Klien Sjiet (70): Tomahawk, spuitkruisje, tapcursus en Draaiend Rad

16 maart 2015 17:45

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 11.

Tomahawk
Dat een columnist ook maar een mens is, blijkt wel als hij zich dinsdagmiddag bij de tandarts meldt voor de halfjaarlijkse tandartscontrole. En velen zullen het vast beamen dat een tandartsbezoek nu niet bepaald het leukste uitje is. In de stoel vraagt de vriendelijke tandarts of ik ook tandenstokers gebruik. Ik bevestig dat. Waarop zij nog een stuk tomahawk tussen mijn kiezen verwijdert. En blijkbaar voldoet deze tandartsafspraak wederzijds, want ik mag de daaropvolgende woensdag weer terugkomen voor een vervolgbehandeling….

Spuitkruisje (1): de quizvraag
Om alvast in de agenda of, zoals het tegenwoordig gaat, in je mobiel te zetten: op zaterdag 25 april a.s. vindt in de kantine de tweede quiz van het seizoen plaats. En om nu alvast in de stemming te komen: wat is een spuitkruisje?

Poerbêst
Sjouke Lep kennen we als een amicaal man en een trouwe vrijwilliger van onze club. En niet te vergeten: een begenadigd spreker. Dat blijkt maar weer op de lezing die Sjouke geeft op de avond van Stichting ‘Ons Bildt’. Op dinsdagavond verhaalt hij over zijn werkzaam leven in de aardappelwereld. Prachtige anekdotes worden de zaal in geserveerd en met mij vermaken de aanwezigen zich poerbêst; net zo poerbêst als al die aardappelen op het Bildt waarop ik verzot ben. Zijn lezing had wat mij betreft nog wel langer mogen duren.

Druk
Als ik vrijdagavond boven in de kantine kom, is het daar al behoorlijk druk en naarmate ik er verblijf wordt het alsmaar drukker. Drukte betekent dan automatisch dat het ook steeds gezelliger wordt. Alle zondagteams hebben bijvoorbeeld getraind; jazeker: ook het derde en een tweetal spelers van het vierde. Verder is het groepje squashers er weer, heeft 35+ 2 in ‘De Waaie’ een oefenwedstrijd tegen Trynwalden gespeeld waarna beide teams ook blijven nazitten en er is een tapcursus.

Tapcursus
Laten we het even over dat laatste hebben. Deze cursus was voor het vijfde achtereenvolgende jaar, als ik het goed heb begrepen. Veel nieuwe tappers hebben zich hiervoor aangemeld met als doel dat ze na afloop van deze cursus nog beter een pilsje kunnen intappen. Aanvankelijk had ik mij aangemeld als lotusmedewerker, want het geoefende bier (kan dat: geoefende bier?) moet immers ook op, maar andere werkzaamheden zijn er de oorzaak van dat ik pas later die avond de kantine bezoek. Na de cursus is er een heuse wedstrijd wie het beste kan tappen. Opmerkelijk is dat de aanwezige heren de eerste vier plaatsen innemen waarvan Anne Visser de hoogste plek bekleedt. Els Kolkman is pas op de vijfde plaats de eerste vrouw. Wat is hiervan de oorzaak?, hoor ik jullie je al afvragen. Mijn antwoord zal teleurstellend zijn: geen idee.

Spuitkruisje (2): het antwoord
Ik ben jullie nog het antwoord verschuldigd van de quizvraag. Een spuitkruisje is… Wat zeg je dat het is? Nee, dat is flauw, maar dit antwoord was wel te verwachten… dat is een open kruis… eh…. deur intrappen. Die hoort thuis in de categorie: “Alsjeblieft, hier is je flesje bier. Moet er ook een glas bij?” En wat is dan meestal het antwoord? Juist: “Hoeft niet. Het zit al in een glas.” Vreselijk. Spuitkruisje dus. Dit woord werd genoemd tijdens de tapcursus. Na afloop vraagt Sandra Dijkman mij of ik weet wat het betekent. Ik had nog nooit van dit woord gehoord, maar had wel meteen het idee in welke richting het zou moeten zoeken en ik had gelijk: dat is het fonteintje in de spoelbak waarbij je het schoongemaakte glas van binnen nog even een extra beurt geeft middels waterstralen.

Dit is nog eens een derby
In het weekend speelt St.-Anna tot twee keer toe tegen zichzelf. Anders gezegd: St.-Anna MD 1 speelt voor de competitie tegen St.-Anna MD 2 en St.-Anna 3 krijgt St.-Anna 4 op bezoek. Bij deze laatste wedstrijd is het binnen drie minuten al 1-1 en de aanwezige toeschouwers wrijven zich in de handen. Of komt dat vanwege de koude wind? Maar na deze drie minuten blijft het lang doelpuntloos, maar in de slotfase loopt het vierde uit en wint met 1-3.

Draaiend Rad
Laten we er niet omheen draaien: het ‘Draaiend Rad’, na afloop van de wedstrijd van het eerste elftal, is een groot succes. De organisatie ligt in handen van de activiteitencommissie en men houdt vier rondes waarvan één kinderronde. Margot Bosma en Mina Dijkstra verkopen de lotjes, terwijl de presentatie in handen is van Paul Feenstra en Sikke Groeneveld; die laatste heeft trouwens een opvallende soepele draai over zich. Er valt van alles te winnen inclusief een tegoedbon voor de plaatselijke bijbelshop. Wat je voor die bon kunt halen? Boeken? Ik geloof (!) van wel.

Tot de volgende week.