Klien Sjiet (96): Taal, familieprijzen, kampioen en beker

22 november 2015 19:45

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 47.

Taal
Verdorie, wat een regen en wat een wind op dinsdagavond. Ik waan mij in de film ‘Sil de strandjutter’, al is Lobke helaas niet te ontwaren; niet eens over de keeper heen… Ja, ik realiseer mij dat de jongeren hiervan niets begrijpen. Maar zij hebben tegenwoordig Google en Wikipedia om hierachter te komen. Het eerste speelt die avond in ‘De Waaie’ een oefenwedstrijd tegen Ouwe Syl op verzoek van laatstgenoemde club. Zij willen nog even oefenen voordat zij zaterdag afreizen naar Appingedam om daar voor de beker te spelen. Ouwe Syl vind ik een sympathieke club. Altijd gevonden ook. Wel verontrust het mij dat er veel Fries wordt gesproken in de selectie van Ouwe Syl. “Maar bij St.-Anne likent de foertaal wel Hollâns”, krijg ik nu ineens in deze column naar mijn hoofd geslingerd. En gelijk hebben ze. Is er op het Bildt eigenlijk nog wel een team dat voor het overgrote deel Bildts onder elkaar praat? CVO? St.-Jacob? Ik hoop het maar.

Vrijwilliger gezocht voor…
Hierbij even een verzoek van mijn kant. Is er een vrijwilliger bij onze club die wekelijks het programma en de uitslagen wil bewerken en vervolgens door wil sturen naar de redactie van ‘de Bildtse Post’? Dat zou prachtig zijn. Reacties kunnen wel naar de columnist. Iedereen weet onderhand wel welke naam er achter deze columnist schuilt.

Kaatsmuur
Deze week is er een begin gemaakt met de kaatsmuur. Dit is het laatste grote onderdeel van het masterplan.

Familieprijzen
Er is op vrijdagavond weer het één en ander te doen. Vorige week de vossenjacht en deze vrijdag is de maandelijkse kaartavond. Verder hebben de Vrouwen 35+ en de eerste en tweede selectie getraind. Daarbij de vaste stamgasten opgeteld levert een gezellige drukte in de kantine op. Trouwens, opmerkelijk aan de uitslag van de kaartavond is dat van de acht prijswinnaars tweemaal vader en zoon een prijs hebben: Jan J. de Groot en Jelle en Sjouke Lep en Schelte.

F1 kampioen
Spanning. Dat is het kernwoord op de zaterdagochtend. De F1 kan kampioen worden en een kampioenswedstrijd levert altijd druk op. Niet voor de F1 echter, want binnen een mum (leuk woord) van tijd scoort met tweemaal. Het wordt uiteindelijk 5-0 en daarmee wordt het kampioenschap binnengehaald. Gefeliciteerd!

Beker (1)
Veel spannender is het bij de bekerwedstrijd van de E1 tegen ACV E2 uit Assen. Na de reguliere speeltijd is de stand 2-2, zodat strafschoppen de beslissing moeten brengen. Hierin moet St.-Anna de meerdere erkennen in ACV, zodat het bekeravontuur over is voor de Bildtkers. Maar ze kunnen met opgeheven hoofden de beker verlaten, want ze doen niet onder voor de hoofdklasser. Bovendien is het een mooie wedstrijd.

Beker (2)
De ME1 wint met 12-3 en Vrouwen 1 wint in Groningen knap met 0-1 van eersteklasser Lycurgus en zit daardoor bij de laatste acht. De MD1 schijnt ook nog in de beker te zitten. Schijnt? Ja. De eerste bekerwedstrijd in de zomer werd afgelast omdat de tegenstander te weinig speelsters had. Nadien is er echter nooit meer iets vernomen van de KNVB. Onze club gaat opheldering hierover vragen.

Beker (3)
Verdorie, wat een regen, wat een wind en wat een hagel op zondagmiddag. Ik waan mij in de film ‘Sil de strandjutter’, al is Lobke helaas niet te ontwaren; niet eens over de keeper heen… Ja, ik realiseer mij dat de jongeren hiervan niets begrijpen. Maar zij hebben tegenwoordig Google en Wikipedia om hierachter te komen. Het eerste speelt deze middag in ‘De Waaie’ een bekerwedstrijd tegen GRC Groningen en verliest uiteindelijk met 1-2.

Tot de volgende week.