St.-Anna in tweede helft ruim langs Trynwalden

1 november 2015 20:15

Zo, een afgetekende 0-6 overwinning op Trynwalden… Een makkie zeker? Nou, dat moet je toch in een ander perspectief plaatsen. Och, daar heb je hem weer. Nee, het is echt zo. Het had ook anders kunnen lopen, want als… Deze cliffhanger houden we dus even vast tot ergens midden in het verslag. Feit is wel dat St.-Anna door deze overwinning volop meedoet om de bovenste plaats.

Trainer Haanstra koos voor de volgende opstelling: Jouke Bosje; Jari Braaksma (66. Bart Kuiken), Geert Scheer, Theo Valk, Johan Dijkstra; Guylian Kick (60. Waling Westra), Jan Dirk Faber, Etienne Kick, Timo Bijma (82. Gideon Swanson), Pieter Jan Plat en Klaas Jan Bijlsma.

In een mistig decor was het St.-Anna dat in de eerste twintig minuten het initiatief nam. Wat heet! In de 2de minuut scoorden de Bildtkers al: een voorzet van Klaas Jan Bijlsma vond het hoofd van Etienne Kick die de bal attent, maar niet minder fraai inkopte. Een geweldige opsteker derhalve.

Zoals gezegd waren de eerste twintig minuten voor de gasten, maar na deze periode nam Trynwalden langzaam maar zeker het heft in handen. De spelhervattingen van de thuisclub waren het meest gevaarlijk, maar verder dan dat en wat schoten vanuit de tweede lijn kwamen de woudmannen niet.

Ook St.-Anna kreeg geen noemenswaardige kansen meer, maar als men iets kiener had gevoetbald, dan hadden de snelle spitsen optimaal kunnen profiteren van de niet bepaald snelle defensie van Trynwalden. Echter, de gegeven ballen kwamen er nooit een keer goed ‘overheen’. Wel was het zo dat St.-Anna snel in de omschakeling was, maar zoals gezegd had men niet zo slordig moeten zijn in de passing. Ruststand: 0-1.

Na de hervatting kreeg Trynwalden in de 47ste minuut een niet te missen kans, maar toch werd deze gemist. Dat was hét cruciale moment van de wedstrijd. Zou deze dot van een kans benut zijn, dan zou het een geheel andere wedstrijd geworden zijn. Nu werd het al gauw eenrichtingsverkeer. Want in de 49ste minuut scoorde Timo Bijma uit een halve omhaal de 0-2 en nauwelijks twee minuten later verslikte zijn directe tegenstander zich waardoor dezelfde Timo alleen op de keeper kon afstevenen en rustig de 0-3 liet aantekenen.

Hierna was de wedstrijd gespeeld ondanks het feit dat er nog bijna een helft was te spelen. Het was namelijk duidelijk zichtbaar dat de spelers van Trynwalden de kopjes lieten hangen, waardoor de gasten gemakkelijk naar 0-6 uit konden lopen.

In de 65ste minuut leverde Klaas Jan Bijlsma een puike voorzet af die door Pieter Jan Plat mooi werd ingekopt. Tien minuten was het Klaas Jan zelf die zich fraai langs enkele verdedigers wurmde en koel de verre hoek zocht en daarmee de 0-5 liet aantekenen. Het slotakkoord was voor Geert Scheer die in de 81ste minuut attent reageerde, nadat een schot van Etienne door de keeper met de buik werd gekeerd waarna Geert er als de kippen bij was om de bal in te tikken. Opmerkelijk feit is dat de libero dit seizoen al viermaal wist te scoren.

St.-Anna liet in de tweede helft fraai combinatievoetbal zien. Natuurlijk kreeg het alle medewerking van Trynwalden, maar de Bildtkers etaleerden dat zij heel goed kunnen voetballen. Het was in de tweede helft veelal genieten.

Door dit resultaat is St.-Anna een plaats gestegen en staat het nu tweede. Zaak is nu om met beide voeten op de grond te blijven staan en weer uiterst scherp en gedreven aan de aftrap te verschijnen voor de topper tegen Franeker. Deze thuiswedstrijd tegen de nummer drie vindt op zondag 8 november a.s. plaats. Tot dan! O ja, er is na afloop livemuziek van ‘Joepie’ in de kantine.