Heerenveen (am) maatje te groot voor St.-Anna

30 september 2014 14:45

Vanwege het feit dat de proftak van Heerenveen op zondagmiddag tegen PSV moest spelen, werd Heerenveen – St.-Anna verplaatst naar de zaterdagavond. Het veld lag er prachtig bij en het weer voor een voetbalwedstrijd kon eigenlijk niet mooier. Het zou dan ook een leuke wedstrijd kunnen worden.

Tekst: Arie Bouma

Trainer Haanstra bracht de volgende spelers in het veld: Sydo Jansma, Frans Buurstra, Geert Scheer, Jesse Offringa en Johan Dijkstra in de achterhoede. Op het middenveld Waling Westra,  Sytse Jorrit Jorritsma en Harmen Visser . De voorhoede bestond uit Timo Bijma, Guylian Kick en Pieter Jan Plat.

Om precies half acht blies scheidsrechter J.S. Will uit Groningen, die een goede wedstrijd floot,  voor de aftrap. Heerenveen begon onstuimig en St.-Anna werd  direct in de verdediging gedrukt. Er waren dan ook nog maar vijf minuten gespeeld of St.-Anna kreeg de eerste klap al te verwerken. Jacco Kuiper van Heerenveen maakte via de rechtervleugel een solo die met een prachtig schot in de linker bovenhoek en  onhoudbaar voor Sydo de 1 - 0 liet aantekenen.

De scherpte in de achterhoede was er niet; het was alsof men schrok van de felle en flitsende start van Heerenveen. St.-Anna probeerde hierna de bakens wel te verzetten, maar men kwam niet onder de druk vandaan, want de spelers van trainer Marcel Valk hadden een duidelijke opdracht van hun trainer meegekregen:  blijf geconcentreerd, speel direct en fel en dit was teveel voor St.-Anna. Het samenspel, en vooral de zuivere crosspasses over het hele veld, waren goed verzorgd, terwijl de technische vaardigheid van de spelers meer dan voldoende was.

Na negen minuten kwam St.-Anna voor het eerst over de middenlijn en mocht er een corner genomen worden, maar deze leverde echter geen enkel gevaar op en Heerenveen kon verder bouwen op het goede spel dat ze de toeschouwers lieten zien. Zo werd in de 15de minuut de gehele achterhoede van St.-Anna uit elkaar gespeeld waarna het voor Jordi Kouwenhoven een koud kunstje werd om de  2 - 0 binnen te tikken en het leed was nog niet geleden.

Wel kwam er eerst nog in de 17de  minuut een mooie aanval van St.-Anna via Sytze Jorrit, maar de keeper kon deze toch nog gemakkelijk onschadelijk maken. Direct hierna een prima aanval van Heerenveen over links waarbij de bal in een keer van links naar de rechterkant ging waar Harmen klaar stond om de aanval onschadelijk te maken, maar wat gebeurde er……  als een volleerd aanvaller nam hij de bal op de “slof “ en de bal verdween onhoudbaar in de linker bovenhoek. Een prachtig doelpunt maar wel in het verkeerde doel.

Het was 3 - 0 voor Heerenveen en eigenlijk is de wedstrijd na twintig minuten al beslist, ook al omdat St.-Anna tot dan toe weinig rust is gegund om zelf iets te kunnen ondernemen. Heerenveen is tot dan toe wel een klasse beter en je kunt duidelijk zien dat alhoewel ze het vorige seizoen op het nippertje zijn gedegradeerd, zij dit seizoen hoge ogen zullen gooien om weer te promoveren naar de eerste klasse.

Na deze afstraffing in de eerste twintig minuten kwam St.-Anna toch iets beter in hun eigen spel en werden er enkele speldenprikjes uitgedeeld, maar echt gevaarlijk kreeg de keeper van Heerenveen het tot het rustsignaal niet en ook voor Heerenveen was het zo eerst wel even goed . Na de pauze een toch meer gelijk opgaande wedstrijd. St.-Anna probeerde nog iets te forceren en het leek wel of Heerenveen een tandje terug nam. Hierdoor kwam St.- Anne meer aan voetballen toe, werden  de combinaties  beter maar  echt gevaarlijk werd men niet voor het doel van Heerenveen.

Het was Heerenveen dat in de 52ste minuut weer wist te scoren via een strakke voorzet vanaf links wist Jacco Kuiper met een prima kopstoot zijn tweede doelpunt te noteren.

Hierna werden bij St.-Anna Timo en Harmen gewisseld voor Klaas Jan en Jelte, maar veel veranderde er  hierdoor niet. Heerenveen bleef de bovenliggende partij, al kreeg St.-Anna wel wat meer balbezit en kwamen er wat kleine kansjes om van de hatelijke nul af te komen.

Zoals in de 57ste minuut een schuiver van Frans, maar net naast, 61ste minuut prima aanval via Klaas Jan, maar de keeper brengt redding. Sommige spelers van Heerenveen konden het moeilijk accepteren, dat St.-Anna  eigenlijk het initiatief nam waardoor de scheidsrechter genoodzaakt werd om tweemaal de gele kaart aan een speler van Heerenveen uit te delen.

De wedstrijd was dan wel gespeeld , maar Heerenveen wenste geen tegengoal te ontvangen , terwijl St.-Anna op zoek was naar een treffer en dit kon omdat men elkaar steeds beter wist te vinden en het spel golfde heen en weer.

Maar het zou tot de 80ste minuut duren voordat  St.-Anna  alsnog wist te scoren. Het is Klaas Jan die vanaf rechts een voorzet gaf, welke Pieter Jan via zijn hoofd onhoudbaar voor de keeper binnen de palen kopte. In de 84ste minuut het laatste wapenfeit , Geert schiet uit goede positie over. Vijf minuten later floot scheidsrechter Will voor het einde. Eindstand 4-1 voor Heerenveen.

Heerenveen heeft verdiend gewonnen , maar volgens mij hoeft St.-Anna beslist niet te wanhopen , daar er vooral in de tweede helft ook een aantal positieve ontwikkelingen waren. Zo komt Sytze Jorrit steeds beter in zijn spel , speelde Jesse ook weer een prima partij, al zou hij soms misschien de bal wel eens wat eerder aan een medespeler moeten afgeven en was er voldoende strijdlust.

Zondag 5 oktober a.s. kunnen de spelers thuis tegen ONB laten zien dat zij met eenzelfde strijdlust als tegen Heerenveen het ON.B  behoorlijk lastig kunnen maken. Ook ONB zit in een moeilijke periode, want zij wachten nog steeds op de eerste overwinning en liepen afgelopen zondag thuis tegen LSC een 0 – 6 nederlaag op.

Maar ook hier geldt : Een kat in het nauw doet soms rare sprongen… Met andere woorden:  St.-Anna is gewaarschuwd.