Klien Sjiet (99): Verloren gewaand, kerstsferen, 2x herfstkampioen en Draaiend Rad

13 december 2015 20:45

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 50.

Teller
De laatste weken lijkt het alsof de  geplaatste berichten op onze website niet worden gelezen, omdat de teller de rest van de dag op ‘0’ blijft staan. Maar de berichten worden wel degelijk gelezen, kan ik jullie verzekeren. Dit schreeuwt natuurlijk om uitleg, zodat er navraag is gedaan bij het bedrijf waarvan wij de website afnemen, zeg maar. Het blijkt dat er pas ’s nachts de teller actief is. Waarom? Antwoord: “Dit doen we om het dataverkeer en de laadtijd van de website zo optimaal te krijgen.” Ja, ik heb dit antwoord ook een paar keer gelezen. Wat dit met de teller te maken heeft… Maar toegegeven: ik ben daar ook niet zo in thuis; dus het zal wel aan mij liggen. En ach, de teller is nu ook weer niet zo belangrijk; als de nieuwsberichten er maar opstaan.

Bildtse derby
Okke, ik hoop desondanks dat het goed met je gaat. Desondanks? Wat dan? Welnu, de anders zo scherpe Okke van der Kamp heeft het vrijdag in de Leeuwarder Courant over de Bildtse derby tussen Berlikum tegen Minnertsga. Berlikum hoort echter niet bij het Bildt en Minnertsga eigenlijk ook niet. Dit dorp werd ons in 1984 immers door de strot geduwd, nadat de voormalige gemeente Barradeel werd opgedeeld. Dus van een Bildtse derby kan op geen enkele manier sprake zijn. Dit kunnen we wel even bespreken op de Nieuwjaarsreceptie, Okke. Want ik neem aan dat jij er dan ook bent, toch?

Voila! Daar zijn ze weer!
Onze voetbalclub staat vrijdag op de kerstmarkt en het eerste uur sta ik achter de kraam. Terloops vraag ik waar die geëtaleerde shirts vandaan komen. Zijn die uit de kast van het eerste of tweede gekomen? Als snel wordt de conclusie getrokken dat deze shirts een jaar lang in een tas hebben gelegen; vanaf de vorige Kerstmarkt tot de daaropvolgende kerstmarkt. De verloren gewaande shirts van Zondag 2, Vrouwen 1 een Zaterdag 1 (van ieder team twee) komen weer tevoorschijn. Te laat, want de ontbrekende shirts met nummer zijn inmiddels weer aangevuld, omdat iedereen in de veronderstelling was dat de shirts voorgoed verdwenen zouden zijn. Nou, niet dus. Excuses aan de leiders van genoemde teams! Zij werden door het bestuur en commissie kledingbeheer erop aangesproken, maar nu blijkt dat zij er totaal geen schuld aan hebben.

Kerstsferen
De kantine is helemaal in de kerstsferen. Vorige week zijn Sjoukje en Greetje Schouten begonnen met het versieren van de kantine en op zaterdagochtend en -middag maakt Sjoukje het af. Het ziet er werkelijk fantastisch uit.

Kerstmutsen achter de bar
Ook het kantinepersoneel op zaterdagmiddag is duidelijk in de kerstsfeer. Het komt overigens wel vaker voor dat Jort Hibma, Joris Kolkman en Rudolf Koopmans zich opmerkelijk uitdossen als ze kantinedienst hebben. Ik geniet van dergelijke initiatieven.

Herfstkampioenen
Waarschijnlijk is het de eerste keer in de geschiedenis van onze club dat de beide vlaggenschepen tegelijk herfstkampioen zijn. Vorige week werd bekend dat het eerste herfstkampioen is en zaterdag speelt Vrouwen 1 de gestaakte wedstrijd tegen SPW uit en wint uiteindelijk met 3-1 waardoor men de koppositie pakt en daarmee winterkampioen is. Een geweldige prestatie.

Meeste punten
Maar blijft Zondag 1 ongeslagen tot aan de winterstop? Jazeker! Het wordt een gemakkelijke thuisoverwinning tegen FFS. Door deze overwinning is ons eerste elftal het best presterende team van alle standaardteams uit het noorden, is mij verteld.

Draaiend Rad
Na afloop van de wedstrijd is er zondagmiddag ‘Draaiend Rad’ in de kantine. De kantine is afgeladen vol. Paul Feenstra is de ceremoniemeester, terwijl Ben Roersma aan het rad draait. Zij doen dat beiden op voortreffelijke wijze. Alle lootjes worden verkocht en de columnist wint een kerststukje. Dolgelukkig sluit hij daarom ook deze column af.

Tot de volgende week.