St.-Anna de gelukkigste in eerste finaleduel tegen DTD

1 juni 2015 18:15

Over geluk had St.-Anna afgelopen zondag niet te klagen. In de thuiswedstrijd tegen DTD raakten de gasten in de tweede helft tot tweemaal toe de paal waardoor een tegendoelpunt St.-Anna bespaart bleef. Bovendien kwam de winnende treffer voor St.-Anna nota bene tot stand door een eigen doelpunt van DTD. De 1-0 werd ook de eindstand. Zondag 7 juni a.s. volgt de return in Jelsum.

Waarover wel te klagen viel, was het weer. Werden we een paar dagen daarvoor lekker gemaakt met de mooie weersvoorspellingen, in werkelijkheid was het behoorlijk regenachtig weer. Maar enfin, de spelers noch het zeer talrijk opgekomen publiek is van zout en trotseerden de weersomstandigheden.

St.-Anna startte in de volgende opstelling: Jouke Bosje; Frans Buurstra, Geert Scheer, Theo Valk, Johan Dijkstra; Waling Westra, Guylian Kick, Sytze-Jorrit Jorritsma; Mike Lorijnen (59. Bart Kuiken), Gerrit Strikwerda en Timo Bijma (61. Luc Meenderink).

De wedstrijd begon rommelig en eigenlijk bleef dat de gehele wedstrijd het geval. St.-Anna combineerde weliswaar makkelijker dan DTD, maar laatstgenoemde club stelde daar meer inzet en felheid tegenover. Aanvankelijk had St.-Anna daar moeite mee hetgeen resulteerde in veel balverlies door slechte passes en de tweede bal was meestentijds voor DTD. Mede hierdoor hadden de gasten een licht veldoverwicht.

Na zo’n twintig minuten kwam St.-Anna beter in de wedstrijd met als gevolg dat nu de Bildtkers het overwicht kregen. Door de bal meer in de ploeg te houden kwam er veel meer rust in het spel van de thuisclub.

En hoe zat het eigenlijk met de kansverhoudingen? Dat was wel aardig in evenwicht. Beide teams kregen in de eerste helft een handvol kansen. Voor St.-Anna had Mike Lorijnen tot tweemaal toe de kans om de score te openen, maar helaas voor hem en St.-Anna werden deze kansen niet in doelpunten omgezet. De beide teams gingen met een 0-0 de rust in.

In de tweede helft haalden beide ploegen bij lange na niet het niveau wat ze normaliter kunnen halen. De amusementswaarde werd alleen nog op de been gehouden door de enorme portie spanning. En de twee ballen tegen de paal van DTD… Tot tweemaal toe was de verdediging van St.-Anna uitgeteld, maar voor het lege doel, raakte de bal dus tot tweemaal toe de paal.

St.-Anna kwam met z’n kaliber kansen eigenlijk niet in de buurt van DTD. Natuurlijk kreeg de thuisclub een aantal kansen, maar er moest een voet van een DTD-speler aan te pas komen om te scoren. In de 77ste minuut nam Theo Valk op links een vrije trap. De bal bleef laag boven de grond en in het doelgebied werd de bal pardoes in eigen doel gewerkt.  Een gelukkig 1-0 voorsprong derhalve.

Dan zou je denken dat St.-Anna nu de wedstrijd rustig zou gaan uitspelen, maar niets was minder waar. Het spel bleef onrustig, terwijl DTD er nog een stapje bovenop deed. Hierdoor ontstonden hachelijke situaties voor het doel van de Bildtkers, maar de spelers hoefden uiteindelijk niet te capituleren. Al scheelde dat in de blessuretijd niet veel: door onverstandig balverlies op het middenveld, kon de snelle Thys de Jong bijna alleen op de keeper afstevenen, maar Theo Valk fungeerde als slot op de deur en door middel van een overtreding wist hij de angel uit de aanval te halen. Anders was het gegarandeerd een doelpunt geweest. Het kostte Theo een gele kaart en de return. Maar hierdoor bleef het wel 1-0 voor St.-Anna.

Door de minimale overwinning is er nog niets beslist. Zondag 7 juni a.s. speelt St.-Anna in Jelsum tegen DTD. Miste St.-Anna afgelopen zondag al veel spelers, aankomende zondag  wordt er nog een  homp uit de opstelling getrokken vanwege twee schorsingen en werken op koopzondag. Desalniettemin blijft er nog steeds een kwalitatief sterk team over die een voorsprong van 1-0 verdedigt. Tot zondag. We nemen tenminste aan dat er veel supporters van onze club in Jelsum aanwezig zullen zijn.