Toernooi vv St.-Anna met bewoners van AZC

1 december 2014 19:15

Het is momenteel volop in de belangstelling: wel of niet een asielzoekerscentrum in Rijs? Ooit kende St.-Anna soortgelijke taferelen als daar in Gaasterland toen bekend werd dat er een AZC in het Bildtse hoofddorp zou komen.

Maar zie daar: zo’n twintig jaar na dato is de situatie geheel anders. Asielzoekers zijn op het Bildt allang geaccepteerd. Door de jaren heen zijn er bijvoorbeeld verscheidende inwoners van het AZC geweest die de kleuren van de vv St.-Annaparochie hebben verdedigd. Zowel in de jeugd als bij de senioren. Tegenwoordig is dit nog steeds het geval. De club maakt dus dankbaar gebruik van de bewoners van het AZC.

De voetbalclub onderhoudt mede hierdoor goede contacten met de leiding van het asielzoekerscentrum. Daaruit voortvloeiend kwam het idee om een toernooi te organiseren op sportcomplex ‘De Waaie’ waaraan zowel twee teams van de club als twee teams van het AZC meedoen. En dat lukte. Naast deze vier teams was er ook nog een team samengesteld uit oud-leden van onze club of oud-voetballers. Ook een welkome aanvulling.

Deze vijf teams streden op vrijdagavond 28 november jl. tegen elkaar in de vorm van een zeven tegen zeven toernooi; dus op een half veld. Er werd fel gestreden onder overigens zeer koude weersomstandigheden waardoor er helaas niet veel toeschouwers langs de lijn stonden.

Uiteindelijk won ‘veelvraat’ 35plus 1. Dit team werd namelijk onlangs voor de negende achtereenvolgende keer kampioen en schreef dus ook dit toernooi op zijn naam. De beide enthousiaste teams van het AZC streden fanatiek, maar konden het niet bolwerken tegen de St.-Annabuurtster teams.

Na afloop was er nog een gezellig samenzijn in de kantine waarbij alle teams aanwezig waren. Al met al een geslaagd festijn dat mogelijk in het voorjaar een vervolg krijgt. Dan is het waarschijnlijk ook warmer weer waardoor er langs de kant vast volop publiek aanwezig zal zijn.

Dan verwacht de club eigenlijk ook meer deelname van andere ex-voetballers of liefhebbers die weer eens tegen een bal willen trappen.

Tot slot: voor de AZC-ers hebben we nog zo’n twintig paar gebruikte voetbalschoenen nodig. Iedereen die nog een fatsoenlijk maar ongebruikt paar heeft liggen, gelieve dit in te leveren in ‘De Waaie’.