Stichting ‘De Waaie' wil uitbreiden en heeft extra geld nodig!

1 mei 2015 18:45

In 'de Bildtse Post' van woensdag 29 april jl. stond het navolgende artikel van Stichting 'De Waaie'.

Gemeente het Bildt wil haar sportbeleid dusdanig inrichten dat het bijdraagt aan de leefbaarheid, de participatie in de maatschappij stimuleert en de gezondheid van de inwoners bevordert. Om deze ambities vorm te geven heeft Stichting 'De Waaie' een breedtesport plan geschreven.

Stichting 'De Waaie' is eigenaar van het bestaande sportpark. De Stichting heeft onder andere als doel het ter beschikking stellen van haar accommodatie voor sportbeoefening en het beschikbaar daarvan voor sportuitoefening aan zowel verenigingen als ook aan bedrijven en instellingen. De laatste jaren doen zich echter een tal van problemen voor waar Stichting 'De Waaie' een structurele oplossing voor wil faciliteren.

De belangrijkste conclusies die in dit plan naar voren komen zijn; Voetbalvereniging St.-Annaparochie wordt, als gevolg van het groeiend aantal leden in combinatie met een hoofdveld dat beperkt belastbaar is, geconfronteerd met een duidelijk tekort aan wedstrijdcapaciteit. Er zijn op dit moment geen mogelijkheden meer te groeien en een ledenstop dreigt. Daarnaast moet, door de slechte conditie van het trainingsveld, regelmatig trainingen worden afgelast of moet er worden uitgeweken naar andere accommodaties.

De kaatsvereniging heeft te kampen met een structurele afname van leden en heeft nieuwe impulsen nodig. Daarnaast kan ook het voortgezet onderwijs in St.-Annaparochie op dit moment zeer beperkt buiten sporten als gevolg van de kwetsbaarheid van het veld en het ingeplande groot onderhoud.

Op dit moment is de situatie als volgt. Eind mei wordt er in de gemeenteraad besloten over het plan voor de aanleg van een multifunctioneel kunstgrasveld. Hiervoor heeft het Bildtse college in eerste instantie een bedrag van Euro 300.000 gereserveerd. De totale investering voor het kunstgrasveld is Euro 380.000. Stichting 'De Waaie' verwacht hiervan € 55.000 zelf te kunnen bekostigen door eigen werkzaamheden, eigen financiering en cofinanciering. Op dit moment zijn alle mogelijkheden tegen het licht gehouden maar komen we nog Euro 25.000 tekort. Stichting 'De Waaie' is dan ook voornemens om tijdens de RadeRaad van 13 mei de Gemeenteraad te vragen een oplossing te vinden voor dit tekort.

Daarnaast wil Stichting 'De Waaie' wil ook de overige knelpunten aanpakken en heeft hiervoor extra geld nodig. Deze investering komt totaal uit op € 125.000. Op dit moment vindt er door Stichting 'De Waaie' een lobby plaats richting de politieke partijen op het Bildt om Euro 87.500 extra ter beschikking te stellen om deze knelpunten structureel op te lossen.

Stichting 'De Waaie' is voornemens het volgende te gaan realiseren waarmee de omschreven knelpunten opgelost kunnen worden. - Aanleggen multifunctioneel kunstgrasveld - Realisatie kaatsmuur - Aanleggen multifunctionele veld waarop scholen, senioren, jeugd en de bewoners van het asielzoekerscentrum op een verharde ondergrond kunnen voetballen, basketballen en handballen. . Het multifunctionele veld wordt openbaar toegankelijk en is ook geschikt voor kleine groepen sporters. Onder alle weersomstandigheden kan hierop gesport worden. - Realisatie van Jeu de Boules banen - Verplaatsen en uitbreiden verspringbak en volleybalvelden

Middels de realisatie van de bovenstaande faciliteiten kunnen de verschillende doelgroepen, zoals ook beschreven in de gemeentelijke sportnota, zowel in teamverband als individueel, sporten en bewegen. Hierbij moet gedacht worden aan sporters, dorpsjeugd, senioren, onderwijsinstellingen, bewoners van het asielzoekerscentrum, bedrijven, minder validen en recreanten (kermis, kaatswedstrijd e.d.).

Er is gestreefd naar zo breed mogelijke gebruiksmogelijkheden voor zoveel mogelijk gebruikers. Daardoor kan met de benodigde financiële middelen een zo groot mogelijk effect worden bereikt. Daarnaast zal de nog aan te stellen buurtsportcoach een grote rol van betekenis kunnen gaan spelen op sportpark 'De Waaie'. Vaste gebruikers van sportpark 'De Waaie' zijn de scholen in het Bildt, VV St.-Annaparochie en Kaatsvereniging Drie Spul is Ut. In totaal vertegenwoordigen de scholen en verenigingen meer dan 2.000 sportende studenten, leden en vrijwilligers.

Stichting 'De Waaie' is van mening dat zij op deze manier een mooie bijdrage kan leveren aan de ambitie zoals ook deze door de gemeente wordt onderschreven; sportbeleid dusdanig inrichten dat het bijdraagt aan de leefbaarheid, participatie in de maatschappij stimuleert en de gezondheid van de inwoners bevordert.

Stichting 'De Waaie'