Klien Sjiet (66): Clubsouvenirs, liefde, aanvoerdersband en TomTom

15 februari 2015 13:45

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 7.

Clubsouvenirs
De sponsorcommissie heeft een vitrine aangeschaft en vanaf vrijdag staat deze in de kantine. Wat ligt er dan zoal in? Alle gadgets van de club. Denk hierbij aan mutsen, shawls, broodbakjes etc. Alles in de kleuren van de club en natuurlijk voorzien van het nieuwe logo. Het doel is om nog meer clubsouvenirs te verkopen.

Liefde
In de altijd lezenswaardige mail naar de sponsoren toe met daarin sponsornieuws, staat deze keer onder meer een mooi geschreven stukje over Valentijnsdag dat op zaterdag plaatsvindt. Op deze dag speelt ook het eerste thuis. Harm Jensma schrijft het volgende: “Dus kom zaterdag naar ‘De Waaie’, want waarschijnlijk is uw anonieme liefde er ook. Wie weet. Of als troost van een onbeantwoorde liefde. Uw voetbalvrienden laten u nooit in de steek. En anders gewoon voor de liefde voor het voetbalspelletje.”

Aanvoerdersband
Rudolf Koopmans laat mij op vrijdagavond een nieuwe aanvoerdersband zien. Wat is er nu bijzonder aan een aanvoerdersband? Welnu, deze is uniek, want deze band is in de kleuren van de Bildtse vlag en het logo van de club staat er op. Of het nu wel of niet door Valentijnsdag komt laten we maar in het midden, maar ik ben meteen verliefd op deze unieke aanvoerdersband.

Derby
De thuiswedstrijden op ‘De Waaie’ spelen zich deze week voornamelijk op de avond af. Op vrijdagavond wint het tweede van Irnsum en op zaterdagavond is het eerste MKV ’29 de baas. Waarom op de avond? Heel simpel: de derby Cambuur tegen Heerenveen is op zondagmiddag en veel mensen willen daar bij zijn. En dat geldt ook voor de spelers. Op twitter komt een bericht langs van een DTD’er die het maar vreemd vindt dat wij op zaterdagavond spelen. Hoezo ‘Sneinsvoetbal?’ twittert hij. Maar achter dit bericht zit behoorlijk wat frustratie, lijkt het. De eerste selectie van DTD telt namelijk veel trouwe Cambuur-supporters en zij hadden zondagmiddag graag bij de derby aanwezig willen, maar zij moeten zelf voetballen.

Metamorfose
De cover van het programmaboekje heeft een metamorfose ondergaan. Een fraaie cover is het geworden en voor het eerst in het bestaan van de club in kleur. Het is dezelfde voorkant als van de presentatiegids. De geestelijke vader van dit vernieuwde programmablad is Davy Schouman. Klassewerk, Davy!

TomTom
Er staan zaterdagavond behoorlijk veel toeschouwers aan de lijn bij het eerste tegen MKV ’29. Zij kijken naar een wedstrijd waarin alles gebeurt. De scheidsrechters hebben tegenwoordig allerlei hulpmiddelen beschikbaar zoals bijvoorbeeld een spuitbus voor het trekken van een lijn bij een vrije trap. De scheidsrechter van dienst zaterdagavond had beter een TomTom het veld mee in kunnen nemen, want in de tweede helft is hij helemaal de weg kwijt. Er komen twee strafschoppen voorbij en een vracht aan gele kaarten waarvan twee spelers twee gele kaarten ontvangen en dus rood krijgen. Eén van St.-Anna en één van MKV. Desalniettemin wint St.-Anna verdiend met 3-2.

Gezellig
Na afloop is het gezellig in de kantine. Veel toeschouwers hebben gekozen om ook na te blijven zitten. Op school was het vroeger een straf, maar niet bij het voetbal. De club wint niet alleen de wedstrijd, maar ook qua omzet mag de vereniging zeker niet klagen.

Tot de volgende week.