Klien Sjiet (81): Historische wedstrijd, koude lava, skep en publiek

1 juni 2015 18:15

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 22.

Historische wedstrijd
Het is maandag zeven jaar geleden dat één van de meest historische wedstrijden uit de geschiedenis van onze club plaatsvond. Na een zeer spannende wedstrijd tussen St.-Anna en Actief wonnen wij, na een eindstand van 1-1, na strafschoppen. De winnende strafschop kwam van de voet van Frans Buurstra.

Déjà vu
En verhip: Het lijkt dinsdagavond wel een déjà vu van bovenstaande wedstrijd. Destijds ontbrak er ook een flink aantal basisspelers. Dat is nu ook het geval. Er zijn blessuregevallen, een speler gaat op vakantie en één voetballer kaatst.“Maar”, zo zeggen we altijd, “d’r komme altyd weer elf speulers fan ôns ’t feld in.”

Koude lava
Woensdagavond is er een vergadering van de sponsorcommissie. De columnist schuift ook even aan voor overleg over de nieuwe presentatiegids. Voordat we daarmee aan de slag gaan, legt Benny Stapensea ons drie stukjes verschillende soorten kunstgras voor. Welke vinden de aanwezigen de beste? Er zijn grote verschillen in de soorten, maar ook in prijs. We aaien op het gras alsof we Golden Retrieverpuppy’s aan het knuffelen zijn. Begeesterd vertelt Benny over de verschillende soorten, de onderlagen e.d. Hij heeft het zelfs over koude lava… “Dut komt seker in dyn kolum?”, raadt Sytze-Jorrit Jorritsma alvast. Klopt.

Phoney uitslag
Een appje van leider Menno Hoekstra op donderdagavond in de groepsapp van het vierde wil ik jullie niet onthouden: “Wij hewwe ankommende sundeg met 2-1 wonnen fan St.-Jabik.” Dit vraagt om uitleg. Doen we. St.-Jacob 2 heeft zondag te weinig spelers en kan dus niet spelen. En omdat de competitie voor de reserveteams na dit weekend afgelopen is, wordt deze phoney uitslag bepaald.

Skep
“De skep kin in ‘e grônd, Jan”, appt Ronald Riemersma na de raadsvergadering van donderdagavond. Het is nu definitief dat we van de gemeente € 300.000 krijgen waardoor we los kunnen gaan met het aanleggen van een kunstgrasveld. Hopelijk spelen we in september al op kunstgras in ‘De Waaie’. Dit betekent dan wel in deze: geen g(r)as terug!

Geen promotie
Vrouwen 1 is er helaas niet in geslaagd om promotie naar de eerste klas te bewerkstelligen. In Zwolle wordt er met 3-1 verloren. Niettemin kan het team terugkijken op een geslaagd seizoen.

Gedegradeerd, maar niet heus
Na 0-3 te hebben achtergestaan, wint het derde zondag in de laatste seconde met 4-3 van FVC 4. Toch is het team gedegradeerd naar de zesde klasse. Nou ja, gedegradeerd, als de club aangeeft dat Zondag 3 ook volgend seizoen in de vijfde klas wil uitkomen, dan is dat ook geen enkel probleem.

Overleden
Zondag wordt bekend dat Henk Broeils (72) is overleden. Henk was jarenlang een trouwe supporter van het eerste elftal. Verder heeft hij jarenlang vrijwilligerswerk voor de club verricht in de vorm van schoonmaakwerkzaamheden. Wij wensen zijn naasten veel sterkte toe.

Publiek
Er werd veel volk verwacht bij het eerste elftal in ‘De Waaie’ en veel mensen komen er ook. Zo’n 500 mensen omzomen het veld. De toeschouwers kijken naar een spannende wedstrijd, maar er wordt niet echt goed gevoetbald. Verder valt het op dat de supporters van DTD meer van zich laten horen dan de Bildtse aanhangers. Blikstynders, dat mot ankommende sundeg in Jelsum al even âns, mânly en frôly.

Tot de volgende week.