Heerenveen klein maatje te groot voor St.-Anna

15 maart 2015 22:00

Ondanks dat St.-Anna na de winterstop goed mee kan komen in de 2de klas zijn er te weinig punten gehaald. Als je, gezien de stand op de ranglijst, gelijk speelt, verlies je twee punten.

Tekst: Piet J. Keizer

Aan inzet en strijd ontbreekt het niet, maar de opgelegde kansen moeten erin. Afgelopen zondag kwam de nummer twee, Heerenveen, op bezoek. De uitwedstrijd ging toen vooral in de 1ste helft kansloos met 4-1 verloren. St.-Anna speelt nu beter dan toen, maar de kansen die je krijgt moeten er nu zo langzamerhand wel in.

Trainer Haanstra stuurde de volgende spelers het veld in. Jouke Bosje; Joris Kolkman, Sytze-Jorrit Jorritsma, Jesse Offringa, Johan Dijkstra; Waling Westra, Gerrit Strikwerda, Guylian Kick; Timo Bijma, Pieter Jan Plat en Klaas Jan Bijlsma.

Over de hele wedstrijd gezien kun je zeggen dat Heerenveen de betere ploeg was, maar de kansen waren in het begin voor St.-Anna. Na een corner voor St.-Anna in de 7de minuut waren het de voorzetten van Klaas Jan Bijlsma over links die voor gevaar zorgden. Dit resulteerde in de 16de minuut in een 1-0 voorsprong toen wederom Klaas Jan zich op links handig vrijspeelde en zijn voorzet door Timo Bijma simpel werd ingetikt.

Hierna werd Heerenveen wat sterker maar het duurde tot de 25e minuut voor ze de eerste echte kans kregen. Het schot in vrije positie verdween in de handen van keeper Jouke Bosje. In de 29ste minuut redde Jouke op een hard schot en zes minuten later verdween een schot over het doel.

St.-Anna moest even alle zeilen bijzetten om een doelpunt te voorkomen. Na de 1ste  gele kaart van de wedstrijd voor een Heerenveen-speler werd het in de 38ste minuut toch 1-1. De vleugelspeler op rechts kreeg even teveel vrijheid en zijn voorzet kon bij de 2de paal simpel ingetikt worden. Hierna was het tot de rust Jouke Bosje die St.-Anna met een aantal prima reddingen in de race hield.

In de 2de helft startte St.-Anna met Theo Valk en Harmen Visser voor Pieter Jan Plat en de geblesseerd geraakte Timo Bijma. Niet dat het hier direct beter van werd, want na twee minuten stond het al 2-1 voor Heerenveen. Een goal eigenlijk uit het niets. Hoe die ontstond ben ik even kwijt en met mij meer supporters die ietsje te lang aan het opwarmen waren in de kantine.

Het was koud om het veld, maar het spel bleef in een hoog tempo doorgaan met felle duels om de bal. Hierdoor ontstonden er nogal wat kleine overtredingen waar de scheidsrechter goed het oog op had.

In de 2de helft heb ik niet veel kansen gezien van St.-Anna. Ja, een paar voorzetten over rechts maar die kwamen niet aan. De beste kansen waren voor Heerenveen. In de 66 ste minuut werd het al bijna 1-3, maar de mee teruggekomen Waling Westra wist de bal voor de doellijn te keren. In de 77ste minuut werd er door Heerenveen uit een corner nog over gekopt waarna Bart Kuiken nog in het veld kwam voor Joris Kolkman.

Hierna nog een drietal gele kaarten. Twee voor St.-Anna en één voor Heerenveen. Het was eigenlijk een wonder dat het maar 2-1 bleef voor Heerenveen, want in de blessuretijd kreeg men een aantal 100% kansen. Eén bal net over de lat en twee harde schoten gepareerd door de beste man bij St.-Anna: Jouke Bosje.

Weer te weinig doelpunten gemaakt? Eigenlijk niet, want in de 2de helft heb ik geen echte uitgespeelde kansen gezien. Volgende week naar Frisia. Dat is lekker dichtbij; dus er kunnen wel wat supporters mee.