Een thuisnederlaag van St.-Anna tegen ONB

6 oktober 2014 18:30

Voor zondag 5 oktober jl. stond voor St.-Anna de thuiswedstrijd tegen het Drachtster ONB (Op Nij Bigoun) op het programma, tot nu toe beide laagvliegers in de competitie met respectievelijk vier en één punt.

Tekst: Willem Hiemstra

De thuisclub kwam met de volgende spelers op het veld: in het doel Sydo Jansma en verder Frans Buurstra, Jesse Offringa, Geert Scheer, Johan Dijkstra, Waling Westra, Timo Bijma, Sytze Jorrit Jorritsma, Pieter Jan Plat, Guylian Kick en Theo Vlak. Scheidsrechter was de heer Gerbrandy uit Groningen.

St.-Anna mocht, na het doelpunt van de pupil van de week Elsje Elsma, aftrappen. Het talrijk opgekomen publiek ging er, onder prachtige voetbalomstandigheden, eens goed voorzitten, want men verwachtte het een ander van de ploeg van trainer Arnold Haanstra. Al spoedig bleek dat de amusementswaarde deze middag niet op een hoog peil zou staan, want er was balverlies aan de lopende band en kansen kwamen  er nauwelijks.

Al in de eerste tien minuten van de wedstrijd besliste ONB, dat een veel fellere indruk maakte, de wedstrijd. In de achtste en de tiende minuut deponeerde een speler van de gasten de bal achter doelman Sydo Jansma, hetgeen een 0-2 achterstand voor de gastheren betekende.

St.-Anna stelde daar weinig tegenover, alleen Waling Westra had na een halfuur spelen een tegentreffer op zijn schoen, maar de bal verdween hoog over het doel in de ballenvanger. Vlak voor rust kreeg ONB de kans om de score uit te breiden, maar ook deze inzet belandde over de doellat. In dezelfde minuut was er nog geel voor Timo Bijma. Ruststand derhalve 0-2.

Na de rust kwamen er bij de thuisclub twee nieuwe spelers in het veld, namelijk Harmen Visser en Klaas Jan Bijlsma. Zij vervingen de tegenvallende Timo Bijma en Guylian Kick.  Meteen kwam er meer spel in de St.-Anna-gelederen. Vooral van Harmen Visser ging de nodige dreiging uit. In de zevende minuut kreeg Frans Buurstra nog geel voorgetoverd.

Kansen kwamen er ook aan St.-Anna-zijde. In de tiende minuut schoot Theo Valk uit een vrije kans recht op de doelman af en twee minuten later trof een vrije trap van Harmen Visser de lat. St.-Anna speelde nu agressiever dan voor de rust, al waren de counters van de gasten niet van gevaar ontbloot.

In de vijfendertigste minuut had Theo Valk moeten scoren uit een voorzet van Klaas Jan Bijlsma, maar vrij voor de doelman kopte hij in diens handen. Vijf minuten later was het dezelfde speler die een kans kreeg, maar de afwerking liet opnieuw te wensen over.

Een paar minuten voor tijd de derde wissel, Wytze Roskam kwam voor Waling Westra in het veld. Sytze Jorrit Jorritsma zocht met een kopbal het doel iets te hoog en toch kwam St.-Anna in de laatste minuut terug tot 1-2. Een fraai afstandsschot van Harmen Visser verdween tot ieders verbazing in de rechterbovenhoek van het doel.

In blessuretijd zat er zelfs nog een gelijkspel in, maar Geert Scheer zag zijn ingeschoten bal door de paal gekeerd. Eindstand 1-2 voor de gasten, die er qua felheid en inzet er ook het meeste recht op hadden.