Klien Sjiet (62): Toename teams, archiefpret en keuring

19 januari 2015 19:30

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 3.

Toename teams
Tjonge, jonge, jonge! Na de winterstop komen er nog eens drie jeugdteams bij: D4, E5 en F6. Daarbij aantekenend dat het dan wel om vier D-elftallen gaat. Door deze toename komt het aantal op maar liefst 31 teams. Het ledental heeft dit seizoen dus een behoorlijke groei doorgemaakt. En qua veldbezetting kan het maar ternauwernood. We zitten welhaast aan het plafond op de zaterdag.

Archiefpret
Laatst meldde ondergetekende dat het archief is overgebracht van het gemeentehuis naar de kantine ‘De Waaie’. Deze week is de columnist begonnen met het rangschikken van het archief. Het digitaliseren waar wat te vinden is, zodat het nageslacht bij het honderdjarig of voor mijn part 125-jarig jubileum alles makkelijk in het archief kan opzoeken voor het maken van een jubileumboek. Nee, het huidige archief wordt niet gescand en gedigitaliseerd. Om alles in te scannen is veel te omvangrijk. Op woensdagochtend begin ik eerst met de plakboeken die ik even daarvoor uit de kantine heb opgehaald. Archivaris Douwe Zwart heeft alle krantenknipsels over de club door de jaren heen keurig op volgorde van jaar in de boeken geplakt, zodat alles overzichtelijk is. En wat kom je op zo’n reis door het verleden historische namen uit de geschiedenis van onze club tegen… Sierd P. Tuinstra, Siebren de Koe, IJs Andringa, Luitzen Madhuizen…

Keuring
Donderdagochtend zie ik Johannes van der Woude fietsen. Waarschijnlijk richting de kantine. Ik besluit mijn auto ook richting het sportcomplex te sturen. Even een kopje koffie halen. Rond half tien die ochtend komt er een vrijwilliger van de KNVB de kantine binnen. Hij gaat alle velden van onze club keuren en zal zijn bevindingen, in de vorm van een rapport, een paar dagen later naar de club sturen. Zo kan het dat hij samen met Henny Wildeboer Schut in uiterst verdachte weersomstandigheden op de velden ronddwaalt. Er wordt zo nu en dan geboord, maar veelal gekeken. Ik ben benieuwd wat er in het rapport zal komen te staan.

Voetbalhaters
Voetbalhaters hebben zelden gelijk. Even leek het er echter op dat deze antivoetballiefhebbers dit ‘zeldenmoment’ krijgen. Het is zondagochtend namelijk verschrikkelijk slecht weer. Veel regen en op een gegeven moment zelfs sneeuw. Dat geeft aan dat het ook behoorlijk koud is. “Welke gek gaat met dit weer langs de kant staan?”, hoor je je ze al roepen waarbij ze tegelijkertijd naar hun voorhoofd wijzen. Maar net op tijd kunnen de voetballiefhebbers een lange neus trekken naar hun tegenhangers, want in de middag klaart het weer op en is het, voor januaribegrippen, prettig toeven op het veld van DTD. Sinds kort heeft deze club de beschikking over een kunstgrasveld; alom is bekend dat dit ook de vurige wens van onze club is. Toch voelt St.-Anna zich deze zondag beter thuis op het kunstgrasveld dan de thuisclub, want de Bildtkers winnen de oefenwedstrijd terecht met 1-3. Dit geeft eens te meer aan dat vooral het eerste elftal helemaal klaar is voor een kunstgrasveld!

Komkommertijd
Er is in deze tijd nog niet veel te beleven; dat is wel te merken aan de inhoud van deze column. De meeste teams zitten immers in de winterrust. Waarschijnlijk zal dat volgende week ook nog zo zijn. Even door de zure komkommer heen bijten, mensen.

Tot de volgende week.