St.-Anna veel te sterk voor FFS

14 december 2015 17:30

Het gaat goed met de vv St.-Anna. Niet alleen Zondag 1, maar ook Vrouwen 1 staan bovenaan. Beide zijn herfstkampioen geworden. Nu zegt dat nog niks, want op de meet worden de prijzen verdeeld, maar het geeft de burger moed.

Tekst: Piet J. Keizer

Afgelopen zondag de laatste wedstrijd voor de winterstop. Eén ploeg hadden we nog niet gehad en dat was FFS uit Vegelingsoord, het vroegere Stobbegat. Een niet te onderschatten ploeg, want ze versloegen Udiros veertien dagen terug wel met 0-2.

Opstelling: Germ Bouma, Jari Braaksma, Geert Scheer, Guylian Kick, Waling Westra, Timo Bijma, Pieter Jan Plat, Etienne Kick, Klaas Jan Bijlsma, Johan Dijkstra en Jan Dirk Faber.

Het bleek al snel dat St.-Anna de bovenliggende partij zou zijn in deze wedstrijd. Met prima combinatiespel wist men de vleugelspelers te bereiken. Door compact te verdedigen wist FFS aanvankelijk St.-Anna tegen te houden. Door zelf de bal naar voren te schieten, probeerde men de spitsen te bereiken, maar de meeste ballen waren te onnauwkeurig en vooral Geert Scheer had er een goede kijk op.

St.-Anna kon naar hartelust aanvallen. Veel corners in het begin voor St.-Anna, maar steeds weer kon de verdediging van FFS wegwerken, al was het soms met kunst en vliegwerk. Veel schoten op doel, maar vaak in de handen van de doelman.

Na een redding van Germ Bouma in de 13de minuut op een vrije trap van FFS kreeg Jan Dirk Faber een vrije schietkans, maar dit schot ging naast. In de 16de minuut was het dan toch raak toen wederom Pieter Jan Plat van rechts vrij kon voorzetten en Timo Bijma attent reageerde en de bal in het doel knalde.

Eén minuut later had het ook zomaar 1-1 kunnen staan toen een schot van FFS buiten bereik van de keeper tegen de paal kwam. Dit bleek achteraf de laatste kans te zijn van FFS in deze 1ste helft. St.-Anna bleef naar hartelust aanvallen en kreeg genoeg kansen om de score te verhogen. Heel vaak lag de keeper van FFS in de baan van het schot. In de 29ste minuut had hij geluk toen een kopbal van Pieter Jan tegen de lat kwam.

Vrije schietkansen van St.-Anna werden gepakt door de keeper of gingen net over. Dat het met de rust nog maar 1-0 stond mocht St.-Anna zich zelf aanrekenen.   In de 2de helft hetzelfde spelbeeld. St.-Anna aanvallen en FFS verdedigen. St.-Anna zette direct goed druk en in vijf minuten tijd werd de wedstrijd beslist. In de 48ste minuut kon de vrijstaande Timo Bijma op links vrij aanleggen en zijn harde schot verdween via de handen van de keeper in de bovenhoek.

Drie minuten later het 3de doelpunt van Timo toen hij door Waling Westra vrij de ruimte ingestuurd werd en alleen voor de doelman niet faalde: 3-0 voor St.-Anna en de wedstrijd gespeeld.

Na een schot van Geert Scheer dat naast ging kwam FFS twee minuten later op 3-1. Dit was trouwens een cadeautje. Doelman Germ Bouma wist toen met een vrije terugspeelbal geen raad. Zag geen vrije man, hield de bal net zolang bij zich tot de spits van FFS hem de bal kon afpakken. Met zijn handen trok hij deze speler tegen de grond. Penalty en een rode kaart voor Germ. Nu moest de 18-jarige Johannes de Haan (zoon van Piet en Eeke) in het doel en moest Klaas Jan Bijlsma naar de kant. De penalty ging onhoudbaar in het doel.

St.-Anna met een man minder en had blijkbaar even moeite met deze situatie. Het was een kwartier lang wat rommelig. Hierna pakte St.-Anna de draad weer op en kwamen er nog volop kansen. In de 69ste minuut schoot Pieter Jan Plat over.

Hierna kwamen Sietse Jorrit Jorritsma en Frans Buurstra in het veld voor Jari Braaksma en Etiene Kick. Even wat meer body in de strijd tegen een fysiek voetballend FFS. Geen doelpunten meer weggeven dus.

Wat heet; in de 74ste minuut pikte Pieter Jan zijn doelpuntje ook weer mee door attent te zijn op een voorzet van Timo. Drie minuten later weer een voorzet van Timo, maar nu schoot hij tegen de keeper op.

Toch zou het nog 5-1 worden. In de 79ste minuut reageerde Timo weer attent op een diepe bal van Geert Scheer. Ook nu faalde hij niet en schoot onberispelijk raak. Eén minuut later tikte doelman Johannes de Haan een hard schot over het doel.

Veel gebeurde er hierna niet meer of het moest zijn dat St.-Anna twee minuten voor tijd nog een vrije trap mocht nemen op vijf meter voor het doel na een foute terugspeelbal. Maar krijg die er maar eens in met elf man in het doel. Hij ging dan ook via een tegenstander naast.

Scheidsrechter Stoetman uit Smilde trok terecht niet meer dan twee minuten blessuretijd bij. St.-Anna heeft nu een gemiddeld van vier doelpunten per wedstrijd. Het heeft nu zes punten meer dan nummer twee Udiros en komt in competitieverband niet eerder weer in actie dan op 24 januari. IJs en weder dienende.