Ruime winst St.-Anna tegen Oerterp

27 september 2015 19:00

Na een stroef begin wist St.-Anna de uitwedstrijd tegen Oerterp uiteindelijk ruimschoots te winnen. Gezien de tweede helft was de uitslag van 1-4 niet geflatteerd en had zelf uitgebreid kunnen worden. Maar ontevreden over het resultaat mochten de Bildtkers natuurlijk niet zijn. Door de zege staat St.-Anna nu tweede op de ranglijst.

We beginnen met de opstelling: Jouke Bosje; Joris Kolkman (84. Jari Braaksma), Geert Scheer, Theo Valk, Johan Dijkstra; Guylian Kick, Jan Dirk Faber, Sytze-Jorrit Jorritsma (46. Etienne Kick); Robin Boersma (68. Klaas Jan Bijlsma), Pieter Jan Plat en Timo Bijma.

In het begin was het aanpoten voor St.-Anna. De club uit Ureterp was veel feller dan St.-Anna waardoor de gasten het behoorlijk moeilijk hadden. Het leek wel alsof de meeste spelers van St.-Anna schuimblokken onder de schoenen hadden. Dit liet nog maar eens goed zien dat je nooit te slap aan een wedstrijd moet beginnen, maar er meteen fel tegenaan moet gaan.

Dat gebeurde dus niet bij de Bildtkers waardoor de thuisclub behoorlijk gevaarlijk was en het veldoverwicht had. En dat resulteerde al in de 8ste minuut in de 1-0: er werd slap verdedigend waardoor een speler van Oerterp een St.-Annmabuurster kon omspelen alsof het leek dat die er niet stond en zijn daaropvolgende rolletje ging traag het doel in.

Hierna zette Oerterp nog maar eens aan gesterkt door de voorsprong. En omdat St.-Anna nog steeds weigerde om feller de duels aan te gaan, kreeg Oerterp nog twee riante mogelijkheden om de score op te voeren. Maar eenmaal was Theo Valk de redder en de andere keer bracht de lat uitkomst. Inderdaad, in die periode zwijnden de gasten.

Maar na een half uur spelen pakte St.-Anna eindelijk de goede lijn op en gingen daardoor veel beter spelen. Het gevolg daarvan was dat St.-Anna de wedstrijd ging bepalen. De wedstrijd speelde zich steeds vaker af op de helft van Ureterp, maar kansen bracht dit eerst niet teweeg.

Daarvoor moest, in de 36ste minuut, een hoekschop aan te pas komen. Deze werd met het hoofd verlengd door Pieter Jan Plat waarna de bal bij de geheel vrijstaande Geert Scheer belandde en die hoefde de bal er alleen nog maar in te tikken: 1-1.

Hierna bepaalde St.-Anna de wedstrijd tot aan het einde van de wedstrijd. St.-Anna voetbalde een stuk makkelijker tegen de thuisclub die daar een behoorlijke portie vechtlust tegenover stelden. Maar kansen kregen beide teams niet meer voor de rust.

Maar de ruststand was toch 1-2? Goed opgelet. Dat is juist. Maar het doelpunt kwam niet voort uit een kans. Een verdediger van Oerterp plaatste in de blessuretijd een verkeerde terugspeelbal waardoor de doelman uit koers raakte en toen was het een koud kunstje voor de attente Pieter Jan om de bal in het lege doel deponeerde.

Dit bleek naderhand het breekpunt te zijn voor de wedstrijd: Oerterp kreeg een klap te verwerken, zo kort voor rust, die men in de tweede helft niet meer te boven kwam. Men kreeg geen kans meer in de tweede helft. Maar daarmee zou je ook de verdediging van St.-Anna te kort doen, want die was in de tweede helft ook solide.

Wij zijn inderdaad in de tweede helft beland. En die was ongeveer zeven minuten bezig toen het 1-3 werd voor St.-Anna. Een mooi opgezette aanval waarbij Timo Bijma en Robin Boersma betrokken waren, was Jan Dirk Faber het eindstation door de bal het doel in te schieten.

Weliswaar gebeurde er nog wel het één en ander, maar niet noemenswaardig. Ja, in de 85ste minuut counterde St.-Anna naar de 1-4. Pieter Jan ging goed door aan de rechterkant en zijn voorzet werd beheerst door de geheel vrijstaande Klaas Jan Bijlsma ingeschoten.

Dit werd tevens de eindstand waardoor St.-Anna opgeklommen is naar de derde plaats op de ranglijst. Zondag 4 oktober a.s. speelt St.-Anna thuis tegen Akkrum. Tot dan!