St.-Anna overklast Akkrum met 8-1

5 oktober 2015 19:00

De start van de competitie is goed: acht punten uit vier wedstrijden. Dit hadden er twee meer moeten zijn, maar ja het zit ook weleens tegen.

Tekst: Piet J. Keizer

Afgelopen zondag kwam Akkrum op bezoek. In competitieverband was het heel lang geleden dat we daar tegen gespeeld hebben. In 1998 was dat voor het laatst. Vorige week won Akkrum met 5-0 van FFS uit Vegelingsoord (het vroegere Stobbegat). Opletten dus voor St.-Anna. Niet te slap beginnen.

Opstelling: Jouke Bosje, Joris Kolkman, Geert Scheer, Theo Valk, Guylian Kick, Mike Lorijnen, Pieter Jan Plat, Etienne Kick, Klaas Jan Bijlsma, Johan Dijkstra en Jan Dirk Faber.

Welnu, St.-Anna begon niet te slap. Voordat we het goed en wel in de gaten hadden stond het al 3-0.  In de 2de minuut een aarzeling tussen een verdediger en de keeper van Akkrum waarvan Mike Lorijnen profiteerde en de bal in het doel schoof.

Vijf minuten later was het al 2-0. Geert Scheer kon toen een vrije trap van Theo Valk vanaf rechts bij de 2de paal geheel vrij in het doel prikken. Weer vier minuten later kon Pieter Jan Plat een voorzet van Klaas Jan Bijlsma bij de 1ste paal op een subtiele manier onhoudbaar binnen werken.

Wedstrijd gespeeld. Nou, niet helemaal toen Joris Kolkman in de 22ste minuut een uitgespeelde kans van Akkrum in eigen doel gleed. Akkrum kon niet doordrukken en St.-Anna bleef de bovenliggende partij met soms prima combinatiespel.

In de 39ste minuur kon Pieter Jan op rechts alleen onreglementair afgestopt worden. Dit was in het strafschopgebied en dus een penalty. Theo Valk benutte deze feilloos en dus 4-1 op het scorebord.

Twee minuten later knalde Akkrum een vrije trap onhoudbaar voor Jouke Bosje in de bovenhoek, maar de scheidsrechter had een duwfout in de muur geconstateerd en keurde dit doelpunt af.

In plaats van 4-2 werd het in de 42e minuut 5-1 toen Klaas Jan Pieter Jan met een lange bal op maat bediende. De ruststand werd bijna 5-2, maar het schot van Akkrum kwam tegen de binnenkant van de paal waarna de verdediging nog op tijd kon wegwerken.

Jari Braaksma kwam na de thee in het veld voor Joris. De eerste minuten waren voor Akkrum en het was doelman Jouke die direct al een paar goede reddingen verrichtte.

Na een paar kansjes voor St.-Anna redde hij in de 52ste minuut prima op een vrije schietkans vlak voor doel. In de 61ste minuut kwam Robin Boersma in het veld voor Mike. Een speler die uit het niets een doelpunt kan maken. Dat deed hij binnen de minuut na een prima combinatie: 6-1.

St.-Anna verslapte even en Akkrum mocht toen driemaal achterelkaar een corner nemen. Even hectisch voor het St.-Anna-doel, maar hierna was het St.-Anna wat de klok sloeg. Akkrum kwam er eigenlijk niet meer aan te pas.

St.-Anna kon vrijuit voetballen en bepaalde het tempo. Dirk Jan Keizer verving in de 81ste minuut Jan Dirk Faber. In dezelfde minuut werd het 7-1 toen Pieter Jan een voorzet op maat van Klaas Jan doeltreffend afrondde. Een zevenklapper noemen ze dat en het 3de doelpunt van Pieter Jan.

Er zou nog een doelpunt bijkomen. In de 87ste minuut speelde Robin zichzelf prima vrij en zijn krullend schot verdween in de rechter benedenhoek: 8-1 en niet geflatteerd gezien het aantal kansen in de 2de helft. Het er ook nog wel meer kunnen zijn.

Scheidsrechter Bosch uit Joure had een gemakkelijke middag en trok geen extra tijd bij en dat was ook niet nodig.

Volgende week naar Leovardia in Leeuwarden.