Verdienstelijk gelijkspel St.-Anna tegen Frisia

3 november 2014 18:15

Wil St.-Anna zich dit seizoen handhaven in de 2de klas dan zullen ze zo langzamerhand punten moeten pakken. Gezien de laatste uitslagen lijkt het erop dat ze in het 1ste uur van de wedstrijd redelijk mee kunnen komen, maar dat het daarna steeds mis gaat. Als je dan de paar goede kansen die je krijgt ook nog mist, dan ontbreekt het je aan een goede spits (Gerrit Strikwerda?).

Tekst: P.J. Keizer

Afgelopen zondag kwam LAC Frisia op bezoek. Deze ploeg won vorige week met maar liefst zes nul van MKV. Gezien de stand doen ze zeker mee om de bovenste plaatsen. St.-Anna moest dus vol aan de bak.

Dat een 0-0-wedstrijd toch wel leuk kan zijn, bewezen St.-Anna en Frisia afgelopen zondag. Er werd met veel strijd en inzet gespeeld en daardoor ontstonden er kansjes over er weer. Het was alleen jammer dat de harde wind schuin over het veld wat afbreuk deed aan het spel. Hierdoor waren er wat teveel afgezwaaide ballen.

Direct in het begin leek Frisia de bovenliggende partij te worden, want in de eerste minuut waren ze uit een corner direct gevaarlijk. De kluts in het strafschopgebied werd op tijd weggewerkt.

Na een vrije trap en een corner van St.-Anna kregen we tussen de 13de en 24ste  minuut een periode dat Frisia weer wat beter was. Maar dat kwam ook doordat Frisia over rechts met lange ballen teveel ruimte kreeg.

In de 25ste minuut kwam de bal uit een omhaal van Theo Valk op de lat. In deze eerste helft gingen trouwens veel schoten over het doel. In de 33ste minuut kreeg de altijd actieve Johan Dijkstra een gele kaart na een te forse overtreding. De vrije trap werd door Frisia slecht ingeschoten.

Twee minuten later had Sytse-Jorrit Jorritsma 1-0 kunnen maken, maar de vrije schietkans verdween via de handen van de keeper over het doel. De laatste kans in deze 1ste helft was een schot van Jesse Offringa, maar die ging naast. Ruststand dus 0-0.

In de tweede helft gebeurde er in de eerste tien minuten eigenlijk niets. Beide ploegen speelden aardig kompact en gaven weinig ruimte weg. Echt uitgespeelde kansen heb ik niet gezien of het moest zijn dat een aantal voorzetten niet goed aankwamen.

In de 70ste minuut een dubbele wissel bij St.-Anna. Klaas Jan Bijlsma voor Timo Bijma en Harmen Visser voor Pieter Jan Plat. St.-Anna leek op links wat sterker te zijn geworden, maar de juiste voorzet kwam er nog niet echt uit. Frisia kreeg toen een paar kansjes.

In de 79ste minuut verdween er weer een schot hoog over het doel. Direct hierna moest Jesse Offringa het veld verlaten met kramp. De 17-jarige Erwin Riemersma verving hem. Een jongen voor de toekomst. Twee minuten later de 2de gele kaart voor St.-Anna. Nu voor Geert Scheer na een onbesuisde actie. Ook deze vrije trap ging over. Frisia leek in de 84ste minuut de winst te grijpen, maar het doelpunt werd terecht wegens buitenspel afgekeurd.

Na zo'n viertal minuten blessuretijd eindigde de wedstrijd zoals die begon. Een terechte eindstand, want beide ploegen waren gelijkwaardig.

Voor St.-Anna een lichtpuntje na de slechte resultaten van de afgelopen weken. Met het vertoonde spel en inzet moeten er in de toekomst meer punten te behalen zijn. Geen echte uitblinkers deze wedstrijd. Bart Kuiken deed het goed als rechtsback en doelman Jouke Bosje lijkt een betrouwbaar sluitstuk.