Klien Sjiet (85): ’t Gaat an!, het glazen huis en Odiras

6 september 2015 20:00

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 36.

’t Gaat an!
Vorige week werden jullie al bijgepraat over het feit dat het leggen van kunsttapijt in ‘De Waaie’ vertraging had opgelopen vanwege de regen. Welnu, ook deze week regent het bij tijd en wijle behoorlijk… Tot zover het slechte nieuws, want wij gaan meteen door met het goede nieuws: op maandag 7 september a.s. gaat het gebeuren: de matten worden gelegd. De intentie is dat er in het komende weekend al op gespeeld mag en kan worden. Er wordt wel een slag om de arm gehouden, want je weet nooit of er iets tussen kan komen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan regen. Regenen mag het dus absoluut niet in die week. Dus laten we alsjeblieft niet gaan dansen.

Hek
Waarmee men wel alvast mee is begonnen is het aanleggen van het hek om het hoofdveld heen. Op vrijdagmiddag neem ik een kijkje op het complex en constateer tot mijn tevredenheid dat het hek om het hele veld is aangebracht. Ook de palen van de ballenvangers staan er al. Verder is er deze week betegeld en grote stelconplaten aangebracht bij het grote hok tussen het hoofd- en B-veld.

Grote club
Dinsdagavond speelt het eerste elftal in Leeuwarden een oefenwedstrijd tegen Leovardia za. Trainer hiervan is de aimabele Danny Geurtsen die in het verleden ook bij onze club in het eerste heeft gespeeld. Danny vertelt mij dat Leovardia 1100 leden heeft. Zo, dat is een hele grote club. En het is er die avond in de kantine een drukte van belang. Er is een ruimte waar jeugdspelers zich als lid kunnen aanmelden en in een andere ruimte kan er voetbalkleding worden opgehaald. Het lijkt er op dat ze het daar goed voor elkaar hebben.

Glazen huis
Maar de columnist zou degene niet zijn die achter de columnist schuilt als hij geen puntje van kritiek zou uiten. En daar komt die: de kantine. Wat is er met de kantine, jongen? Die bestaat uitsluitend uit ramen en kozijnen. Het is gewoon een variant van het glazen huis. Ik kijk om mij heen of er misschien een handig iemand bezig is om diverse brievenbussen in de ramen te knippen. Maar jullie hebben toch ook een kantine met bijna alleen maar ramen. Hoor je wel wat je zegt? ‘Bijna’. Bij ons bestaat het onderste gedeelte, in tegenstelling tot bij Leovardia, niet uit glas. Bovendien hebben wij de kantine bovenop de kleedkamers waardoor je toch nog enige privacy hebt; voor zover die ooit aanwezig kan zijn in een kantine.

Uniek
Nog nooit heb ik meegemaakt dat je in de beker tegen een team speelt die je een week later weer in de competitie tegenkomt. Dat overkomt Zondag 2. Vorige week moest men naar Sneek om daar voor de beker aan te treden tegen LSC 3 en de week daarop reist het team andermaal af naar Sneek om tegen hetzelfde team te spelen. Uniek.

Udiros of Odiras
Na 22 jaar speelde Zondag 1 weer eens tegen Udiros. Deze club komt uit Nieuwehorne en de clubnaam klinkt mooi en is een afkorting van Us Doarp Is Ryk Oan Sport. Zo, dit is de eerste keer dat je Fries in je column hebt… Klopt. En waarschijnlijk zal het daar dit seizoen ook bij blijven. In het Bildts heet de club overigens Odiras: Ons Dorp Is Ryk An Sport. Toch klinkt Udiros mooier, vinden jullie ook niet? Odiras klinkt als een aardappelras.

Foto’s masterplan
De foto’s van Jelke de Jager zijn al vanaf afgelopen weekend te bekijken op onze site onder ‘Media’ en ’Grasduinen’ of via ‘Home’ geheel aan de rechterkant onder ‘Meest recente foto’s’.

Tot de volgende week.