Klien Sjiet (56): Ranja, patat en kwark, ladiesday en kninehokken

17 november 2014 19:45

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 46.

Consumptiebonnen
De eerste dagen gebeurt er hoegenaamd niets bijzonders bij onze club; althans: niets waarvan de columnist weet heeft. Dat is op zich een goed teken. Natuurlijk zijn de vrijwilligers druk bezig om de club draaiende te houden en dat gebeurt veelal op de achtergrond. Maar toch is er goed nieuws te melden: deze week worden de consumptiebonnen namelijk uitgereikt aan de vrijwilligers als blijk van waardering voor het verrichten van vrijwilligerswerk.

Spreukjesbos
Het is een enorme drukte op vrijdagavond. Tientallen kinderen rennen alsmaar door de gehele kantine heen. En zo hoort het ook met kinderen. Vanwaar deze drukte? Welnu, er is een speurtocht geweest. De activiteitencommissie heeft een mooie route uitgestippeld waarbij de kinderen op verschillende locaties verschillende spreuken dienen te raden die de ‘vossen’ (volwassen leden) uitbeelden. Ruim tachtig kinderen beleven een geweldige avond.

Ranja en patat
Veel ‘vossen’ blijven daarna nog even in de kantine hangen om na te praten en het één en ander te drinken. Als de kinderen huiswaarts zijn gegaan volgt er een ander hoogtepunt: voor de negende keer achtereen is het eerste team van de 35+ kampioen geworden. Reden des te meer voor Ronald Riemersma om een soort van kampioensreceptie te organiseren. En niet zomaar een feest… Nee, de oudere spelers hebben recht op een goede huldiging en krijgen net zo’n kampioensfeest als een pupillenteam altijd krijgt. De veertigers ontvangen allemaal een heuse medaille, een bekertje ranja en een bakje patat en in die tussentijd schalt ‘We are the champions’ uit de muziekboxen. Geweldig om te zien als deze ‘spelertjes’, velen al vader, rustig aan de patat zitten. Een prachtig initiatief. Op de foto een impressie van het kampioensfeest.

Kwarttaart
De columnist heeft dan al een stuk kwarktaart gehad in de bestuurskamer. De selectie van het eerste zit, zoals iedere vrijdagavond, in de bestuurskamer voor een korte bespreking. Frans Buurstra is de volgende dag jarig en verrast de aanwezigen met een kwarktaart in de smaken aardbei en citroen. Het is al heel lang geleden dat ik kwarttaart heb gegeten. Dit is voor de columnist een voortreffelijk alternatief voor de tevens overheerlijke kees en wust.

Ladiesday
“Mistroastig”, zegt Siep Koopmans over het weer op de zaterdagochtend. En iedereen knikt bevestigend. Toch staat er een behoorlijke groep supporters aan de lijn van het bijveld. Het is een inhaalweekend en dat betekent in het geval van onze club slechts twee wedstrijden op zaterdag en zelfs helemaal geen wedstrijd op zondag. De twee thuiswedstrijden van de zaterdag beginnen om 10.00 uur. Het betreft bekerwedstrijden van de Meisjes D en de Meisjes E. Inderdaad, het is ladiesday in ‘De Waaie’. Beide bekerwedstrijden worden door St.-Anna gewonnen.

Filmen
De cabaretgroep ‘de klaine Bildtse Kemedy’ heeft de zaterdagmiddag uitgekozen om te filmen voor het optreden van 1 januari 2015. Op deze middag loopt het filmen als vanouds weer gesmeerd. Het zijn dan ook ervaren cabaretleden die bovendien voortreffelijk kunnen improviseren. Jullie zien alles uiteraard terug op de nieuwjaarsreceptie.

Kninehokken
Zondag speelt het eerste in en tegen Surhuisterveen voor de beker. En het regent kninehokken. Hierdoor is het hoofdveld aldaar afgekeurd, zodat er noodgedwongen uitgeweken wordt naar het bijveld dat voorzien is van kunstgras. Er zijn daar echter geen dug-outs waardoor de technische staf en reservespelers de gehele wedstrijd in de regen moeten staan en daardoor drijfnat worden. Je bent in de wouden en dan verwacht je toch wel dat er onder de leden van deze overigens sympathieke club genoeg bouwvakkers zitten die dug-outs hadden kunnen bouwen, maar niets is dus minder waar. Ondanks het slechte weer zijn er weer redelijk veel trouwe supporters aanwezig en dat is grote klasse!

Tot de volgende week.