Remise voor St.-Anna en Forward komt op gelijke hoogte

3 mei 2015 19:30

Ja, ik weet het: op een gegeven moment gaat het een eigen leven leiden: het niet kunnen scoren. En ook in de wedstrijd in Groningen tegen GRC was het scoren weer het grote manco. Komt dat nog wel geloofwaardig over? Jawel, als zelfs iedereen van de tegenstander zegt dat St.-Anna veel beter was, de beste en meeste kansen kreeg en had moeten winnen, dan is dat een schrale troost. Tja, de morele winnaar, pleegt men dan te zeggen, maar wat heb je daar aan? Precies, dat is als een kus van je zus.

St.-Anna startte in de volgende opstelling: Jouke Bosje; Joris Kolkman (85. Bart Kuiken), Geert Scheer, Jesse Offringa, Johan Dijkstra; Sytze-Jorrit Jorritsma, Harmen Visser (67. Waling Westra), Guylian Kick; Klaas Jan Bijlsma (80. Frans Buurstra), Gerrit Strikwerda en Theo Valk.

In de eerste helft had St.-Anna licht de overhand, maar ook thuisclub GRC had wel het één en ander in te brengen. St.-Anna speelde goed en hield dat de gehele wedstrijd vol. Fraaie combinaties ontstonden waardoor de Bildtkers gevaarlijk werden voor het doel van de Groningers.

De gasten kregen dan ook de meeste en grootste kansen, maar achtereenvolgens Theo Valk, Klaas Jan Bijlsma en tweemaal Gerrit Strikwerda wisten de achttien karaats kansen niet in doelpunten om te zetten. GRC evenmin, maar kwam in de blessuretijd wel op voorsprong. Een vrije trap werd van richting veranderd waardoor doelman Jouke Bosje op het verkeerde been werd gebracht en de bal in het doel belandde.

Een flinke domper voor St.-Anna zo vlak voor rust. Maar in plaats van bij de pakken neer te gaan zitten, kwam een nog feller St.-Anna uit de kleedkamer. GRC had de gehele tweede elftal werkelijk niets in te brengen. Welgeteld één mogelijkheid kreeg de thuisclub. En dat zegt veel, zo niet alles over het wedstrijdbeeld.

Het spel speelde zich dus voornamelijk op de helft van GRC af. St.-Anna grossierde bovendien in kansen, maar de spelers wisten de bal maar niet in het Groninger doel te krijgen. De dotten van kansen waren niet meer op één hand te tellen. En die kansen hadden er wel in gemoeten, want drie punten zou betekenen dat St.-Anna na de wedstrijd nog steeds twee punten voorsprong zou gaan houden op achtervolger Forward.

Maar uiteindelijk kwam de gelijkmaker er. In de 75ste minuut was het hands in het strafschopgebied van GRC, maar de voortreffelijk leidende scheidsrechter Lemstra wachtte eerst het voordeel af en gelukkig maar, want Theo schoot de bal, in het doelgebied, in het doel.

Hierna ging St.-Anna verwoed op jacht naar de winst. Geert Scheer werd naar voren gedirigeerd en Frans Buurstra kwam de luchtmacht versterken. Maar ondanks deze omzettingen, wist St.-Anna niet te scoren en zoals eerder al verklapt kreeg de thuisclub één mogelijkheid hetgeen geen doelpunt opleverde waardoor de eindstand 1-1 werd.

Na afloop was dus iedereen erover eens dat St.-Anna had moeten winnen, maar dan valt de verslaggever in herhaling. De Bildtkers zullen het met een punt moeten doen. Het tiende gelijkspel van het seizoen trouwens.

Het gevolg van het gelijkspel is dat St.-Anna en Forward nu op een gelijk aantal punten staan. Alles komt dus op de laatste competitiewedstrijd aan. Wie degradeert er rechtsreeks en wie mag nacompetitie spelen ter behoud van het tweedeklasserschap? St.-Anna speelt zondag 10 mei a.s. thuis tegen GAVC. Deze club is nog niet veilig wat betreft het ontlopen van de nacompetitie. Forward speelt in Sneek tegen LSC 1890. En deze club heeft niets te winnen of te verliezen; dus dat zal hoogstwaarschijnlijk wel een overwinning voor Forward worden. St.-Anna weet dus wat het te doen staat: winnen van GAVC. Afgaande op de wedstrijd tegen GRC, dan moet een goed resultaat zeker tot de mogelijkheden behoren. Nu alleen nog scoren… Succes!