St.-Anna wint van Forward na omstreden doelpunt

15 december 2014 18:00

Natuurlijk, na een winstpartij is het voor een clubreporter comfortabeler om een wedstrijdverslag te schrijven dan na een nederlaag. Maar na zondag 14 december jl. bleek dat je ook met minder animo een verslag kunt schrijven als je wint.

Luister, de overwinning was, gezien het veldspel, terecht, maar de manier waarop de 0-1 werd gemaakt, geeft toch wel een bittere nasmaak. Uiteindelijk won St.-Anna met 0-2 van Forward, maar na afloop werd er alleen maar gesproken over het eerste doelpunt.

Tegen medekandidaat Forward begon St.-Anna in de volgende opstelling: Opstelling: Jouke Bosje; Bart Kuiken, Geert Scheer, Jesse Offringa, Joris Kolkman; Waling Westra, Sytze-Jorrit Jorritsma (46. Klaas Jan Bijlsma), Theo Valk; Timo Bijma, Pieter Jan Plat en Harmen Visser (83. Gerrit Strikwerda).

De eerste helft was van beide kanten niet best. Zowel de thuisclub als de gasten leden veelvuldig balverlies. Wellicht mede daardoor kregen beide teams kansen waarvan St.-Anna de meeste kreeg. Pieter Jan Plat bijvoorbeeld kreeg een aantal grote kansen en ook Harmen Visser mocht een dot van een kans achter zijn naam zetten. Doordat ook de kansen van Forward niet werden benut, was 0-0 de ruststand.

Na de rust viel er meer te beleven en inderdaad: dat is een understatement. St.-Anna kwam beter uit de kleedkamer dan de thuisclub en was de eerste twintig minuten ook de bovenliggende partij. Gelukkig werd er veel beter gecombineerd en ook nu kwamen de kansen, maar Waling Westra, Jesse Offringa en wederom Pieter Jan wisten de kansen niet in doelpunten om te zetten. Dat gold ook voor Forward. St.-Anna was weliswaar de betere ploeg, maar Forward liet ook regelmatig goede combinaties zien.

Komen we bij de 66ste minuut. In deze minuut gaf scheidsrechter Frankena de tweede kaart aan Timo Bijma. Dit betekende rood waardoor de Bildtkers met tien man verder moesten. Beide kaarten waren trouwens terecht. Een behoorlijke tegenslag voor St.-Anna met nog zo’n 25 minuten te spelen. En Forward rook de onrust in de geledingen van St.-Anna en drong steeds meer aan om het openingsdoelpunt te forceren.

De ommekeer kwam in de 82ste minuut. Pieter Jan leek alleen op de keeper af te stevenen, maar die kwam goed uit zijn doel, maar raakte ook Pieter Jan waardoor deze geblesseerd op de grond bleef liggen. Sportief schoot een Forward-speler de bal over de zijlijn. Maar na de spelhervatting gooide Bart Kuiken de bal naar Geert Scheer en twee meter over de middellijn ramde hij de bal in de bovenhoek achter de verbijsterde keeper van Forward. Een prachtig doelpunt, dat wel, maar niet sportief. Dit had gewoon niet moeten gebeuren. De bal had naar een Forward-speler gespeeld moeten worden. Na het doelpunt was iedereen dan ook verbouwereerd. Dit had nog nooit iemand meegemaakt. Er werd ook door niemand gejuicht. Noch door de spelers, noch door de staf en noch door de meegereisde supporters.

En nu? Ja, en nu… Iedereen bij St.-Anna leek wel aan de grond genageld, was uiterst beduusd en raakte zichtbaar flink in de war. Even later was het besef er dat men de Groningers meteen na de aftrap vrij baan had moeten geven om te scoren, maar toen was de wedstrijd al vijf minuten verder.

Niemand had zoiets eerder meegemaakt in het amateurvoetbal en laten we hopen dat het ook geen tweede keer plaatsvindt; maar mocht dat wel zo zijn, dan weten de staf en de spelers vast en zeker wat hun dan te doen staat… Toegegeven: je hebt er helemaal niets aan als gedupeerde ploeg, maar na afloop was het ‘sorry’ niet van de lucht, maar daar koop je dus niets voor.

Dit incident beheerste de rest van de wedstrijd. Forward probeerde nog wel om op gelijke hoogte te komen, maar dat gelukte niet ondanks een aantal grote kansen. In de blessuretijd maakte Pieter Jan er 0-2 van en was de wedstrijd gespeeld.

St.-Anna heeft drie broodnodige punten aan het totaal kunnen toevoegen, maar door de bittere nasmaak werd deze zege na het laatste fluitsignaal niet als een overwinning gevierd. Dit zegt veel, zo niet alles, over hoe de spelers met dit incident in hun maag zaten.

Het is nu winterstop. Eind januari wordt de competitie hervat. Alle meegereisde supporters hartelijk dank voor de steun.