Terechte zege St.-Anna tegen Zwaagwesteinde

14 september 2015 10:45

De allereerste wedstrijd op het kunstgrasveld op sportcomplex ‘De Waaie’ zette St.-Anna om in een overwinning. Tegenstander Zwaagwesteinde werd verdiend met 2-1 verslagen.

Door dit resultaat is St.-Anna bovenin de ranglijst terug te vinden; voor zover dit wat waard is na nog maar twee gespeelde wedstrijden. Maar goed, je staat er toch maar en de Bildtkers willen ook in de top blijven meespelen. Dan weten jullie dat alvast.

Opstelling: Jouke Bosje; Joris Kolkman, Geert Scheer, Theo Valk, Frans Buurstra (73. Jari Braaksma); Sytze-Jorrit Jorritsma, Waling Westra, Jan Dirk Faber; Guylian Kick (63. Klaas Jan Bijlsma), Etienne Kick (70. Robin Boersma) en Timo Bijma.

Al snel bleek dat St.-Anna het veldoverwicht had en hield dat ook het overgrote deel van de wedstrijd. Het leek wel alsof de woudpieken voor een punt naar St.-Anna waren gekomen, want men kroop in de schulp en met enkele lange peren naar voren probeerden de gasten de voorwaartsen in stelling te brengen.

St.-Anna was dus heer en meester pop het veld, maar zorgelijk was toch wel het nauwelijks creëren van kansen in de eerste helft. Dan kun je wel goed voetbal laten zien aan het talrijk opgekomen publiek, maar hoe je het ook wendt of keert: het draait toch voor een groot deel om het tot stand brengen van kansen en die vervolgens ook te benutten.

Zwaagwesteinde kreeg helemaal geen kans in de eerste veertig minuten, maar dat was ook de verdienste van St.-Anna. Pas in de laatste vijf minuten van het eerste deel van de wedstrijd kreeg Zwaagwesteinde een tweetal grote kansen, maar door goed handelend optreden van doelman Jouke Bosje en door Frans Buurstra die zich voor een schot wierp, werd er niet gescoord.

In de 31ste minuut had St.-Anna al op voorsprong moeten komen, nadat er hands werd gemaakt in het strafschopgebied en de goed leidende arbiter Kingma naar de stip wees. Theo Valk schoot de toegekende strafschop echter te slap in, want doelman Klaas Atema kon de bal zelfs klemvast pakken.

Na de ruststand van 0-0 liet de tweede helft aanvankelijk hetzelfde speelbeeld zien: St.-Anna had het overwicht, al kwam Zwaagwesteinde er iets vaker uit dan voor de rust. Verheugend was echter dat er nu wel kansen werden gecreëerd door de thuisclub, slechts twee daarvan werden echter in doelpunten omgezet.

Maar voordat de 1-0 voor de thuisclub viel, kreeg Zwaagwesteinde een dot van een kans, nadat een speler alleen op Jouke kon afsteven, maar deze pareerde de inzet fantastisch. Een hele belangrijke redding derhalve.

In de 73ste minuut kwam St.-Anna dan eindelijk op een verdiende voorsprong. De hoofdrollen waren voor de ingevallen spelers Klaas Kan Bijlsma en Robin Boersma. Klaas Jan bereidde de aanval voor en zijn pass kwam bij de koud ingevallen Robin terecht die de bal ietwat vreemd raakte. Maar dit zorgde er wel voor dat de goalie van Zwaagwesteinde kansloos was op zijn inzet.

Na dit doelpunt gingen de gasten meer naar voren spelen. De verdediging van St.-Anna kreeg meer werk te doen. Beide clubs kregen kansen, maar St.-Anna verdubbelde de score: in de 86ste minuut gaf Klaas Jan een prachtige steekbal op Jan Dirk Faber. Die kwam met de bal op de achterlijn te staan, maar als een volleerde Houdini wurmde hij zich langs enkele tegenstanders en stond toen ineens met de bal op de doellijn en toen was het nog maar een koud kunstje om te scoren.

Hierna kreeg St.-Anna het moeilijk. Er werd ineens onrustig en bij vlagen paniekerig gespeeld wat helemaal niet nodig was. Waarom dit toch gebeurde? Geen enkel idee. Maar hierdoor nam Zwaagwesteinde wel het heft in handen en de gasten waren veelvuldig op de helft van St.-Anna te vinden. Maar toch kreeg de thuisclub enkele grote kansen om de score op te voeren, omdat Zwaagwesteinde dus meer de aanval zocht.

Nadat de bal even daarvoor de lat boven Jouke raakte, werd het in de 90ste minuut 2-1 en afgaande op het heersende speelbeeld van dat moment zat het er ook aan te komen. Net buiten het strafschopgebied werd de bal fraai op de pantoffel genomen door Peter Jan Schuts en belandde de bal in de bovenhoek.

Hierna werd het nog even hectisch voor het doel van St.-Anna, maar gescoord werd er niet meer waardoor St.-Anna de wedstrijd terecht met 2-1 won.

De volgende competitiewedstrijd is wederom een thuiswedstrijd. Op bezoek komt dan Drachten. Ook dit team heeft vier punten en de eerste topper van deze competitie lijkt een feit.

Tot zondag!