Klien Sjiet (82): Tesfaselassie, clubkleding, seizoensafsluiter, degradatie en tattoo

8 juni 2015 18:30

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 23.

Tesfaselassie
De laatste maand van het seizoen. Geen volledige voetbalmaand overigens, want weliswaar is er nog één officiële (en voor St.-Anna 1 heel belangrijke!) wedstrijd en verder nog een aantal toernooien en seizoenafsluiters, maar medio juni is het seizoen 2014-2015 toch echt afgelopen. Oké, deze zin loopt wel, maar is toch vrij lang. Even rust dus. Uitgerust? Mooi. Over lopen en rusten gesproken: op onze site staat dat Alexander Habtom Tesfaselassie op 1 juni zijn 22ste verjaardag viert. Als ik die naam hoor, dan denk ik automatisch aan een lange afstandsloper. “En ja, hoor, daar komt de eerste loper het stadion binnen. Het is… het is…. Jaha, het is Alexander Habtom Tesfaselassie.”

Clubkleding
Aan het begin van de week stuurt het bestuur mail naar alle spelende leden. Het blijkt namelijk dat de door onze club in bruikleen gestelde kleding door diverse spelers als vrijetijdskleding wordt gebruikt. En dat is niet toegestaan. Het spreekt voor zich dat deze kleding uitsluitend gedragen mag worden tijdens de representatieve doeleinden zoals wedstrijden en toernooien. En dus niet tijdens trainingen, schaatsen, fietsen, kaatsen, vakanties e.d. Dit staat overigens ook in het kledingreglement vermeld. Zoals iedereen welhaast zal weten hebben we een vrijetijdskledinglijn. Meer informatie hierover is te vinden op onze website. Maar zullen we met z’n allen afspreken dat de kleding van de club alleen gebruikt wordt voor datgene waarvoor het gebruikt dient te worden? Afgesproken? Afgesproken!

Inzaaien
Op woensdag wordt het onlangs geheel omgeploegde C-veld ingezaaid. Dit geldt ook voor het D-veld (kleine trainingsveld) en enkele gedeelten op het B-veld. Nu missen we nog één letter van de beginletters van het alfabet. Juist, het A-veld. Hoewel de inzaaiers de intentie hebben om ook dit veld door te zaaien, hoeft dat natuurlijk niet, omdat er (hopelijk) volgende maand kan worden begonnen met de aanleg van het kunstgrasveld.

In memoriam
De laatste decennia van de vorige eeuw en eerste decennia van deze eeuw had je een trouwe supportersgroep die door andere supporters gekscherend de ‘Pet Shop Boys’ werd genoemd, omdat de meeste van de al wat oudere supporters een pet droegen. Zij sloegen geen competitiewedstrijd van het eerste elftal over en ook bij andere teams waren ze trouw toeschouwer, maar dan alleen bij de thuiswedstrijden. Maar zoals het met iedereen op den duur gaat, komen helaas de gebreken en ziektes naarmate je ouder wordt en op een bepaald moment verlaat je dit aardse bestaan. Zo gaat het ook met deze supportersgroep. De grote groep dunt steeds meer uit. Tot 2 juni waren er nog vier boys over, maar op donderdag overlijdt Klaas Schiphof. Deze geboren St.-Annabuurtster heeft het overgrote deel van zijn leven weliswaar in St.-Jacob gewoond, maar is onze club altijd trouw gebleven waar hij ooit als jeugdspeler is begonnen. Naast supporter heeft hij zich ook verdienstelijk gemaakt voor onze vereniging. Bijvoorbeeld toen de kantine midden jaren tachtig werd gebouwd. Iedere dag was hij in ‘De Waaie’ te vinden. En jarenlang was Klaas bezorger van ons clubblad. De laatste jaren sukkelde hij regelmatig met zijn gezondheid en uiteindelijk kwam er op 77-jarige leeftijd een einde aan zijn leven. Wij wensen de familie veel sterkte toe in deze moeilijke tijd.

Vergeet de seizoensafsluiter niet!
De activiteitencommissie spreekt aan het einde van de week zijn grote zorg uit, want het aantal aanmeldingen van de senioren voor het toernooi tijdens de afsluiter is niet bijster hoog; en dat is nog een understatement. Wat is er nu mooier dan met z’n allen het seizoen af te sluiten? Even een partijtje voetballen en daarna gezellig met elkaar in de kantine zitten. Dus, heren en dames senioren, geef je op voor het toernooi! Mocht je, door welke reden dan ook, niet kunnen deelnemen aan het toernooi, dan ben je natuurlijk van harte welkom voor de nazit. Alle informatie over de afsluiter van het seizoen staat elders op onze site, maar het is wel even praktisch om de datum te melden: vrijdagavond 12 juni a.s.

Gedegradeerd
Het eerste elftal degradeert zondag naar de 3de klasse. Het gemis van een zevental basisspelers kan niet afdoende opgevangen worden; hoewel de invallers een zeer goede indruk achterlaten, maar op fysiek gebied moet men het afleggen tegen het fysieke DTD. St.-Anna speelt met drie A-junioren en daarnaast ook nog met twee eerstejaars senioren. De gemiddelde leeftijd van St.-Anna is 23,18 tegen DTD 26,64 jaar.

Tattoo
Zondag begint het WK-voetbal voor vrouwen. In de VI kijk ik of er ook veel vrouwen zijn die onder de tattoos zitten zoals bij vele mannelijke topvoetballers het geval is. Op de foto’s lijkt er echter maar één vrouw te zijn met een tattoo: Vanity Lewerissa. Hé, zou zij familie zijn van Joop Lewerissa die in het verleden bij onze club heeft gevoetbald? Ken je hem nog? “Joop, keu-ken!” Trouwens, hoe zit het met onze vrouwenteams? Ik weet dat er bij Zondag 1 een aantal spelers is met één of meerdere tattoos, maar hoe zit dat eigenlijk met Vrouwen 1? Zeg, speelsters, hebben jullie een tattoo? Als je het niet durft te zeggen, dan mag je het ook mailen naar [email protected]

Tot de volgende week.