Klien Sjiet (93): Omdraaien, pesten, bladblazer en olie

1 november 2015 20:15

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 44.

Bezorging presentatiegids
Als alle bezorgers bijtijds hun werk hebben gedaan, dan heeft iedereen, die daar recht op heeft, de presentatiegids ontvangen. Mocht dat onverhoopt niet het geval zijn, meld dit dan bij de columnist.

Omdraaien (1)
Net op het moment dat je je zorgen begint te maken of er deze week wel genoeg stof is voor de column, komt er op vrijdagochtend uit het niets een bericht van leider Roelof van der Veen in de groepsapp van het vierde. De thuiswedstrijd tegen Buitenpost 1 wordt zondag in plaats van thuis nu uit gespeeld. Het blijkt dat Buitenpost wel genoeg spelers heeft om een thuiswedstrijd te spelen, maar er te weinig geeft voor een uitwedstrijd… Jij neemt ons in de maling… Nee, echt niet; dit is net zo waar als ik voor PSV ben.

Omdraaien (2)
De spelers van het vierde protesteren, terwijl een aantal spelers bovendien verhinderd is, omdat zij er op ingesteld zijn dat ze thuis spelen en derhalve andere plannen hebben gemaakt voor de rest van de dag. Daarom wordt er weer contact opgenomen met Buitenpost met de mededeling dat wij alleen thuis willen spelen. En dan raden jullie vast wel wat er dan gebeurt? Juist, Buitenpost zegt af. Enfin, wat in het vat zit verzuurt niet en hopelijk komt het team een andere keer. Het team is van harte welkom.

Omdraaien (3)
Ho, het draait toch weer de andere kant op: na lang onderhandelen wordt op zaterdagochtend bepaald dat de wedstrijd in St.-Anna wordt gespeeld, maar dan een half uur eerder. Enkele Buitenposters (schrijf je dat zo?) willen naar de Friese derby. We kunnen er nog van alles over roepen dan wel vinden, maar dat heeft nu geen enkele zin meer. Het belangrijkste is dat Buitenpost alsnog komt.

Pesten
Jij lijkt mij niet iemand die van spelletjes houdt. Kijk, dat is nu een typisch voorbeeld van een vooroordeel. Ter correctie: ik houd wel van spelletjes. Ik begin erover, omdat de activiteitencommissie van het eerste op vrijdagavond na de training een dergelijke avond organiseert. Dus rond half tien is de eerste selectie en staf in de kantine aan het sjoelen, ganzenborden, mens-erger-je-nieten en aan het pesten. Vooral Dirk Jan Keizer pest mij. En waar blijft dan de hoofdtrainer als je hem nodig hebt? Welnu, die verdwaalt voortdurend in het doolhof bij het ganzenborden. Ik geniet van deze spelletjes. Alleen het spelen van de digitale voetbalwedstrijd lukt mij niet zo. Ik druk en draai maar wat op de afstandsbediening, maar dit spel voelt voor mij net zo aan als dat ik een auto op de brug heb staan en daarmee met een waterpomptang aan de gang zal gaan.

Bladblazer
Bladblazer vind ik een stoer woord. Mooi, jong. En wij hebben er twee in ‘De Waaie’. Nog stoerder. Dacht ik ook. We hebben een handbladblazer, of hoe dat ook mag heten, en sinds deze week een bladblazer dat achter de tractor kan. Daarvoor heeft sponsor Mijno van Dijk Mechanisatie gezorgd. Deze blazers zijn natuurlijk nodig om de rotzooi van het kunstgrasveld af te blazen.

Begintijd
Vrouwen 1 hoeft op zaterdagmiddag pas vanaf 17.15 uur in actie te komen in Groningen tegen Groen Geel. Dat is een nogal afwijkende begintijd, zo mag je dat wel stellen. Maar het team geeft er een positieve draai aan, want aansluitend gaat men in Groningen op stap. En dat kunnen ze met een heerlijk gevoel doen, want er wordt met 0-1 van de koploper gewonnen.

Olie
Trynwalden gaat zowel letterlijk als figuurlijk de mist in tegen ons eerste elftal. Opmerkelijk is dat veel spelers van St.-Anna voor de wedstrijd en in de rust de benen insmeren met vaseline. Dit vanwege het kunstgrasveld. Het inferieure kunstgrasveld in Oenkerk doorstaat de vergelijking met ons geasfalteerd parkeerterrein glansrijk waardoor vallen behoorlijk pijnlijk is. Is de vaseline misschien de overdrachtelijke olie in de gesmeerde machine van het eerste afgelopen zondag? Misschien is het juist wonderolie geweest…

Tot de volgende week.