Vrouwen 1 doet goede zaken met 4 – 0 winst

4 december 2015 21:15

Zaterdag 28 november stond er een belangrijke wedstrijd op het programma. Op de Waaie was SJO Winsum VR1 de tegenstander.

Deze ploeg stond op de ranglijst één plek onder St.-Anna met twee punten verschil, en was daarmee een directe concurrent om de bovenste plekken. St.-Anna speelde in de volgende opstelling: Joyce Steenhouwer; Ilse Lijzenga, Lisette Wagenaar, Jildou van Dijk, Natasja Braaksma; Francien Hoogland, Olga Kolkman, Esther Wagenaar; Roxana Epema (76. Berber Braaksma), Miranda Blauw en Femke Reitsma.

Het eerste gevaar kwam in de zesde minuut van de gasten, maar meer dan een dreigende situatie in het strafschopgebied van St.-Anna werd het niet. Vijf minuten later werd een corner over het doel van Joyce Steenhouwer gekopt. St.-Anna was voetballend de betere ploeg, maar het lukte allemaal nog net niet. Na een klein half uur kreeg St.-Anna haar eerste kans, maar Miranda Blauw stond net niet op de juiste plaats om een door de keepster gekeerd schot alsnog binnen te schieten. Tien minuten voor rust had Femke Reitsma de openingstreffer op haar schoen na een mooie bal van Olga Kolkman, maar haar vizier stond nog niet op scherp. Dit zou ze in de tweede helft meer dan goed maken.

De tweede helft zette St.-Anna de wedstrijd volledig naar haar hand. Winsum kreeg geen enkele kans meer. Vlak na rust kon de lat een doelpunt van Femke Reitsma nog voorkomen. Even later werd een nieuwe poging van Femke door de keepster knap onschadelijk gemaakt. Het was Miranda Blauw die in de 55e minuut de 1 – 0 liet aantekenen, na attent reageren op een door de keepster losgelaten bal uit een vrije trap van Lisette Wagenaar. Diezelfde Lisette was even later het eindstation van een goede aanval van St.-Anna, maar haar schot ging via een Winsumer verdediger over. Tien minuten later was het goed voor haar man komen van Ilse Lijzenga de aanzet tot de tweede treffer voor St.-Anna. Francien Hoogland kwam hierdoor in balbezit en stelde met een mooie actie Roxana Epema in staat een perfecte voorzet vanaf de rechterkant af te leveren, die door Femke Reitsma bij de eerste paal kon worden binnengeschoten. Uit een corner ging een kopbal van Jildou van Dijk naast. Femke Reitsma stelde de overwinning veilig met een mooi doelpunt in de 81e minuut. Vlak voor tijd bepaalde ze de eindstand met een geplaatst schot in de hoek op 4 – 0. Dit betekende een loepzuivere hattrick voor Femke Reitsma; een mooie beloning na een goede wedstrijd.

St.-Anna behield hiermee de derde plaats op de ranglijst. De (andere) topper The Knickerbockers VR2 – Groen Geel VR1 (de nummers 2 en 1 tegen elkaar) eindigde in een 1 – 0 overwinning voor TKB, zodat dat de nieuwe koploper is.

Morgen (5 december) speelt St.-Anna om 14.30 uur uit tegen SJO Bergum BCV Combinatie VR1.