Klien Sjiet (86): Kunstgrasveld in gebruik, tractor en deurmat

14 september 2015 11:00

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 37.

De eerste foto
De eerste foto… Dat zeg je altijd als er een nieuw leven op de wereld wordt gezet. Maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. Want dat het ook een andere betekenis kan hebben, blijkt wel op maandagochtend. Tegen half tien krijg ik op mijn iPhone de eerste foto binnen. Siep Koopmans heeft de primeur door een foto rond te sturen van de eerste kunstgrasstrook op de heilige grond van ‘De Waaie’. Gedurende de dag stromen de foto’s binnen, zodat ik, ondanks dat ik in Leeuwarden op mijn werk ben, volledig op de hoogte blijf van de vorderingen wat betreft het leggen van het kunstgrastapijt.

Kunstgrastoeristen
En het gaat snel, hoor. Als ik die avond een kijkje neem, dan is de asgrauwe ondergrond geheel bedolven onder fris en vrolijk ogende groene matten. Het aantal nieuwsgierige mensen stroomt massaal toe deze avond. Het lijkt wel alsof er een walvis is aangespoeld. Zo ontstaat er toch wel een koddig gezicht als je ziet dat veel kunstgrastoeristen zich vergapen aan dit stilleven. Maar indrukwekkend is de nieuwe grasmat zeker. Het is werkelijk prachtig!

Korrels
Op woensdagavond ben ik weer in ‘De Waaie’ en ben werkelijk verbijsterd over de vorderingen. Het lijkt wel alsof men dag en nacht bezig is geweest. De stroken zijn inmiddels gelijmd, de belijning staat er al op inclusief de strafschopstippen voor de pupillenwedstrijden, de ruime en doorzichtige dug-outs staan er en er liggen al behoorlijk veel korrels op het veld. Jelke de Jager vertelt mij dat er maar liefst 115 ton korrels op het veld komen te liggen. Logisch dus dat men de gehele donderdag ook nog bezig is met het strooien en effenen van de korrels.

Tractor
Daar waar kunstgras komt te liggen, moet ook een daarvoor geschikte tractor komen. De kunstgrascommissie is daarom druk bezig met het aanschaffen van zo’n voertuig. Op dinsdag zie ik op mijn telefoon een tractor voorbijkomen. Gekke zin… Maar goed, de tractor is een echte Kubota. Dat zijn de echte, heb ik mij door mij zelf laten vertellen. Dat laatste heeft geen waarde overigens, want ik weet niets van tractoren; laat staan van auto’s. Ik heb een lichtblauwgrijze Opel Astra, maar vraag mij daar verder niets over, want meer weet ik er niet van.

Afmetingen
Op woensdagavond is het weer zeer druk. Buiten aan een tafel koffie verkopen zou niet verkeerd zijn geweest, bij wijze van spreken. Topic onder de toeschouwers: de korrels. Verder wordt er gesproken of de afmetingen van de belijning wel juist zijn. De één beweert van niet, maar de ander kan dit weerleggen door te zeggen dat alles nagemeten is en dat het tot de millimeter klopt. Wel is het zo dat het nieuwe hoofdveld kleiner is dan het veld hiervoor, maar dat veld had dan ook de grootste afmetingen voor een voetbalveld.

Deurmat
Janny Katsma komt met een prachtig idee: “At wij fan die ôfsneden kûnstgrâsstikken, die’t overboadig worren binne, nou ’s deurmatten make…” Iedereen is daar zeer enthousiast over en zo kan het zijn dat er een tafel staat bij binnenkomst in de hal van de kantine met daarop wel zeker 25 deurmatten van kunstgras die te koop zijn voor € 5,00 per stuk. Prachtig, toch? Jazeker.

Eindelijk
Je zou haast vergeten dat het ‘gewone voetballeven’ doorgaat. Op maandagavond speelt Vrouwen 2 een thuiswedstrijd en voor het eerste sinds maanden (ik kan het mij althans niet meer herinneren), wint dit team eindelijk weer eens. Gelukkig. Dat is vooral voor het team prettig. “Het team had dat nodig”, wordt dan altijd gezegd.

Van alles
Maar we gaan weer snel terug naar de werkzaamheden in ‘De Waaie’. Op vrijdagochtend is het er een drukte van belang. Hierbij zoveel mogelijk werkzaamheden in een notendop: korrels wegblazen, het gras rondom de stekpalen op het B-veld maaien, de vaste doelen voor op het hoofdveld worden geplaatst, de verplaatsbare doeltjes op de twee velden gezet waaronder vier spiksplinternieuwe doeltjes die bestemd zijn voor kunstgras. Even denken… wat nog meer… O ja, de eerste voorbereidingen worden getroffen voor het kunstgras op het multifunctionele veldje, er wordt gesnoeid, Gep Brouwer is met het geluid bezig en de ontbrekende stekken worden geplaatst.

Goedgekeurd
Rond half drie op de vrijdagmiddag wordt het veld door de KNVB goedgekeurd, zodat er niets meer in de weg staat om er officiële wedstrijden op te spelen. Maandag zijn de eerste stroken gelegd en in één week is het allemaal voor elkaar gemaakt. Klasse!

Primeur
En dan is het moment aangebroken: twee minuten voor negen wordt er op zaterdagochtend het nieuwe hoofdveld voor het eerst afgetrapt in officieel verband. De F2 heeft de primeur. Helaas is het de columnist niet bekend wie het eerste doelpunt heeft gemaakt. Als iemand dat wel weet, wil die dat dan aan mij doorgeven?

Beenbreuk
Maar helaas, op het nieuwe veld is meteen een ernstige blessure te vermelden. Dit ligt echter niet aan het veld. Tijdens de wedstrijd van Vrouwen 1 tegen SPH uit Stadskanaal loopt een speelster van de gasten een dubbele beenbreuk op en de wedstrijd wordt daardoor gestaakt. Langs deze weg heel veel beterschap toegewenst en een zeer spoedig herstel.

Nij Westergo
Het eerste elftal wint de eerste thuiswedstrijd ooit op kunstgras. Het is prachtig weer en veel toeschouwers omzomen het veld. Zowel Bildtkers, inwoners van Zwaagwesteinde en belangstellenden uit de nieuwe gemeente Nij-Westergo…

Foto’s masterplan
De foto’s van Jelke de Jager zijn al vanaf afgelopen weekend te bekijken op onze site onder ‘Media’ en ’Grasduinen’ of via ‘Home’ geheel aan de rechterkant onder ‘Meest recente foto’s’.

Tot de volgende week.