweldig. Maar ja, Gerrit Strikwerda is met gescheurde enkelbanden voorlopig even uitgeschakeld en Klaas Jan Bijlsma had het te druk met de Agrarische dagen in Franeker.

Toch startte St.-Anna goed, want in de 3de minuut werd het al 1-0 toen na een voorzet van de vrij gespeelde Theo Valk op links de bal gemakkelijk door Guylian Kick.

St.-Anna zakte hierna wat in en liet het initiatief wat aan Velocitas en gokte wat meer op uitvallen. St.-Anna had toen vooral even wat moeite met de snelle en wendbare nr.10 Moustafa van Velocitas. Dat lukte wel alleen kwam Velocitas in de 11e minuut wel op 1-1. Geert Scheer liet toen wat knullig een bal door zijn voeten glippen en dat werd attent afgestraft.

Het spel werd vooral van St.-Anna kant slordiger. Veel te veel onnodig balverlies. Nu was dit ook wel wat het manco van Velocitas waardoor dat met veel te veel overtredingen gecorrigeerd moest worden.

Ondanks dat waren in de 1ste helft de betere kansen voor St.-Anna. In de 29ste minuut moest na een slechte uittrap van de keeper het schot van Harmen Visser door de verdediging gekeerd worden. Drie minuten later een hard schot van Waling Westra waar de doelman het lastig mee had.

Na nog een vrije trap van St.-Anna de eerst gele kaart van de wedstrijd voor een Velocitas-speler. Vooral het vele zeuren op de scheids van vooral Velocitas begon op te vallen. Vijf minuten later, twee minuten voor de rust, had St.-Anna op een 2-1 voorsprong moeten staan. Timo Bijma kon toen op links vrij naar de achterlijn opstomen, maar zijn voorzet op de geheel vrijstaande Theo Valk werd alleen voor de keeper naast geschoten.

In de 2de helft kwam Pieter Jan Plat in het veld voor de geblesseerd geraakte Sietse Jorrit Jorritsma. In de 1ste minuut van de 2de helft al een overtreding van Waling Westra waarvoor hij geel kreeg. De vrije trap rand strafschopgebied ging over.

Ook in de 2de helft weer veel overtredingen van beide ploegen waar scheidsrechter Horst het maar druk mee had. Het terecht affluiten iedere keer kwam het vertoonde spel niet ten goede. Dit ging uiteraard ook gepaard met gele kaarten. De 1ste gele kaart in de 51ste minuut voor Geert Scheer zou hem later in de wedstrijd opbreken. Datzelfde gebeurde één minuut later ook met een Velocitas-speler.

Drie minuten later een kansje voor Johan Dijkstra uit een vrije trap van Theo maar hij kon net niet bij de bal. Velocitas werd hierna wat sterker en gelukkig voor St.-Anna wist doelman Jelmer v.d. Zee in de 60ste minuut een harde kopbal uit een corner uit het doel te slaan. In die fase moest St.-Anna verdedigend attent blijven.

Op dit moment al heel wat geschreven over deze wedstrijd, maar ik ben nog niet klaar. Eerst een nieuwe pen. Pen leeg. Na een vrije trap voor Velocitas was er in de 75ste minuut een onenigheid tussen Guylian Kick en een Velocitas-speler wat beide een gele kaart opleverde. Voor de Velocitas-speler was het zijn 2de en dus rood.

Eén minuut later kreeg Geert Scheer volgens mij een dubieuze gele kaart. Nu stond de scheids er wel beter voor dan ik, maar het was Geert zijn 2de gele kaart en dus ook rood. De vrije trap werd door doelman van der Zee over getikt.

In de 80ste minuut tikte de doelman van Velocitas een kopbal van Pieter Jan Plat over het doel. Na nog een vrije trap van Velocitas welke naast ging leek de wedstrijd op een gelijkspel af te stevenen.

Maar ja, er kwam nog wat blessuretijd bij. In de 92ste minuut werd het toch nog 2-1. Pieter Jan Plat kon toen op links geheel vrij opstomen en zijn harde schuiver verdween zowaar bij de 2de paal in het doel. Een prima moment om te scoren.

Het laatste wapenfeit van deze matige wedstrijd was een schot van Velocitas over het doel. Wanneer de scheidsrechter om de haverklap moet fluiten voor een overtreding kun je spreken van een slechte wedstrijd waarin de gelukkigste heeft gewonnen. Maar gauw vergeten deze wedstrijd.

Volgende week zaterdagavond Heerenveen uit. Aanvang: 19.30 uur.