St.-Anna speelt gelijk tegen GAVC en speelt nu beslissingswedstrijd

11 mei 2015 18:30

Afgelopen zondag de laatste wedstrijd van deze competitie. De thuiswedstrijd tegen GAVC uit Grou lijkt de belangrijkste wedstrijd van deze competitie te worden.

Tekst: Piet J. Keizer

Voor beide ploegen van belang, want St.-Anna moet winnen om niet rechtstreeks te degraderen en GAVC wil winnen om nacompetitievoetbal te ontlopen. Ingrediënten voor een spannende wedstrijd.   Opstelling: Jouke Bosje; Joris Kolkman; Geert Scheer, Jesse Offringa (23. Pieter Jan Plat), Johan Dijkstra; Sytze-Jorrit Jorritsma, Harmen Visser, Guylian Kick (67. Waling Westra); Timo Bijma, Gerrit Strikwerda (80. Klaas Jan Bijlsma) en Theo Valk.   Een wedstrijd dus die bol stond van de spanning. Dat heb je als er iets op het spel staat. Achteraf kun je constateren dat het een heel matige wedstrijd was met veel balverlies en veel overtredingen. De enige gele kaart van de wedstrijd viel al in de 1ste minuut voor een GAVC-speler.

St.-Anna begon goed want het eerste kwartier was St.-Anna vooral over rechts gevaarlijk met goede voorzetten van Timo Bijma. In de 13de minuut het eerste schot op doel van GAVC. Vier minuten later een schot van een GAVC-speler over het doel.

Twee minuten later een lange blessurebehandeling voor Jesse Offringa. Hij kwam na een duel verkeerd terecht waardoor een pees in de knie waarschijnlijk afgescheurd is. Seizoen voorbij en Pieter Jan Plat in het veld.

Mede hierdoor moest St.-Anna zich wat reorganiseren en werd GAVC wat sterker. Maar toch weinig kansen en pas in de 38ste minuut kon GAVC, middels een corner, wat gevaarlijk worden.

Vier minuten later schoot men uit een vrije trap vanaf links hoog over. Drie minuten later een slap schot van Guylian Kick in handen van de keeper. In de vijf minuten blessuretijd gebeurde er weinig of het moest zijn dat St.-Anna nog een vrije trap mocht nemen. Die leverde niets op.   Ondanks een vrije trap van St.-Anna in de 1ste minuut van de 2de helft was het toch GAVC dat de betere kansen kreeg. Uit een corner in de 59ste minuut kwam men ietwat gelukkig op een 1-0 voorsprong. De bal kwam toen uit een scrimmage voor de voeten van een vrijstaande speler. Deze schoot hard raak.

Hierna nog een aantal kansjes voor GAVC, maar de schoten gingen over of in de handen van doelman Jouke Bosje. In de 70ste minuut kwam Waling Westra in het veld voor Guylian Kick. Vijf minuten later de toch wel verdiende gelijkmaker. Een voorzet van Timo Bijma werd door bijna iedereen gemist maar Theo Valk wist de bal toch nog in het doel te frommelen.

In de 82ste minuut had het ook 2-1 kunnen staan. Vrij voor doel werd het een slap schotje van Gerrit Strikwerda. St.-Anna was toen de aanvallende en GAVC de counterende ploeg. Klaas Jan Bijlsma kwam nog in de ploeg voor de niet in vorm zijnde Gerrit Strikwerda.

Geen echte kansen meer voor beide ploegen en door het vele oponthoud was de wedstrijd pas om vier uur afgelopen.

Het resultaat van deze wedstrijd is als volgt: GAVC had genoeg aan dit gelijkspel om zich te handhaven in de 2de klasse.

Doordat ook Forward met 1-1 gelijkspeelde moet St.-Anna eerst tegen deze ploeg een beslissingswedstrijd spelen om uit te maken wie degradatievoetbal mag spelen voor behoud in de 2de klas. Deze wedstrijd wordt op Hemelvaartsdag 14 mei a.s. om 19.00 uur gespeeld bij vv Heerenveen, omdat volgende week zondag de nacompetitie begint.