Overtuigende winst voor St.-Anna tegen Asser Boys

18 mei 2015 9:15

St.-Anna is een stapje dichterbij gekomen wat betreft het behouden van het tweedeklasserschap. Er is echter nog een lange weg te gaan. Op zondag 17 mei jl. won St.-Anna in ieder geval thuis met 3-0 van Asser Boys. De return is zondag 24 mei a.s.

St.-Anna miste door schorsingen, kaatsen en blessures een aantal spelers, maar dat bleek gelukkig geen probleem te zijn om de gehele wedstrijd de bovenliggende partij te zijn. Eerst maar eens naar die opstelling: Germ Bouma; Frans Buurstra, Sytze-Jorrit Jorritsma, Theo Valk, Johan Dijkstra; Waling Westra, Gerrit Strikwerda, Guylian Kick; Mike Lorijnen, Klaas Jan Bijlsma en Timo Bijma.

Zoals gezegd was St.-Anna de gehele wedstrijd de betere partij. Het belangrijkste was daarom om dit veldoverwicht in kansen en daaropvolgend doelpunten om te zetten. Dat laatste is toch het manco dit seizoen, maar nadat er die donderdag al zesmaal werd gescoord, werd er deze keer driemaal het doel gevonden.

Dit gebeurde op basis van goed voetbal en het feit dat de spelers de gehele wedstrijd fel bleven. Na eerst wat kansen te hebben gemist, was het in de 35ste minuut Timo Bijma die met een prachtige pass Klaas Jan Bijlsma bereikte. Die laatste liep iedereen er uit, stevende op de keeper af, omspeelde die en scoorde beheerst.

Gesterkt door die 1-0 voorsprong ging St.-Anna op jacht naar nog een doelpunt. En kansen kreeg men. De meest opvallende was de situatie waarbij Timo de bal voor het intikken had, maar daar onreglementair in het strafschopgebied door een Asser-speler werd gestuit. Een strafschop zou je denken, maar de deze wedstrijd niet overtuigend overkomende scheidsrechter Vos wuifde dit weg.

Kreeg Asser Boys dan geen kans? In de eerste helft in ieder geval geen. De verdediging incluis invaldoelman Germ Bouma hadden de boel goed onder controle. En omdat St.-Anna in de eerste helft ook niet meer wist te scoren, werd de ruststand 1-0.

In de tweede helft begon St.-Anna meteen voortvarend. De uitstekend debuterende Mike Lorijnen leek te scoren, maar ook hem werd dat in het strafschopgebied belet, maar ook nu zag de arbiter daar geen penalty in. Dit zou St.-Anna wel eens kunnen opbreken. In plaats van ruim voor te staan ineens de gelijkmaker om de oren krijgen. Het zal je maar gebeuren…

Nee, hoor, dat gebeurde ook niet. In de 57ste minuut kreeg St.-Anna uiteindelijk wel een strafschop. En dit was er eigenlijk geen een… Timo liet zich in het strafschopgebied vallen, maar waarschijnlijk had de leidsman de twee niet gegeven strafschoppen nog in zijn achterhoofd en was het een optelsom, zodat de bal op de stip kwam. Theo Valk wist wel raad met deze strafschop.

Nog maar kwalijk bekomen van het gejuich, konden de Bildtse aanhangers wederom juichen. Een verkeerde uitgetrapte bal van de doelman van Asser Boys belandde bij Gerrit Strikwerda en die schoot van grote afstand de bal fraai over de verbouwereerde keeper heen: 3-0.

Hierna kreeg de thuisclub nog wel een aantal kansen, maar dezen werden niet verzilverde en dat gold ook voor de gasten uit Assen. Asser Boys was er nog het meest dicht bij, maar een doelpunt werd wegens buitenspel afgekeurd. Daardoor bleef het 3-0 voor St.-Anna.

Zondag 23 mei a.s. moet St.-Anna dus naar Assen voor de return. De meeste van de zondag afwezige spelers zullen er dan weer bij zijn.