Klien Sjiet (78): Voetbaldagen, gyn wyn en kampioen der gelijke spelen

11 mei 2015 18:30

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 19.

Voetbaldagen proloog
Voor de derde achtereenvolgende keer worden in ‘De Waaie’ de Albert Heijn Wassenaar Voetbaldagen georganiseerd. Van woensdag tot en met vrijdag zijn er 112 kinderen die zich kunnen uitleven in hun geliefde sport. Drie dagen achtereen voetballen. De deelnemers dragen allemaal hetzelfde tenue en mogen dat na de Voetbaldagen houden. Op maandagavond worden de voorbereidingen getroffen. Alles wordt klaargezet en gecheckt. Voor het eerst in jaren draai ik weer eens een schroef ergens in. De nieuwe kleine doeltjes moeten worden voorzien van schroefhaakjes om daar de netten aan te hangen.

Liberation Match
In colonne rijden de oorlogsvoertuigen op dinsdag rond half twaalf door ons dorp. Ik aanschouw dit tafereel en ineens komt in mij op dat het vandaag alweer twintig jaar geleden is dat de Liberation Match in ‘De Waaie’ plaatsvond. In 1995 werd stil gestaan bij het feit dat het vijftig jaar geleden was dat het Bildt door de Engelsen werd bevrijd. Op 5 mei 1945 vond de legendarische wedstrijd plaats tussen het eerste elftal van onze club en de Engelse soldaten. Ruim 2000 toeschouwers waren er destijds getuige van. Op 5 mei 1995 speelde het toenmalige eerste elftal weer een wedstrijd tegen Engelse soldaten die toentertijd in Duitsland gelegerd waren. Dat was een fantastische dag, herinner ik mij nog.

Voetbaldagen (2)
Wat een ambiance en wat een sfeer! Woensdag is de eerste dag van de Voetbaldagen en ik besluit even een kijkje te nemen. Iedereen is fanatiek bezig. Als je over de beide voetbalvelden kijkt, dan is het prachtig om te zien dat iedereen hetzelfde tenue aan heeft en dat geldt ook voor de trainers. De organisatie heeft het voortreffelijk voor elkaar. Niet alleen de organisatie en trainers zijn trouwens belangrijk, maar daarnaast zijn er nog veel meer vrijwilligers. Zo zijn de ‘Smeermimmen’ onmisbaar. Wat betekent dit? Ik zoek het voor jullie op. Het woord smeermoeders betekent volgens het woordenboek: ”Moeders die liefdevol broodjes smeren voor hun kinderen tijdens de Voetbaldagen. Bekendste voorbeeld: de AH Wassenaar Voetbaldagen” Einde citaat.

Quizvraag
We zijn donderdag 7 mei. Welke historische gebeurtenis vond er exact vijf jaar geleden in ‘De Waaie’ plaats? Nee, niet alvast stiekem naar onderaan scrollen om te spieken… Probeer eerst zelf het antwoord te vinden.

Dut kinne je dochs niet make?
Omstreeks 19.00 uur bereikt mij het bericht dat de vrouwen van sc Heerenveen voor de Kermiswedstrijd hebben afgezegd. “Dat kinne se dochs niet make!?”, hoor ik jullie al zeggen en inderdaad: dat was ook de reactie van de meesten die ik hierover sprak. Vind maar eens een andere tegenstander zo vlak voor de kermis. Nu is sc Heerenveen al bepaald niet populair in de Bildthoek, maar op deze manier maakt men zich er niet populairder op… Ronald Riemersma gaat naarstig op zoek naar een nieuwe tegenstander en na overleg met Tjamme Valk (grote Tjamme) gaat laatstgenoemde aan de slag en op zaterdag komt uiteindelijk het bevrijdende antwoord: de vrouwen van Cambuur komen.

Geen kampioen
Voor het eerst in het bestaan van het 35plusvoetbal voor zeventallen wordt 35+ 1 een keer geen kampioen. Die eer moeten ze vrijdagavond aan Leovardia laten.

In de krant
Onze club komt deze week maar liefst tweemaal in de krant. Op woensdag staat er een artikel in de Leeuwarder Courant over het masterplan in ‘De Waaie’ en op vrijdag is er een groot artikel gewijd aan Jouke Bosje, onze keeper van het eerste elftal. Aandacht is nooit verkeerd, vooral als het positief is zoals nu het geval is. Dezelfde Jouke is vrijdagochtend in ‘De Waaie’ en wijst de columnist op een opvallend natuurverschijnsel: er is geen zuchtje wint. Dat is heel opmerkelijk voor het Bildt. Ik heb er lang op moeten wachten, maar dit is eindelijk die dag dat bezongen wordt in de Bildtse Revue: “De dâg dat d’r gyn wyn ston op ’t Bildt”.

Nacompetitie
Vrouwen 1 speelt de eerste nacompetitie in Hoogeveen tegen ‘De Weide’. Er wordt sneu met 2-1 verloren. Aankomende zaterdag komen de vrouwen van ‘De Weide’ (in het Bildts: ‘De Waaie’) naar sportcomplex ‘De Waaie’.

Kampioen van de gelijke spelen
Het eerste elftal speelt zondag voor de elfde keer dit seizoen gelijk. Hiermee is het team de riante koploper der remises in de tweede klasse. Men is zelfs kampioen van het gehele Noorden wat betreft standaardteams; van zowel zondag als zaterdag. Maar hiervoor koop je werkelijk niets. In plaats van zoveel remises kun je beter een paar keer winnen en zo nu en dan verliezen, want dan zou je vast meer punten hebben behaald dan nu het geval is. Nu wacht de allesbeslissende wedstrijd voor rechtstreekse degradatie. Deze wedstrijd tegen Forward is op Hemelvaartsdag 14 mei a.s. bij vv Heerenveen en de wedstrijd begint om 19.00 uur. Hup St.-Anna!

Antwoord
De nieuwe kantine werd op 7 mei 2010 officieel en vervolgens feestelijk geopend.

Tot de volgende week.