Ongelukkig verlies St.-Anna tegen GRC

8 december 2014 19:30

Er moeten voor de winterstop nog wat punten bij. De vraag was na de knappe overwinning vorige week in Grou of St.-Anna dit een vervolg kon geven.

Tekst: Piet J. Keizer

Aan inzet en strijd ontbreekt het niet. Om een wedstrijd te winnen moet je doelpunten maken. Dat lukte eindelijk vorige week weer eens.

De laatste thuiswedstrijd van dit jaar was afgelopen zondag tegen GRC uit Groningen. Een paar seizoenen terug ook al eens op een donderavond tegen gespeeld.

Opstelling: Jouke Bosje; Bart Kuiken, Geert Scheer, Jesse Offringa, Johan Dijkstra; Waling Westra, Sytze-Jorrit Jorritsma, Theo Valk; Timo Bijma, Pieter Jan Plat en Harmen Visser.

De wedstrijd begon onder slechte weersomstandigheden. Regen en harde wind. Het veld was nog goed, maar dat zou in de 2de helft steeds slechter worden. Veel gebeurde er niet in de 1ste helft. Twee gelijkwaardige ploegen die te veel balverlies leden en daardoor heel weinig kansjes creëerden. Ik heb eigenlijk van beide kanten geen echte kans gezien. St.-Anna had misschien een optisch veldoverwicht, omdat ze wat meer corners kregen dan GRC.

Op links kwam St.-Anna wel een paar keer goed door, maar de voorzet was niet op maat. Ruststand 0-0 en gauw even opwarmen in de kantine.

In de 2de helft gebeurde er uiteindelijk veel meer. Door de vele regen werd het veld steeds slechter en slechter. Dat natte veld en vele water zou St.-Anna op het laatst fataal worden. Het spel golfde op en neer in een vrij hoog tempo. Niet dat we nu direct hoogstaand voetbal te zien kregen, maar dat kon ook niet met dit rare weer.

Tot de 59ste minuut totaal geen kansen gezien. Toen werd het zelfs zo donker dat de lichten aan moesten. Het werd een glibberige boel met veel glijpartijen. Het moet gezegd scheidsrechter Rozendaal uit Zwaagwesteinde had er goed het oog op.

Er werd hard gestreden om de bal, maar op een steeds natter wordend veld was goed voetbal niet meer mogelijk. In de 61ste minuut kwam Klaas Jan Bijlsma in het veld voor Timo Bijma. Hij kon niet langs z'n tegenstander komen.

Na een gele kaart voor een GRC speler had Pieter Jan Plat in de 73ste minuut St.-Anna op voorsprong kunnen zetten. Eindelijk een vrije schietkans, maar hij raakte de bal niet goed en verdween ver naast het doel. Vier minuten later een hard schot van Bart Kuiken net langs de kruising.

Het was echt zo'n wedstrijd van de ploeg die een doelpunt maakt, die wint de wedstrijd. Helaas voor St.-Anna was het GRC dat in de 83ste minuut ietwat gelukkig scoorde. Een voorzet van rechts leek te worden onderschept door de St.-Anna verdediging, maar de bal bleef hangen in een plas water. Verdediger glijdt door en een ingekomen GRC-speler kon de bal simpel in het doel schuiven.

St.-Anna moest nu wat forceren en pompte de ballen zoveel mogelijk naar voren, maar dat ging ten koste van de nauwkeurigheid. In de 86ste minuut de 2de gele kaart van de wedstrijd en die wasvoor Johan Dijkstra. De vrije trap even buiten het strafschopgebied werd verwerkt tot corner. GRC kon dus vrij gemakkelijk de lange ballen opvangen en was in de counter toch nog aardig gevaarlijk.

Geen kansen meer voor St.-Anna. Het was GRC dat in de 93ste minuut de wedstrijd besliste met een tweede doelpunt.

Na de wedstrijd werd het droog weer. Er rest nog één wedstrijd voor de winterstop en dat is de uitwedstrijd tegen Forward.