St.-Anna krijgt tegen koploper te weinig

9 maart 2015 18:30

Gevraagd: scorend vermogen. Enige vereiste: makkelijk scoren. Inlichtingen en aanmelding bij de vv St.-Annaparochie. Deze vacature zegt veel zo niet alles over het manco van het vlaggenschip van de vereniging op dit moment: een speler die makkelijk scoort. Door het ontbreken hiervan verloor St.-Anna thuis onnodig met 1-2 van koploper Groninger Boys.

Afgelopen zondag was het nota bene een speler van Groninger Boys die voor St.-Anna het doelpunt maakte, maar daaraan voorafgaand had St.-Anna al veel eerder moeten scoren.

Aan de andere kant: veel tegendoelpunten heeft St.-Anna ook niet en daarmee kan het wedijveren met de subtop. Zelfs koploper Groninger Boys had meer doelpunten tegen. Met andere woorden: met het voorkomen van doelpunten zit het wel goed, een grote baat van zorg is dus het zelf scoren van doelpunten.

Trainer Arnold Haanstra had de keus uit een ruime selectie en koos voor de volgende elf: Jouke Bosje; Joris Kolkman, Frans Buurstra, Jesse Offringa, Johan Dijkstra; Waling Westra, Sytze-Jorrit Jorritsma, Gerrit Strikwerda; Timo Bijma, Peter Jan Plat en Klaas Jan Bijlsma.

In de eerste tien minuten van de wedstrijd kwam St.-Anna goed weg. De Bildtkers waren overduidelijk nog niet bij de les waardoor de Groningers twee hele grote kansen kreeg, maar dankzij doelman Jouke Bosje bleef het na deze tien minuten 0-0.

Hierna bleef koploper Groninger Boys weliswaar de betere ploeg, maar de thuisclub ontworstelde zich steeds meer onder het juk vandaan. Leek het aanvankelijk zo dat de spelers van St.-Anna ontzag hadden voor de nummer 1, maar na zo’n twintig minuten, toonde St.-Anna steeds meer bravoure.

Dit leidde meteen tot een grote mogelijkheid voor St.-Anna, want twee spelers leken vrije doortocht te hebben naar het doel van de gasten, maar de in de tweede klas alom bekende en nog meer beruchte grensrechter was weer van groot belang voor de gasten door ten onrechte te vlaggen voor buitenspel. Helaas trapte scheidsrechter Boerema in het vlagsignaal van de grensrechter. Naderhand gaf de technische staf van de Groningers toe dat het geen buitenspel was.

St.-Anna kreeg in de eerste helft nog een kans in de persoon van Timo Bijma, maar het gelukte hem net niet om de bal in het doel te prikken. De ruststand leek daardoor op 0-0 af te stevenen, maar in de laatste minuut was het toch, vrij onverwacht, Groninger Boys dat de score wist te openen, zodat St.-Anna met een 0-1 achterstand ging rusten.

Na de rust was het eerst een gelijk opgaande wedstrijd. St.-Anna zocht vervolgens steeds meer de aanval waardoor er een veldoverwicht ontstond. Toch moest de thuisclub met lede ogen aanzien dat Groninger Boys in de 55ste minuut de 0-2 maakte. Eren vrije trap van St.-Anna werd verkwanseld waarna er een vlotte counter volgde van de uiterste snelle spitsen van de gasten. Frans Buurstra moest aan de noodrem trekken. En omdat deze overtreding in het strafschopgebied gebeurde besloot de overigens goed leidende arbiter Boerema om de bal op de stip te leggen. Deze strafschop werd benut.

In plaats van zich gewonnen te geven, schakelde St.-Anna nog een paar tandjes bij. De Bildtkers waren veel beter dan de Groningers en met veel strijd werd het doel van de tegenstander bestookt. Maar het liet tegelijkertijd andermaal zien wat het manco is: scoren. Het was een eigen doelpunt dat er voor zorgde dat St.-Anna in de 84ste minuut de aansluittreffer maakte. Invaller Geert Scheer (was niet fit en daarom moest hij zich noodgedwongen schikken in een reserverol) zette de bal voor waarna een Groninger spits de bal met de borst over zijn eigen doelman werkte.

Nauwelijks drie minuten later had Pieter Jan Plat voor de gelijkmaker moeten zorgen, maar zijn schot was weliswaar hard, maar helaas niet tussen de palen gericht. De laatste twintig minuten had Groninger Boys al weinig te vertellen, de laatste tien minuten stonden de gasten met de rug tegen de muur. Er ontstonden hachelijke situaties voor het doel van de gasten, maar tot een doelpunt leidde dit niet. Omdat St.-Anna niet wist te scoren en Groninger Boys evenmin, werd de eindstand 1-2.

St.-Anna had een punt verdiend tegen de koploper, maar wat heb je daaraan als dit niet is gebeurd. Toch biedt het spel tegen de koploper meer dan voldoende perspectief voor het vervolg van de competitie. Het spel is namelijk wel goed en dat liet men zien in dit onderhoudende duel.

Zondag 15 maart a.s. speelt St.-Anna voor de derde achtereenvolgende keer thuis. Ook deze keer komt er een club uit de top van de ranglijst op bezoek: Heerenveen.